Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har du fixat så ingen kan ändra din folkbokföringsadress?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Vet inte när denna tjänst kom, men jag fick tips om den idag

 

Gå in på Skatteverkets hemsida

 

http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan.4.76a43be412206334b89800018531.html

 

Där kan man logga in med sitt mobila Bank-ID och välja tjänsten att ingen kan gå in och ändra din folkbokföringsadress.

 

 

post-113-0-58041000-1475139488_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen många som försöker förhindra ändring.

 

post-45175-0-42787300-1475141706_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Varför måste man göra detta själv? Borde inte skatteverket kontrollera ändringar med hjälp av bank ID eller annan legitimering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste man göra detta själv? Borde inte skatteverket kontrollera ändringar med hjälp av bank ID eller annan legitimering?

 

 

Alla har inte bank-ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har inte bank-ID.

Jag har det i datorn (på fil), men inte i mobilen. För mobilen kräver BankID-appen att man använder Google-services, vilket jag inte har installerat. Funkar bra ändå, men jag valde att avstå. Det är väl till banken.... och då kan jag köra med dosan. Gör allt sånt på datorn ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har det i datorn (på fil), men inte i mobilen. För mobilen kräver BankID-appen att man använder Google-services, vilket jag inte har installerat. Funkar bra ändå, men jag valde att avstå. Det är väl till banken.... och då kan jag köra med dosan. Gör allt sånt på datorn ändå.

 

 

Är det specifikt för android?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det specifikt för android?

Nej. Man kan använda Android utan Googles appar och övriga ramverk. Men de som gör appar kan göra sig beroende av detta ramverk. Det finns fristående "appbutiker". F-droid är väl den mest kända.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det specifikt för android?

Ja. Det är för Play (store). Som jag förstått så gör den eg ingen nytta mer än att kanske kolla efteruppdateringar. Men det stod med som krav, och jag valde att avstå.

 

Senare vid ett annat tillfälle, installerade jag Postnords program. Den hade inga såna krav, men när man körde den frågade den efter Google services. Kan ju vara kartan el nåt sånt i just det fallet. Har kört det programmet några veckor nu utan problem. Vill bara veta var mina paket är (text) - inte se var de är (karta).

 

Jag tar ner mina program på andra ställen. Just de 2 finns inte på F-droid. De flesta program på F-droid finns även på Play, men inte tvärtom. Det är ju en off. butik för OSS/FOSS program. Man får välja andra typ “APK-find” osv. En del kan man hitta direkt på XDA med, t ex Twitter-appen finns där. Utvecklarnas egen - så det är mer likt betavesioner man får då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nej. Ja. Ingen risk att någon blir klokare... :D

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Alla har inte bank-ID.

Men alla borde ha. Eller motsvarande för att legitimera sig online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla borde ha. Eller motsvarande för att legitimera sig online.

 

Jo det är sant. Det är ett praktiskt sätt att kunna logga in med och sköta sina tjänster online.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag bumpar upp denna för att jag gjorde detta idag och att det är viktigt att göra för alla för att undvika ID-kapning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag gjorde det för en månad sen. Förhoppningsvis ska det ha gjort skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...