Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta original HDD till SSD i iMac


Andez_s

Rekommendera Poster

Hej,

Ville kolla om det är någon som har koll på vad som gäller. Jag har en iMac (late 2013, EMC 2638) och skulle vilja byta ut den befintliga HDD till en SSD för att få lite mer speed i grejerna. Var inne på Macforum idag och fick pris på jobbet att byta samt diskar. Priset för jobbet tycker jag var OK men priset på diskarna var nästan dubbla mot vad man betalar för en Samsung SSD på Inet eller Webhallen.

 

Frågan är dock, kan man köpa vilken SSD som helst och installera i en iMac eller måste det vara vissa modeller? Jag har försökt läsa mig till, men hittar inget konkret på detta. Finns en del om äldre iMac's att man måste ha en SDD med inbyggd temp givare, gäller detta även på de nyare modellerna?

 

Tacksam för svar och hjälp. Någon som vet vart man kan få detta gjort i Göteborg förutom Macforum??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda vilken SSD du vill, så länge den har SATA kontakt.

Skickar dig ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du vill ha riktigt kul så finns både en SATA och en PCIe-anslutning. Du kan alltså ha en Flash-SSD med hastighet uppåt 700-1000 Mbs på den och en vanlig SSD på SATA som klarar runt 500 Mbs till skillnad från den vanliga 5400-varvaren som klarar runt 100 Mbs plus väntetider. Flash-SSD är dyrt men riktigt snabbt.

...

OM du drar dig för att skruva i den kan du ha en extern SSD på USB3 vilket ger ungefär 3-400 Mbs och kan vara ett bra alternativ. Du kan ha OS X på den och köra den precis som om den vore intern.

...

Samsung Evo är den ledande SSD-n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du vill ha riktigt kul så finns både en SATA och en PCIe-anslutning. Du kan alltså ha en Flash-SSD med hastighet uppåt 700-1000 Mbs på den och en vanlig SSD på SATA som klarar runt 500 Mbs till skillnad från den vanliga 5400-varvaren som klarar runt 100 Mbs plus väntetider. Flash-SSD är dyrt men riktigt snabbt.

...

OM du drar dig för att skruva i den kan du ha en extern SSD på USB3 vilket ger ungefär 3-400 Mbs och kan vara ett bra alternativ. Du kan ha OS X på den och köra den precis som om den vore intern.

...

Samsung Evo är den ledande SSD-n.

 

 

Tack för infon. Tror det räcker med en SSD i detta fallet. Hade annars just kollat på Samsung Evo 750 500 GB, då vet jag att det funkar med vilken disk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kvalitet och hastighetsskillnad på 750 och 850, kör på 850, den är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samsung 850 EVO är disken. Marknadsledande och klart snabbare än konkurrenterna i alla fall om man kollar initierade tester.

...

Jag hade ju slängt i en liten Flaskdisk att ha OS X på och lite annat smått och gott. Den går i alla fall dubbelt så snabbt som en SSD. Som går fem gånger snabbare än en mekanisk disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...