Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

El Capitan hos AppStore?


OldMac

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis bytt till en Mac med El Capitan.

När jag idag sökte hos AppStore efter El Capitan för att ladda ned installeraren i tanke att göra en backup-installation på ett USB-minne fann jag bara ’Sierra’.

Vet någon: utesluter Apple omedelbart äldre systemprogram från utbudet när ett nytt dito blir aktuellt - eller går det fortfarande att få tag i El Capitan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har precis bytt till en Mac med El Capitan.

 

När jag idag sökte hos AppStore efter El Capitan för att ladda ned installeraren i tanke att göra en backup-installation på ett USB-minne fann jag bara ’Sierra’.

 

Vet någon: utesluter Apple omedelbart äldre systemprogram från utbudet när ett nytt dito blir aktuellt - eller går det fortfarande att få tag i El Capitan?

Om du har laddat ned det via ditt Apple ID så hittar du det under köp i App Store. Om inte så hittar du det inte på App Store alls. Annars, se här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du har laddat ned det via ditt Apple ID så hittar du det under köp i App Store. Om inte så hittar du det inte på App Store alls. Annars, se här.

 

 

Programmet kom installerat i en beg Mac - så nej, inte via mitt Apple ID.

 

Tack för länken!

 

Sen är förstås frågan om det är värt att lita på en systemprogram-version från en källa utanför Apple... Men eftersom jag endast ska använda programmet som backup att starta från om det blir något krångel så kan det kanske vara värt risken (eller så faller jag till föga och använder 'Sierra' av just den anledningen - detta tål att tänka på...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  

 

Programmet kom installerat i en beg Mac - så nej, inte via mitt Apple ID.

 

Tack för länken!

 

Sen är förstås frågan om det är värt att lita på en systemprogram-version från en källa utanför Apple... Men eftersom jag endast ska använda programmet som backup att starta från om det blir något krångel så kan det kanske vara värt risken (eller så faller jag till föga och använder 'Sierra' av just den anledningen - detta tål att tänka på...).

Du kan kolla filen, om du vill. Se här. Förklaring här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nya installationer så är det senaste operativsystemet som fungerar med den Mac man har, den som visas i App Store. Har man haft tidigare versioner så finns de, som redan nämnts, tillgängligt under "Köp". Så svaret på din fråga är - ja, Apple tar bort äldre versioner av OS från den allmänna vyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...