Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FileVault eller ej?


mpower

Rekommendera Poster

Så, då håller jag på att installera en ny fräsch kopia av Sierra på min Macbook Pro. Alltid tidigare har jag valt att ta bort boken för "Aktivera hårddiskkryptering med FileVault" som dyker upp efter installationen och datorn/systemet gör sig i ordning. Men denna gång tänkte jag höra mig för hur andra gör.

 

Låter ni den vara bocken var kvar och kryptera eller tar ni bort den? Finns det några speciella nackdelar att köra krypterat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli allvarliga problem, bortsett från glömda lösenord. Gäller särskilt vid uppdateringar. Bättre då att skapa en krypterad skivavbild via Skivverktyg och lägga känsligt material på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att glömma lösenordet förstår jag men det är ju inget man gör, förhoppningsvis. :) Men det är just problem jag/man vill slippa. Kanske ska göra som jag alltid har gjort tidigare, låtit bli att kryptera.

 

Men har ni själv krypterat eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krypterat utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, då håller jag på att installera en ny fräsch kopia av Sierra på min Macbook Pro. Alltid tidigare har jag valt att ta bort boken för "Aktivera hårddiskkryptering med FileVault" som dyker upp efter installationen och datorn/systemet gör sig i ordning. Men denna gång tänkte jag höra mig för hur andra gör.

 

Låter ni den vara bocken var kvar och kryptera eller tar ni bort den? Finns det några speciella nackdelar att köra krypterat?

 

Jag har precis krypterat med FileVault för första gången sedan jag började använda Mac för åtta år sedan. Jag har haft det i tre dagar utan några som helst problem.

 

Vid en snabb sökning kunde jag inte se att folk fick problem med FileVault.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl de som får problem som skriver om det. De som inte har problem hör man inte så mycket av. Har iMac och MBP med FileVault aktiverat sen länge och det har funkat utan något problem ?

Även efter installation av Sierra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att veta. Tack för infon allihop. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har sedan 2012 haft FileVault aktiverat på husets tre Macar utan ett enda problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...