Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kapat apple-ID - någon som har erfarenhet?


tjorven

Rekommendera Poster

Hej. Fick just ett varningsmail från Apple om att någon loggat in med mitt Apple-ID på en gammal iphone.

Jag har nu ändrat till nytt lösen. Frågan är, blir denne person utkickad direkt från det gamla Apple-id:et eller kan han/hon hålla på så länge sessionen håller i sig? Lyckas inte hitta någon info om detta hos apple.

 

Hur kan jag kolla upp vad han/hon har haft för sig?

 

(nej jag uppdaterade inte lösenordet genom länken i mailet)

 

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att varningsmejlet kom från Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har flera enheter (d.v.s. t.ex. både en iPhone och en mac) så kan du själv testa hur snabbt din andra enhet blir "utkickad".

 

Från när jag senast bytte lösenord på mitt Apple-ID så tycker jag mig minnas att jag inom några timmar måste logga in med nya lösenordet om jag gjorde något som använde iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara på min egen fråga...ringde supporten. Kaparen blir utkickad direkt som man ändrar lösen tydligen.

 

Det var någon som kommit åt mitt imessagekonto för att skicka spam gissar jag. Hur det har gått till vet jag inte.

 

När du loggar in på ditt apple id online kan du även se vilka maskiner som är inloggade med ditt id där och även kicka prylar du inte vill ha inloggade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan erfarenhet....:

 

En fredagmorgon denna sommar loggade jag in på iCloud i webläsaren. På eftermiddan plingade det till i paddan på bordet och den startade om. Jag jobbade och tänkte inte mer på det.

 

En stund senare plingade det till i iPhone och den startade om... nu blev jag väldigt vaksam men kunde inte göra annat än att vänta. När den startat om var den raderad. Och jag upptäckte att även paddan var raderad.

 

Och just då startade även Macen om...!

Och ja, även den raderades, och låstes dessutom med en 6-sifrig kod.

 

Där satt jag med hela mitt digitala liv utraderat inom loppet av 20 minuter. :bla:

 

Så vad hade hänt:

Jo, inloggningssidan till iCloud var falsk, en otroligt välgjord kopia som endast kunde avslöjas om man tog upp originalet och den falska sidan sida vid sida, och knappt då ens. När jag loggade in så gav jag alltså bort mina inloggningsuppgifter till en idiot som några timmar senare loggade in på mitt Apple ID och raderade alla mina enheter. Tack för det!

 

Efter 1.5 timmar var iOS enheterna uppe igen tack vare iClouds säkerhetskopiering. :citation:

 

Datorn tog ett par dagar att få upplåst med hjälp av Apple.

TimeMachine la tillbaka en dryg TB på 6-7 timmar och sen var det bara att köra vidare.

 

Tackar min goda smak för att jag kör Apple, annars hade detta kunnat bli en rejäl katastrof!

 

Den falska sidan stängdes några dagar senare men har säkert öppnat nån annanstans.

 

Se upp gott folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen! Mitt konto har haft fler hackningsförsök under natten så jag var tvungen att byta lösenord igen nu på morgonen. Ska ta ett nytt snack med applesupporten och se hur jag undviker detta i framtiden. Inte särskilt sugen på att byta lösenord flera gånger om dagen liksom. Så fort någon har tillgång till id-kontot kan de göra vad de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen! Mitt konto har haft fler hackningsförsök under natten så jag var tvungen att byta lösenord igen nu på morgonen. Ska ta ett nytt snack med applesupporten och se hur jag undviker detta i framtiden. Inte särskilt sugen på att byta lösenord flera gånger om dagen liksom. Så fort någon har tillgång till id-kontot kan de göra vad de vill.

Aktivera tvåstegsverifiering! Då krävs en sms-kod också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tvåfaktorsautentisering går inte att aktivera direkt efter byte av kod bara...säkerhetsspärr på 24 eller 48 timmar typ. Så jag får vänta med det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...