Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Önskar hjälp med seg MacBook 2009


AstrudG

Rekommendera Poster

Det bästa är att testa med samma och se om det blev skillnad. Annars vet man ju inte vad som gjorde skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tycker jag inte att det är så stor ide att hålla på med en 2009-a. Den är för gammal. 2011 genomförde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde alla Macar ungefär 100% kraftfullare och klarar lätt moderna OS X och program. Det är större skillnad mellan din och en 2011 än mellan en 2011 och en ny! Så ska plånboken fram så skulle jag föreslå att titta efter en 2011 Air. Det är bättre att satsa på en sådan. Skillnaden är gigantisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat tycker jag inte att det är så stor ide att hålla på med en 2009-a. Den är för gammal. 2011 genomförde Apple ett stort teknikskifte som över en natt gjorde alla Macar ungefär 100% kraftfullare och klarar lätt moderna OS X och program. Det är större skillnad mellan din och en 2011 än mellan en 2011 och en ny! Så ska plånboken fram så skulle jag föreslå att titta efter en 2011 Air. Det är bättre att satsa på en sådan. Skillnaden är gigantisk.

 

Kollade just på Tradera och det verkar som att 2011:orna är rätt attraktiva och kostar en del...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte själv från en MacBook till en Air 11". Airen är blixtsnabb jämfört med MacBooken. 11"-formatet är underbart. Den är så liten så ordet bärbar får en helt ny innebörd! Samtidigt som upplösningen gör att den känns större än vad den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kollade just på Tradera och det verkar som att 2011:orna är rätt attraktiva och kostar en del...

Macannonserna har ofta frispel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng in en köpesannons på forumet. Mina två Air har jag köpt av pålitliga forummedlemmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte själv från en MacBook till en Air 11". Airen är blixtsnabb jämfört med MacBooken. 11"-formatet är underbart. Den är så liten så ordet bärbar får en helt ny innebörd! Samtidigt som upplösningen gör att den känns större än vad den är.

 

Jag köpte (med din hjälp om jag inte minns fel) en MB Air i våras. Men en 13-tums. Är hur nöjd som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kanske det var ja! Tyckte väl jag kände igen ditt "nick".

 

Har inte ångrat mig en dag, trots att jag snål-valde 128 GB-modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt i tråden, dert finns inga genvägar.

 

Minst 6 gb ram och en SSD, är enda sättet att få fart på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att testa med samma och se om det blev skillnad. Annars vet man ju inte vad som gjorde skillnad.

 

Nu är ominstallationen klar, det tog en evighet men jag tycker att datorn är rejält mycket snabbare nu. Ska jag då låta den vara kvar på Yosemite eller ska jag uppdatera i hopp om att den ska funka ännu bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är ominstallationen klar, det tog en evighet men jag tycker att datorn är rejält mycket snabbare nu. Ska jag då låta den vara kvar på Yosemite eller ska jag uppdatera i hopp om att den ska funka ännu bättre?

 

Mja... Yosemite verkade inte helt färdig och när den kom var det mycket initialt strul. El Capitan verkar vara ett färdigt Yosemite så jag skulle nog luta åt El Cap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mja... Yosemite verkade inte helt färdig och när den kom var det mycket initialt strul. El Capitan verkar vara ett färdigt Yosemite så jag skulle nog luta åt El Cap.

 

Då provar jag det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skyll inte på mig sen bara. :w00t:

 

Skulle aldrig komma på tanken! :)

 

Rent snabbhetsmässigt gjorde det ingen skillnad med uppgradering, det gjorde däremot ominstallationen. Den är fortfarande seg i starten (vid omstart, vid start av program etc) men när den väl kommer igång funkar den fint. Det kanske inte går att begära mer av en så pass gammal dator...

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite och El Capitan är rejält större än vad det ursprungliga OS X som följde med datorn. Så det tar längre tid att starta för det är mer som ska läsas in i starten. Sen kan 2 GB RAM spela in att det är något segare pga att "arbetsbänken" är full från start. Att byta till en SSD-hårddisk gör underverk för uppstart. Det går mer än fem gånger fortare, men kostar också en liten slant. Bättre att lägga pengar på en bättre Mac.

...

Ett bra tips är att ha så få program igång som möjligt för att spara på det lilla arbetsminnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...