Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sprucken skärm =(


baraja

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har en iMac 21.5" late 2013.

 

Idag hände något märkligt, skärmen har spruckit och jag såg det idag och tror inte det varit där sedan tidigare. Jag är mycket rädd om min dator och jag har inte stött till skärmen eller liknande, så detta är mycket konstigt. Finns ingen annan person som varit i närheten heller. Finns ingen garanti och kan inte ta det på hemförsäkring.

 

Hur som helst, sprickan är cirka 1.5cm och är till vänster längst ut på skärmen och jag hittade en liten glasbit cirka 3mm lång som låg nedanför där skärmen spruckit. Lägger in två bilder så ni kan se hur det ser ut.

 

Datorn är cirka 2 år gammal och har alltid stått tryggt på skrivbordet och inga andra personer "fingrar" på datorn eller ens kommer i närheten av den. Jag är mycket rädd om mina saker, alltid!

 

Det jag är rädd för nu är om skärmen kan spricka mer eller om jag inte behöver bekymra mej? Det är så klart jätte svårt att säga det förstår jag, men vad tror ni? Någon annan har kanske råkat ut för samma sak? Man läser ofta om mobiler som har sprickor i skärmen och sådant, men detta är ju ingen mobil, det är ju en Rolls Roys :D

 

Jag har letat lite på nätet och inte hittat andra som råkat ut för detta. Jag har även pratat med Apple supporten som bara hänvisar mej till en verkstad. Men det känns lite sådär att bära runt på datorn när den har en spricka plus att jag inte är intresserad av att reparera den för mer än 6000kr.

 

Ringde en Apple verkstad och fick pris på strax över 6000kr för att fixa skärmen. Dock kunde dom inte svara på om skärmen kan fortsätta spricka eller inte. Det är en del pengar det kostar att reparera och då känns det lite onödigt att laga, då kan jag lika gärna köpa en ny iMac istället. Eller om jag hittar en begagnad. Har ni tips på bra ställe förutom dom vanliga, Blocket, Tradera mfl. där man kan köpa en begagnad iMac?

 

Tack på förhand och ha en bra dag!

 

Ber om ursäkt om jag postat i fel tråd!!

post-75871-0-98642900-1473789789_thumb.gif

post-75871-0-39003400-1473789791_thumb.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera med en bilglasmästare om de kan hjälpa dig. Fick ett stenskott på bilrutan och fick hjälp med detta . ( De lägger in något som därefter härdas med uv-ljus.) Detta kan kanske hjälpa dig så att sprickan ej utökas. Bara en fundering !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera med en bilglasmästare om de kan hjälpa dig. Fick ett stenskott på bilrutan och fick hjälp med detta . ( De lägger in något som därefter härdas med uv-ljus.) Detta kan kanske hjälpa dig så att sprickan ej utökas. Bara en fundering !

 

Hej,

 

Tack för ditt svar!

 

Det vågar jag inte göra, även om dom säger dom skulle kunna göra det så vågar jag inte ta risken. Dock kan det vara möjligt att Apple verkstad kan fixa sprickan på det sättet.

 

Funderar på att beställa tid hos Apples egen verkstad. Har försökt få prisförslag hos dom men det verkar inte vara möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt. Om du kan göra gällande ("bevisa") att detta är ett ursprungligt fabriksfel, exempelvis en för styv limning, något en glasmästare kan bedöma, så ska säljaren stå för reparationen. Så är lagen tänkt att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt. Om du kan göra gällande ("bevisa") att detta är ett ursprungligt fabriksfel, exempelvis en för styv limning, något en glasmästare kan bedöma, så ska säljaren stå för reparationen. Så är lagen tänkt att fungera.

Tack för tipset Alix, det ska jag undersöka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering:

 

Beställde tid hos Apple butiken och Idag var jag där och dom tittade och glaset måste bytas och det skulle kosta kring 4400 kronor att laga. Alltså ca: 2000kr billigare än butiken som är Apple auktoriserad, det kan vara bra att veta.

 

Jag valde att fundera på saken, är ganska mycket att lägga om man jämför priset på en ny iMac. Alternativt att jag hittar en butik som tar datorn i inbyte om jag köper en ny. Har ni tips på något sådant företag får ni gärna skriva ner det.

 

Hur som helst, jag låter det vara så länge och hoppas att sprickan inte blir större. Funderar också på att kolla upp det med en glasmästare som Alix föreslog :).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...