Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

3TB hårddisk = 801 Gb


mpower

Rekommendera Poster

Har nyligen införskaffat en bättre hårddisk för externt bruk. En Western Digital RED 3 terabytes disk. Blir dock inte riktigt kompis med den. När jag formaterar den på min Mac blir den 801 Gb. Provade på en Windows-burk och fick långt och längre upp den till 2 Gb men aldrig 3. Men nu när jag sitter och skriver går det upp ett litet ljus för mig. :) Är det inte så att det man ansluter den i, som i mitt fall är en äldre extern låda med USB2, som styr vad den klarar av?

 

Bör man införskaffa ett kabinett för USB3 istället så är problemet ur världen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det man ansluter den i, som i mitt fall är en äldre extern låda

 

USB 2 eller inte spelar ingen större roll.

Det är partitions-schemat MBR som sätter begränsningen till 2,2 TB.

Om du kör GUID och Mac OS Extended så ska du kunna se dina 3 TB.

Men kör du MBR från windows-världen så har du, som sagt, problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att begränsningen sitter i kabinettet OCKSÅ. Alltså inte bara i OS:et.

 

Vad har du för kabinett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att begränsningen sitter i kabinettet OCKSÅ. Alltså inte bara i OS:et.

 

Vad har du för kabinett?

 

Det är faktiskt något WD-kabenett av något slag, inget som tillhör hårddisken i varje fall. Skulle tror det har några år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 2 eller inte spelar ingen större roll.

Det är partitions-schemat MBR som sätter begränsningen till 2,2 TB.

Om du kör GUID och Mac OS Extended så ska du kunna se dina 3 TB.

Men kör du MBR från windows-världen så har du, som sagt, problem.

Dubbelkollade och provade igen med GUID Mac OS Extended vilket ändå bara ger mig 801 Gb. Får försöka få tag i ett annat och se om det ger något bättre resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det man ansluter den i, som i mitt fall är en äldre extern låda med USB2, som styr vad den klarar av?

 

Bör man införskaffa ett kabinett för USB3 istället så är problemet ur världen?

Nej, men om datorn har USB3 så är ju det en vinst ändå. :)

 

Däremot kan det vara bra att införskaffa en sån USB->SATA (exempel) ...så du kan hänga på en disk löst där. Såna finns även för IDE. Om chassit är WD's... Kanske de har egen programvara och sånt där i? Men en sån sladd skulle du få en “ren” inkoppling.

 

Dubbelkollade och provade igen med GUID Mac OS Extended vilket ändå bara ger mig 801 Gb. Får försöka få tag i ett annat och se om det ger något bättre resultat.

Kolla så inte någon jumper sitter fel. Finns väl ett läge där som gör att man inte får ut allt?

 

Vad säger skivverktyg? Kolla i infon... både på disk och partition. Och hur det ser ut i det utrummet som inte är 801GB, om det det tomt, el nåt annat där osv.

 

Prova partitionera den kopplad direkt till datorn om du har någon möjlighet till det, och stoppa tillbaka den i kabinettet efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är faktiskt något WD-kabenett av något slag, inget som tillhör hårddisken i varje fall. Skulle tror det har några år på nacken.

Jag har ett WD kabinett för Firewire. Eller egentligen en WD 500GB extern Firewire-disk. Jag tänkte jag skulle byta till en större disk. När jag äntligen fick upp kabinettet så visade det sig att det inte accepterade större diskar än just 500 GB. :superirriterad:

(Detta trots att den modellen såldes med diskar upp till 2 TB.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skov verktyg ser ut som bilderna visar nedan.

 

Skivverktyg1.png

Skivverktyg2.png

Partion.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett WD kabinett för Firewire. Eller egentligen en WD 500GB extern Firewire-disk. Jag tänkte jag skulle byta till en större disk. När jag äntligen fick upp kabinettet så visade det sig att det inte accepterade större diskar än just 500 GB. :superirriterad:

(Detta trots att den modellen såldes med diskar upp till 2 TB.)

 

 

Stod det på kabinettet eller fick du googla fram informationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Stod det på kabinettet eller fick du googla fram informationen?

Varken eller. "Pröva och se"-metoden. Dvs testa ett antal diskar av olika storlekar och se vad som hände. Först trodde jag det var något fel på den 2 TB disk jag just köpt, men det var det ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och plockade isär en redan fungerade 2 Gb WD Elements disk och satt i den där. Till att börja med kom ett felmeddelande när jag anslöt den till datorn om att disken inte gick att läsa. Öppnade Skivverktyg som informerade att disken låg på 2,2 Gb men lyckades inte formatera den. Sticker iväg till Kjell och köper ett nyare kabinett för att pröva. Återkommer med resultat. :D

 

Tack för alla tips, råd och funderingar såhär långt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, då var problemet löst! Skivverktyg visar nu mer korrekt bild. :)

 

korrekt_kabinett.png

Det fungerade givetvis som det skulle även efter formatering, vilket gjordes efter denna dump. Lösningen var ett nytt kabinett med stöd på upp till 3 Tb. :) Inhandlade ett styck bra kabinett hos Kjell & Company, för 399 kronor. Ett kabinett man kan ha mycket nytta av med många diskar.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-harddiskkabinett-3-5-usb-3-0-p98713

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig.

Tack för tipset om kabinettet med lucka. Visste inte att det fanns sådana för bara en disk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...