Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App store ingen säker betalplats


Alix

Rekommendera Poster

Jag kunde inte handla via App Store för Apple påstod att mitt betalkort inte är en giltig betalform. Jag använder det ofta så det är inget fel på det. Till slut ringde jag min bank Nordeas kundtjänst och de sade att jag var tvungen att godkänna kortet för osäkra internetköp i en timme eftersom Apple inte uppfyller alla säkerhetskriterier. Så jag gjorde som Nordea sade och då kunde jag handla på App Store. Jag har kanske missat detta, att alla vet om det här, men jag blev rätt paff! Ett av världens största företag som lär handla hur mycket som helst i alla fall vad gäller transaktioner räknat. Så vad beror detta på? Svenska banker är korkade? Apple segar med något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som något Nordea hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, men de har väl i så fall någon saklig grund, annars skulle Apple bussa sina advokater på dem snabbare än man kan säga flaska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, men de har väl i så fall någon saklig grund, annars skulle Apple bussa sina advokater på dem snabbare än man kan säga flaska.

 

Varför skulle dom göra det om nu Apple och Nordea har olika säkerhetskriterier? Att Apple skulle skicka advokater bara för att banker kräver högre säkerhet är något bara du skulle kunna hitta på.

Hade varit intressantare att veta vad det är för säkerhetskriterier som Apple inte uppfyller. Kan du handla hos andra onlinehandlare eller är det bara Apple som inte uppfyller kraven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle dom göra det om nu Apple och Nordea har olika säkerhetskriterier? Att Apple skulle skicka advokater bara för att banker kräver högre säkerhet är något bara du skulle kunna hitta på.

Hade varit intressantare att veta vad det är för säkerhetskriterier som Apple inte uppfyller. Kan du handla hos andra onlinehandlare eller är det bara Apple som inte uppfyller kraven?

Jag handlar ofta via internet. Amazon, Ebay, Google Play, för att nämna de vanligaste internationella. Men även många nationella företag som Webbhallen, Komplett, Netonnet, Kjell.com och så vidare. Överallt går det bra med betalkortet annars. Där behöver jag inte öppna betalkortet för osäkra internetköp.

"Hitta på"? Vad jag menar med sakligt skäl är att det finns något, öh, just sakligt skäl. Alltså att Nordea inte bara godtyckligt har bestämt att just Apple ska hållas utanför den krets av företag jag nyss nämnt. Typ: "Visserligen uppfyller de alla kriterier men vi gillar inte Apple så därför ska vi djäklas med dem".

Ska jag förklara det ytterligare? Vad sakligt skäl kan betyda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag har aldrig hört talas om detta, men jag har heller inte Nordea som bank.

 

Nyfiken på vilka säkerhetskriterier det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man undrar. Svar får vi knappast från officiellt håll. Men någon annan kanske vet?

 

Jag tycker att du som kund ska kunna kräva att få veta det. Eftersom dom krånglar till en tjänst som dom tillhandahåller dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du som kund ska kunna kräva att få veta det. Eftersom dom krånglar till en tjänst som dom tillhandahåller dig.

Jag fick ju svar. Apple uppfyller inte de säkerhetskrav Nordea har. Vilka de är kan man kanske fråga efter men jag misstänker att det är affärshemligheter. Kanske Data- eller Finansinspektionen vet något.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ju svar. Apple uppfyller inte de säkerhetskrav Nordea har. Vilka de är kan man kanske fråga efter men jag misstänker att det är affärshemligheter. Kanske Data- eller Finansinspektionen vet något.

 

Men nyss skrev du att du också vill veta men nu säger du att fått svar???

Jag menar exakt specifikt vad det är som Apple inte uppfyller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nyss skrev du att du också vill veta men nu säger du att fått svar???

Jag menar exakt specifikt vad det är som Apple inte uppfyller.

Ja, det går att få ett svar men ändå fortsätta undra, om man så önskar. Om jag exempelvis frågar hur vädret är ute och du svarar att det är fint, så vet jag ju ändå inget i detalj. Läs lite Wittgenstein, vettja! Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte tyska så jag ids inte svara dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fritt översatt (jag läste tyska bara i fyra år): Man ska hålla tyst om sådant man inte har något att säga om.

 

Alltså: Eftersom vi inte vet något om Nordeas bevekelsegrunder är det dumt att spekulera om det är rätt eller fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fritt översatt (jag läste tyska bara i fyra år): Man ska hålla tyst om sådant man inte har något att säga om.

 

Alltså: Eftersom vi inte vet något om Nordeas bevekelsegrunder är det dumt att spekulera om det är rätt eller fel.

Har jag i något av mina inlägg spekulerat om det är rätt eller fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag i något av mina inlägg spekulerat om det är rätt eller fel?

"Låter som något Nordea hittar på." Tycker du inte att du lägger skulden på Nordea när du skriver så? Att de gör fel och Apple blir utsatt? Nej, naturligtvis inte. Jag missförstod dig säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Låter som något Nordea hittar på." Tycker du inte att du lägger skulden på Nordea när du skriver så? Att de gör fel och Apple blir utsatt? Nej, naturligtvis inte. Jag missförstod dig säkert.

Ja du missförstår mig och om det är med flit eller för att jag är otydligt vet bara gudarna. Jag lägger ingen skuld på någon eftersom ingen gör något fel. Utan jag är intresserad av att få reda på vilka säkerhetsaspekten som Apple inte uppfyller enligt Nordea. Något som du som kund till Nordea skulle kunna kräva att få reda på.

Jag är övertygad om att Apple är en säker plats att handla på. Med tanke på att dom har miljoner av kredit/betalkort registrerade och man har aldrig hört att någon fått sina konton länsade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara Apple som nordea inte funkar hos. Bland annat H&M har samma spärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan jag är intresserad av att få reda på vilka säkerhetsaspekten som Apple inte uppfyller enligt Nordea. Något som du som kund till Nordea skulle kunna kräva att få reda på.

 

Det tror jag inte att Nordea lämnar ut. Säkerhetsinformation kan missbrukas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte att Nordea lämnar ut. Säkerhetsinformation kan missbrukas.

Av Alix? Berätta vad det är Apple brister i betyder inte att dom avslöjar hur man kan utnyttja den.

Står fast vid min intitiala uppfattning att detta är något Nordea hittar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... detta är något Nordea hittar på.

Kan du vara mer specifik? I min värld betyder "hitta på" något som "fabriceras", "ljugs", "låtsas" och så vidare. Är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du vara mer specifik? I min värld betyder "hitta på" något som "fabriceras", "ljugs", "låtsas" och så vidare. Är det så?

 

 

Menar du på allvar att du aldrig varit med om att företag far med osanning?

Eftersom dom inte talar om vad det är Apple brister i så är det väldigt svårt att ta dom på allvar. Det kan vara så att dom ställer krav som inte ens går att uppfylla så deras definition av "osäker" inte stämmer med verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på allvar att du aldrig varit med om att företag far med osanning?

Eftersom dom inte talar om vad det är Apple brister i så är det väldigt svårt att ta dom på allvar. Det kan vara så att dom ställer krav som inte ens går att uppfylla så deras definition av "osäker" inte stämmer med verkligheten.

Nej, men du nekade ju innan till att det skulle vara Nordeas fel. Man kan få intrycket att det är Nordeas fel att döma av vad du skriver. Men tydligen inte. Trots allt. För egen del vet jag inte några detaljer. Den omständigheten innebär dock inte att det då måste förhålla sig på ett visst sätt. Det vore ett argumentationsfel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men du nekade ju innan till att det skulle vara Nordeas fel. Man kan få intrycket att det är Nordeas fel att döma av vad du skriver. Men tydligen inte. Trots allt. För egen del vet jag inte några detaljer. Den omständigheten innebär dock inte att det då måste förhålla sig på ett visst sätt. Det vore ett argumentationsfel.

 

 

Återigen jag har inte skrivit någonstans att något av företagen gör fel.

Hade vi inte rett ut det en gång för alla. Vad du får för intryck eller hur du tolkar är fel. Vet inte hur många gånger jag måste säga det. Om det är så att jag uttrycker mig oklart så är det olyckligt.

 

Dessutom har jag inte sagt att det är på ett specifikt sätt utan jag spekulerar.

Nej du vet inte några detaljer så då kan du inte heller med säkerhet säga att Nordea INTE ljuger.

Det var därför som jag frågade dig om du inte kunde fråga Nordea vad det är för specifika säkerhetsaspekter som Apple inte uppfyller.

Det är du som kund i din rätt att få veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det var därför som jag frågade dig om du inte kunde fråga Nordea vad det är för specifika säkerhetsaspekter som Apple inte uppfyller.

Det är du som kund i din rätt att få veta.

Tja, försöka duger så jag ringde och frågade. Och fick svar! "Det är inga hemligheter!" utropade den trevliga banktjänstepersonen. Förklaringen är som följer: Visa respektive Mastercard har två verifikationstjänster som heter Verify by Visa respektive Mastercard tele secure (reservation för stavning). Båda dessa tjänster kräver av banken, för att det ska klassas som säkra internetköp, att man förutom kortuppgifterna (kortnummer, datum, CVV) därtill antingen signerar med ytterligare en kod alternativt använder bank-ID. Apple tillåter kortköp utan detta (tydligen gillas inte Apple-ID/lösenord, vilket säkerligen beror på att det är en transaktion som banken och Visa/MC inte är inblandade i) och därför klassas combon Visa/Mastercard/Nordea-köp från Apple som osäkra. Det var den förklaring jag fick men be mig inte bevisa att den stämmer, för det kan jag inte. Inte heller kan jag bedöma om det är rimligt. Jag kan dock tycka att combon Apple-ID/lösenord/Visa-kort/Bank-ID känns tryggare än enbart Apple-ID/lösenord/Visa-kort. Om det torde det egentligen inte råda några tvivel, objektivt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, är lite trött ikväll, har suttit av ett tvåtimmarspass föräldramöte på gymnasiet. Vari består det osäkra? Jo, det är enkelt:

 

Stjäl ett bankkort, skaffa ett Apple-ID, mata in kortuppgifterna*, och handla!

 

Eller... Så gör man som Visa/Mastercard/Nordea (och fler banker antar jag) vill, att det inte ska vara möjligt, utan man kräver ytterligare säkerhet. Till glädje för den ursprunglige bankkortsägaren.

 

Så enkelt var det med det!

 

*PS. Därför har jag skrapat bort CVV-koden på mitt bankkort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...