Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Final Cut Pro 10.2.3 - Systemet har slut på programminne


mrfredrik

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag redigerar i Final Cut Pro 10.2.3 och har nu fått detta meddelande upprepade gånger: Systemet har slut på programminne.

 

Jag arbetar på en MacBook Pro sent 2013 med 2,6 GHz i7, OS X Yosemite 10.10.5, 16 GB Minne och med över 122 GB ledigt utrymme på hårddisken. Har kört Aktivitetskontrollen och det är tydligt att fcpx arbetar.

 

Materialet är 1080 hd. Det som händer är att FCP automatiskt pausas och att felmeddelandet kommer fram. Jag har läst övriga svar på i ämnet här på Macworld men tyvärr utan framgång.

 

Är det någon som har några bra förslag,alla tips mottages gladeligen!

 

 

Hälsningar, Fredrik Nilsson

Systemet har slut på programminne.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Aktivitetskontrollen och kolla under "Minne" hur det ser ut där. Posta gärna en dump i ett annat format än tiff, png eller jpg. Då kan man bättre se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag redigerar i Final Cut Pro 10.2.3 och har nu fått detta meddelande upprepade gånger: Systemet har slut på programminne.

 

Jag arbetar på en MacBook Pro sent 2013 med 2,6 GHz i7, OS X Yosemite 10.10.5, 16 GB Minne och med över 122 GB ledigt utrymme på hårddisken.

 

 

Det är en 15" MacBook Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta gärna en dump i ett annat format än tiff, png eller jpg.

Vad rätt du tänkt, fast det blev fel. :)

 

Vad Alix menar är att TIFF inte är ett webb-vänligt format. PNG och JPG är webb-vänliga format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad rätt du tänkt, fast det blev fel. :)

 

Vad Alix menar är att TIFF inte är ett webb-vänligt format. PNG och JPG är webb-vänliga format.

Det är rätt syntaktiskt, och eftersom dumpen är en tiff är det självuteslutande, men ändå kan det missuppfattas, hypotetiskt åtminstone, ser jag nu, vilket inte förvånar mig det minsta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt syntaktiskt, och eftersom dumpen är en tiff är det självuteslutande, men ändå kan det missuppfattas, hypotetiskt åtminstone, ser jag nu, vilket inte förvånar mig det minsta.

Hur menar du nu? Vad förvånar dig inte?

Vad du faktiskt skrev var att man inte skulle använda tiff, png eller jpg. Vad som borde användas framgick inte av vad du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Aktivitetskontrollen och kolla under "Minne" hur det ser ut där. Posta gärna en dump i ett annat format än tiff, png eller jpg. Då kan man bättre se vad som händer.

 

 

Hej Alix.

Här kommer två dumpar i rätt format :)

 

- Fredrik

post-13886-0-20112800-1473077614_thumb.jpg

post-13886-0-63474900-1473077633_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan spara lite minne genom att stänga av Safari.

 

En omstart av Macen då och då frigör mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några ideer:

 

Make sure all drivers/plug-ins are updated and double check that any fonts you are using aren't corrupt. I had this happen to me last week and discovered it was because I was using LUT utility and had an older version that had a bad memory leak (since been fixed). I was going mad trying to figure it out, but updating the utility solved all the problems for me.

FCP X desperately needs a preference where you can set a maximum allocated memory percentage for the application, just like Motion 5 has. Or it should at least allow you to set a maximum number of Undo's, because the unlimited Undo Cache can easily eat up any amount of RAM you have. Titles and oversized stills are also extremely RAM-hungry.
Is there any chance you have added pictures or graphics in CMYK format? I believe that has sometimes caused this error. I would also use Font Book to verify all fonts.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan spara lite minne genom att stänga av Safari.

 

En omstart av Macen då och då frigör mer minne.

 

Hej Telly82.

 

Det har jag gjort. Dock dyker detta meddelande fram och låser fcpx. Systemet har slut på programminne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alix.

Här kommer två dumpar i rätt format :)

 

- Fredrik

Tack. Tyvärr måste jag meddela att din dator är för klen. Alternativt att du har för mycket på gång samtidigt i FCP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Några ideer:

 

Make sure all drivers/plug-ins are updated and double check that any fonts you are using aren't corrupt. I had this happen to me last week and discovered it was because I was using LUT utility and had an older version that had a bad memory leak (since been fixed). I was going mad trying to figure it out, but updating the utility solved all the problems for me.

FCP X desperately needs a preference where you can set a maximum allocated memory percentage for the application, just like Motion 5 has. Or it should at least allow you to set a maximum number of Undo's, because the unlimited Undo Cache can easily eat up any amount of RAM you have. Titles and oversized stills are also extremely RAM-hungry.
Is there any chance you have added pictures or graphics in CMYK format? I believe that has sometimes caused this error. I would also use Font Book to verify all fonts.

 

 

Hej Axelman!

 

Riktigt bra information. Jag har jobbat med grafik nyligen men allt är renderat och klart men... det kanske är något som spökar där. Ska kolla ordentligt.

 

Bra tips, tack!

 

- Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu? Vad förvånar dig inte?

Vad du faktiskt skrev var att man inte skulle använda tiff, png eller jpg. Vad som borde användas framgick inte av vad du skrev.

Nej, det gjorde jag inte, men du läser det så (vilket inte förvånar mig). TS förstod, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Tyvärr måste jag meddela att din dator är för klen. Alternativt att du har för mycket på gång samtidigt i FCP.

Han har värsta MBP 15" med Flashhårddisk. Det går inte att ha så mycket värre prylar. Det är mjukvaruskit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Tyvärr måste jag meddela att din dator är för klen. Alternativt att du har för mycket på gång samtidigt i FCP.

 

Hej Alix!

 

Tråkigt svar :( ha ha... Ska kolla det Axelman föreslog

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har värsta MBP 15" med Flashhårddisk. Det går inte att ha så mycket värre prylar. Det är mjukvaruskit.

:Star::Star::Star::Star::Star:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har värsta MBP 15" med Flashhårddisk. Det går inte att ha så mycket värre prylar. Det är mjukvaruskit.

16 GB RAM är inte mycket när man jobbar med film. Det beror på hur många projekt man har i gång. Men visst kan det kanske vara dålig mjukvara/plugin. Svårt att veta, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yosemite hade en del skumma buggar som är fixade i ElCapitan. Men det är ju alltid otrevligt att uppgradera. Det kommer ju andra buggar... Man kan göra en liten partion och installera ElCap där och provköra Final Cut den vägen och se om det fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 GB RAM är inte mycket när man jobbar med film. Det beror på hur många projekt man har i gång. Men visst kan det kanske vara dålig mjukvara/plugin. Svårt att veta, dock.

Nej jag vet. Men det går ju inte att få i mer RAM i burkarna så det är ju inte mycket att göra åt. OM man köper värsta Macen måste den fungera. På nåt sätt. Jag vet ju att Yosemite buggade en hel del och El Cap verkar mera nedskakad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...