Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Arkiveringsprogram / Arkivskåp


Rstattin

Rekommendera Poster

Hej! Jag är en sån människa som vill ha koll på alla papper och sånt som man får, avtal, räkningar, kvitton o.s.v. Jag har just nu ett arkivskåp där jag samlar papper och liknande i olika kategorier beroende var det kommer ifrån, till exempel så läggs allt från Folksam i mappen "Folksam". Jag undrar om någon vet av ett bra program där man kan scanna in och lägga allt sådant i? Gärna molnbaserat eller om man kan ha sparmappen på till exempel Dropbox.

 

Ett plus är även att man skulle kunna lägga till "taggar" på dokument så att man lättare kan hitta det sedan, typ att Folksam räkningar taggas med "Folksam", "Räkning", "Augusti" o.s.v.

 

Alla tips och tricks är välkomnande!

 

 

 

Med vänlig hälsning, Robin Stattin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips! Men tror inte att "Plus" skulle vara nå bra för mig. 339kr / år för 1GB som jag fattat det. Tror jag bygger på ganska mycket minne, och tycker det blir för dyrt med "Premium" för över 500kr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ett "Basic" alternativ också.

 

Ett annat alternativ är att skaffa en OCR-scanner typ TextGrabber och lagra dina dokument i Anteckningar som finns i iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har ett "Basic" alternativ också.

 

Ett annat alternativ är att skaffa en OCR-scanner typ TextGrabber och lagra dina dokument i Anteckningar som finns i iOS.

Jag har ju faktiskt "Scanner PRO" till min iPhone, men skulle faktiskt vilja använda mig av min "riktiga" scanner till datorn så man får riktigt bra bild och så :D Men den du skickade, tar den bara texten (tyckte det såg så ut på bilden) eller kan man få till exempel hur dokumentet egentligen ser ut som?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju faktiskt "Scanner PRO" till min iPhone, men skulle faktiskt vilja använda mig av min "riktiga" scanner till datorn så man får riktigt bra bild och så :D Men den du skickade, tar den bara texten (tyckte det såg så ut på bilden) eller kan man få till exempel hur dokumentet egentligen ser ut som?

 

Om du vill bara ha en bild av dokumentet så tar du en bild men kameran i iOS. Fördelen med att ta en bild med en OCR-scanner blir att man kan söka i dokumentet. Dvs du kan söka efter dokument från sökfunktionen i iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du vill bara ha en bild av dokumentet så tar du en bild men kameran i iOS. Fördelen med att ta en bild med en OCR-scanner blir att man kan söka i dokumentet. Dvs du kan söka efter dokument från sökfunktionen i iOS.

Men som du menar med OCR-scannern. Sparar den bara dokumentet i ren text eller kan man få den i både text och som dokumentet ser ut grafiskt sett? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir bara text.

Om jag ska spara ett kvitto så tar jag en bild av det med kameran och inte OCR-scanner. Det gör jag bara med rena textdokument.

Är det ett kvitto,räkning,avtal så tar jag bara en bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag kör likadant. Fast nöjer mig med foto via iPhone. Det blir tillräckligt bra som kopia.

 

Lagringen kör jag old fashioned, alltså mappstruktur. T.ex. Räkningar > Folksam > 2016 > 2016-08.jpg

 

Evernote skulle kunna vara ett alternativ, jag kör det i annat sammanhang, och 1GB är väl per månad (?) så det räcker väl en bit. Dock tror jag inte att möjligheter till sök och taggar i Evernote i praktiken gör det speciellt mycket enklare att hitta saker jämfört med mappstruktur, bara krångligare att lägga in dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhandsvisning kan scannra in dokument, dock blir det ej OCR utan det blir en vanlig bild. Det finns många program till Mac för sparande och sortering av dokument, som arkivregister etc.

EverNote har ju redan nämnts.
Jag vill även nämna DevonThink.
http://www.devontechnologies.com

Sedan många år använder jag SohoNotes som jag har sparat olika dokument i. Försäkringspapper, licenser, m m...
http://www.chronosnet.com/Products/sohonotes.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Observera en sak angående appar. De kommer och går, läggs ner, börjar kosta hutlösa pengar mm. Och lämnar inte alltid en smidig väg till migration.

 

Tänker man långsiktligt så bör man tänka efter ordentligt vid val av app. Och om man tänker ännu med långsiktigt även gällande filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör likadant. Fast nöjer mig med foto via iPhone. Det blir tillräckligt bra som kopia.

 

Lagringen kör jag old fashioned, alltså mappstruktur. T.ex. Räkningar > Folksam > 2016 > 2016-08.jpg

 

Evernote skulle kunna vara ett alternativ, jag kör det i annat sammanhang, och 1GB är väl per månad (?) så det räcker väl en bit. Dock tror jag inte att möjligheter till sök och taggar i Evernote i praktiken gör det speciellt mycket enklare att hitta saker jämfört med mappstruktur, bara krångligare att lägga in dem.

Jaha, det kanske är 1GB per månad :P Då räcker det nog. Synd om det inte fungerar med taggar och sånt i evernote :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhandsvisning kan scannra in dokument, dock blir det ej OCR utan det blir en vanlig bild. Det finns många program till Mac för sparande och sortering av dokument, som arkivregister etc.

 

EverNote har ju redan nämnts.

Jag vill även nämna DevonThink.

http://www.devontechnologies.com

 

Sedan många år använder jag SohoNotes som jag har sparat olika dokument i. Försäkringspapper, licenser, m m...

http://www.chronosnet.com/Products/sohonotes.html

Ska ta mig en titt! SohoNotes såg bra ut så snabbt som jag kollade, men ska spana in de både tipsen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera en sak angående appar. De kommer och går, läggs ner, börjar kosta hutlösa pengar mm. Och lämnar inte alltid en smidig väg till migration.

 

Tänker man långsiktligt så bör man tänka efter ordentligt vid val av app. Och om man tänker ännu med långsiktigt även gällande filformat.

Aa, det har du helt rätt i! Tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hur har det gått?

Kanske går det att bygga med Tap Forms.

Hej! Det blev inget speciellt gjort sist ? Jag ska ta mig en titt på det du länkade! Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...