tomo53 Postad 27 augusti, 2016 Share Postad 27 augusti, 2016 Jag har en NAS i mitt nätverk. När jag kopplar bort den, som nu när jag ska flytta och har den nerpackad får jag gån på gång upp en skylt som säger: Det inträffade ett problem vid anslutning till servern "192.168.19". etc Kan man stänga av det tillfälligt? Jobbigt när man skriver och rutan poppar upp titt och tätt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 27 augusti, 2016 Share Postad 27 augusti, 2016 Du får nog försöka ta reda på vad det är som vill komma åt din NAS gång på gång. Kör du Time Machine till NAS:en? Stäng av TM då. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 28 augusti, 2016 Författare Share Postad 28 augusti, 2016 Du får nog försöka ta reda på vad det är som vill komma åt din NAS gång på gång. Kör du Time Machine till NAS:en? Stäng av TM då. Jag kör TM på Nasen. Har stängt av Cloud station nu. Troligen den som vill ansluta då jag synkar bildarkivet den vägen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Jag börjar förstå vad som sker men inte vad jag ska göra och hur. Jag har flyttat och även bytt operatör. Tydligen är det ett annat DNS nu. Jag kommer inte åt min NAS via QUickconnect, men kan komma åt filerna lokalt. Kan även göra inställningar. Men skylten får jag upp hela tiden. Har letat efter lösningar men inte hittat något. Har letat bland inställningarna i datorn men ser inget. Begränsat med hjälp på nätet när man flyttar en NAS. Måste gå att lösa relativt enkelt, om man vet hur förstås. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Hittade det här från Synology: FelsökningOm du ser meddelandet Ett nätverksfel inträffade betyder det att tjänsten QuickConnect har avbrutits på grund av nätverksfel. Kontrollera följande: Att din Synology NAS är anslutet till ett aktivt nätverk (i Kontrollpanel > Nätverk > Nätverksgränssnitt). Att DNS-server och standardinställningar för gateway är korrekt konfigurerade (i Kontrollpanel > Nätverk > Allmänt). Tillse att Synology NAS har åtkomst till Internet med användning av följande målportar: 80, 443, 8888. När nätverksfelen är avhjälpta bör QuickConnect-servicen återupptas automatiskt inom några minuter. Är dock inte säker på vilken DNS som ska användas. Har provat Bredbandsbolagets vilket jag antog borde vara rätt, men det hjälpte inte. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Uppdatering: Med Synology manager i windows hittas NASen men inte i mac. Ser iaf att IP adressen är 192.168.10.196. Kan det vara till hjälp tro? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Uppdatering 2: Kommer in på NASen med IP adressen. När jag ska aktivera Quickconnect kommer det ett meddelande om nätverksfel: "Kontrollera DNS och nätverksinställningarna." SÅ hur gör jag det? Ser inte mycket i Macens inställningar. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Behöver hjälp här. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Försökte med EZ guide för anslutning till nätet. Fick följande meddelande: Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Problemet löst. Vet knappt själv vad som gjorde det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 31 augusti, 2016 Författare Share Postad 31 augusti, 2016 Problemet med skylten som dyker upp kvarstår. Dock är NASen fixad och fungerar som den ska. Då undrar jag hur kontrollerar jag vad som söker NASen på den tidigare IP adressen? Vad jag vet är det bara TM som använder den regelbundet efter schema, och det fungerar som det ska. Skylten har börjat poppa upp igen titt och tätt. Hjälp mig med felsökning innan jag blir tokig! (I windows finns inte problemet, annars lättare att felsöka. I mac verkar det hopplöst.) Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 31 augusti, 2016 Share Postad 31 augusti, 2016 Då undrar jag hur kontrollerar jag vad som söker NASen på den tidigare IP adressen? Det kan Little Snitch hjälpa dig med: https://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Det kan Little Snitch hjälpa dig med: https://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html Jag provade med programmet. Det jag hittade som kan kopplas till den IP adress som inte finns längre är rad nr 2. Frågan är nu hur hanterar jag det här? I notes står det så här:"On 1 sep. 2016, NetAuthSysAgent tried to establish a connection to 192.168.0.19 on port 445 (microsoft-ds). The request was allowed automatically during login." Verkar som det är det här som ställer till det. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Jag hittade nyckelringen och ändrade IP adressen till den befintliga. Hoppas att det funkar med det. Redigerat. Nix, funkar inte. När jag öppnar Cloustation i NASens kontrollpanel kommer skylten upp med gamla IP numret. Hittar ingen inställning för adressen men letar väl vidare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Nyckelringen påverkar ju inte, borde jag förstått. Konstigt att det ska vara så svårt att lokalisera eländet. Bara för att man flyttar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 1 september, 2016 Share Postad 1 september, 2016 Om du tittar på din skärmdump så står det att NetAuthSysAgent ligger i mappen som hör till GoodSync. http://www.goodsync.com/ Så kolla det programmets inställningar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Om du tittar på din skärmdump så står det att NetAuthSysAgent ligger i mappen som hör till GoodSync. http://www.goodsync.com/ Så kolla det programmets inställningar. Det här programmet hade jag helt glömt bort. En släng av senilitet förstås. Jag har en synkning liggande som jag använde för ett tillfälle tror jag och sen glömt bort det. Nu har jag avlägsnat synkningen, så förhoppningsvis funkar det bättre nu. Tack! Bra med andra ögon Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Tja, säg det som varar. Synken borta, datorn omstartad och skylten kommer upp igen!!! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 1 september, 2016 Share Postad 1 september, 2016 Tja, säg det som varar. Synken borta, datorn omstartad och skylten kommer upp igen!!! Tillbaka till Little Snitch igen, då. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Fick upp den här rutan med den felaktiga IP adressen: Är det något jag kan radera tro? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 1 september, 2016 Share Postad 1 september, 2016 Nej, du ska inte radera. Den monterar NAS-diskar vid behov. Frågan är vad som utlöser behovet. Finns det några andra synk-program som du testat? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Nej, du ska inte radera. Den monterar NAS-diskar vid behov. Frågan är vad som utlöser behovet. Finns det några andra synk-program som du testat? Nej, det enda jag har är Synology Cloud station. Kommer inte på något annat. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 1 september, 2016 Författare Share Postad 1 september, 2016 Jag har nu letat med hjälp av Little snitcher och de enda platser som försöker koppla upp sig mot 192.168.0.19 är enligt nedanstående info. "On 1 sep. 2016, NetAuthSysAgent tried to establish a connection to 192.168.0.19 on port 445 (microsoft-ds). The request was allowed via connection alert." Är det någon hjälp till eventuell åtgärd? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 2 september, 2016 Författare Share Postad 2 september, 2016 Funderar på om Airport Extreme har någon del i detta. Jag har ju flyttat och fått ny router i samband med operatörsbyte. NASen är kopplad till AE. TM går till NASen för backup. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 2 september, 2016 Share Postad 2 september, 2016 Funderar på om Airport Extreme har någon del i detta. Jag har ju flyttat och fått ny router i samband med operatörsbyte. NASen är kopplad till AE. TM går till NASen för backup. Nej, det är någon programvara på Macen som söker kontakt med disken där den låg förut. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tomo53 Postad 2 september, 2016 Författare Share Postad 2 september, 2016 Nej, det är någon programvara på Macen som söker kontakt med disken där den låg förut. Väldigt skumt. Har tittat igenom vilka program jag har men hittar inget som har någon synk till disken förutom Cloud station drive som synkar bilder. Det vore lättare om skylten kunde tala om vad som försöker kontakta disken. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.