Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel vid anslutning av server...


tomo53

Rekommendera Poster

Jag har en NAS i mitt nätverk. När jag kopplar bort den, som nu när jag ska flytta och har den nerpackad får jag gån på gång upp en skylt som säger:

Det inträffade ett problem vid anslutning till servern "192.168.19". etc

 

Kan man stänga av det tillfälligt? Jobbigt när man skriver och rutan poppar upp titt och tätt.

post-74967-0-92043700-1472322874_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Du får nog försöka ta reda på vad det är som vill komma åt din NAS gång på gång.

 

Kör du Time Machine till NAS:en? Stäng av TM då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog försöka ta reda på vad det är som vill komma åt din NAS gång på gång.

 

Kör du Time Machine till NAS:en? Stäng av TM då.

Jag kör TM på Nasen. Har stängt av Cloud station nu. Troligen den som vill ansluta då jag synkar bildarkivet den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar förstå vad som sker men inte vad jag ska göra och hur.

Jag har flyttat och även bytt operatör. Tydligen är det ett annat DNS nu. Jag kommer inte åt min NAS via QUickconnect, men kan komma åt filerna lokalt. Kan även göra inställningar.

Men skylten får jag upp hela tiden. Har letat efter lösningar men inte hittat något.

 

Har letat bland inställningarna i datorn men ser inget. Begränsat med hjälp på nätet när man flyttar en NAS. Måste gå att lösa relativt enkelt, om man vet hur förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade det här från Synology:

Felsökning

Om du ser meddelandet Ett nätverksfel inträffade betyder det att tjänsten QuickConnect har avbrutits på grund av nätverksfel. Kontrollera följande:

  • Att din Synology NAS är anslutet till ett aktivt nätverk (i Kontrollpanel > Nätverk > Nätverksgränssnitt).
  • Att DNS-server och standardinställningar för gateway är korrekt konfigurerade (i Kontrollpanel > Nätverk > Allmänt).
  • Tillse att Synology NAS har åtkomst till Internet med användning av följande målportar: 80, 443, 8888.

När nätverksfelen är avhjälpta bör QuickConnect-servicen återupptas automatiskt inom några minuter.

Är dock inte säker på vilken DNS som ska användas. Har provat Bredbandsbolagets vilket jag antog borde vara rätt, men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering:

Med Synology manager i windows hittas NASen men inte i mac. Ser iaf att IP adressen är 192.168.10.196.

Kan det vara till hjälp tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 2:

Kommer in på NASen med IP adressen. När jag ska aktivera Quickconnect kommer det ett meddelande om nätverksfel: "Kontrollera DNS och nätverksinställningarna."

 

SÅ hur gör jag det? Ser inte mycket i Macens inställningar. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Behöver hjälp här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte med EZ guide för anslutning till nätet. Fick följande meddelande:

 

post-74967-0-52278500-1472638695_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med skylten som dyker upp kvarstår. Dock är NASen fixad och fungerar som den ska.

 

Då undrar jag hur kontrollerar jag vad som söker NASen på den tidigare IP adressen?

Vad jag vet är det bara TM som använder den regelbundet efter schema, och det fungerar som det ska. Skylten har börjat poppa upp igen titt och tätt.

 

Hjälp mig med felsökning innan jag blir tokig! (I windows finns inte problemet, annars lättare att felsöka. I mac verkar det hopplöst.)

post-74967-0-15576400-1472666202_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det kan Little Snitch hjälpa dig med:

https://www.obdev.at/products/littlesnitch/index.html

Jag provade med programmet. Det jag hittade som kan kopplas till den IP adress som inte finns längre är rad nr 2. Frågan är nu hur hanterar jag det här? I notes står det så här:"On 1 sep. 2016, NetAuthSysAgent tried to establish a connection to 192.168.0.19 on port 445 (microsoft-ds). The request was allowed automatically during login."

 

Verkar som det är det här som ställer till det.

post-74967-0-46113100-1472714093_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade nyckelringen och ändrade IP adressen till den befintliga. Hoppas att det funkar med det.

 

Redigerat.

Nix, funkar inte. När jag öppnar Cloustation i NASens kontrollpanel kommer skylten upp med gamla IP numret. Hittar ingen inställning för adressen men letar väl vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyckelringen påverkar ju inte, borde jag förstått. Konstigt att det ska vara så svårt att lokalisera eländet. Bara för att man flyttar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på din skärmdump så står det att NetAuthSysAgent ligger i mappen som hör till GoodSync.

http://www.goodsync.com/

 

Så kolla det programmets inställningar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på din skärmdump så står det att NetAuthSysAgent ligger i mappen som hör till GoodSync.

http://www.goodsync.com/

 

Så kolla det programmets inställningar. :)

Det här programmet hade jag helt glömt bort. En släng av senilitet förstås. Jag har en synkning liggande som jag använde för ett tillfälle tror jag och sen glömt bort det. Nu har jag avlägsnat synkningen, så förhoppningsvis funkar det bättre nu. Tack! Bra med andra ögon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, säg det som varar. Synken borta, datorn omstartad och skylten kommer upp igen!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, säg det som varar. Synken borta, datorn omstartad och skylten kommer upp igen!!!

Tillbaka till Little Snitch igen, då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick upp den här rutan med den felaktiga IP adressen:

Är det något jag kan radera tro?

post-74967-0-76685100-1472723084_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska inte radera. Den monterar NAS-diskar vid behov. Frågan är vad som utlöser behovet. Finns det några andra synk-program som du testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ska inte radera. Den monterar NAS-diskar vid behov. Frågan är vad som utlöser behovet. Finns det några andra synk-program som du testat?

Nej, det enda jag har är Synology Cloud station. Kommer inte på något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu letat med hjälp av Little snitcher och de enda platser som försöker koppla upp sig mot 192.168.0.19 är enligt nedanstående info.

 

"On 1 sep. 2016, NetAuthSysAgent tried to establish a connection to 192.168.0.19 on port 445 (microsoft-ds). The request was allowed via connection alert."

 

Är det någon hjälp till eventuell åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om Airport Extreme har någon del i detta. Jag har ju flyttat och fått ny router i samband med operatörsbyte. NASen är kopplad till AE. TM går till NASen för backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om Airport Extreme har någon del i detta. Jag har ju flyttat och fått ny router i samband med operatörsbyte. NASen är kopplad till AE. TM går till NASen för backup.

Nej, det är någon programvara på Macen som söker kontakt med disken där den låg förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är någon programvara på Macen som söker kontakt med disken där den låg förut.

Väldigt skumt. Har tittat igenom vilka program jag har men hittar inget som har någon synk till disken förutom Cloud station drive som synkar bilder.

Det vore lättare om skylten kunde tala om vad som försöker kontakta disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...