Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var köpa med US Keyboard?


matcar.krusell

Rekommendera Poster

matcar.krusell

Är det helt omöjligt för ett företag att i Sverige få tag på en MBP med något annat än ett svenskt tangentbord?

 

Jag behöver köpa några stycken över tid till företaget där jag jobbar och den enda plats man kan beställa från och få ett amerikanskt tangentbord verkar vara Apple Store. Apple Store å andra sidan, har märkligt nog inte faktura som betalningsalternativ vilket är det enda ekonomiavdelningen här accepterar. Pratade med deras kundtjänst och de föreslog att jag skulle försöka hitta en återförsäljare i USA som skeppade mot faktura, vilket förstås är helt vansinnigt.

 

Är det någon som har några tips på återförsäljare med fakturering och som kan ordna maskiner med utländska tangentbord (amerikanskt och tyskt i första hand)? Macbook Pro 13 Retina, 8/256GB.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du vart inne i en riktig apple butik? Inte nu premium reseller eller vad de kan kalla sig?

 

Där borde du kunna beställa annat tangentbord över disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den på firmakortet från Apple store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matcar.krusell

Har du vart inne i en riktig apple butik? Inte nu premium reseller eller vad de kan kalla sig?

 

Där borde du kunna beställa annat tangentbord över disk.

 

Apple Store finns rent fysiskt i Helsingborg, Malmö och Täby. Inget direkt nästgårds från Göteborg. Pratade med en kille på Macforum i Gbg och han sa att maskiner med amerikanskt tangentbord var tvungna att beställas från USA, med drygt tre veckors leveranstid. Jag bara vägrar att tro att det inte skall gå att få tag i en maskin med amerikanskt tangentbord utan att beställa den därifrån. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matcar.krusell

Köp den på firmakortet från Apple store.

 

Hade jag kanske gjort om det var ett alternativ, men det är det inte, vilket jag också nämnde i TS. Det handlar om kanske ett tjugo-trettiotal maskiner under de kommande åren och vi behöver ha det på faktura, inte minst för att de flesta av dem tillhör helt olika kostnadsställen och vardera skall attesteras av berörd part. Trådsvar som ignorerar de förutsättningar som angivits är ett otyg för övrigt.

 

Saken är den att jag successivt skall ersätta delar av vår maskinpark (PC Laptops) med Macbooks. Det innebär att jag kommer att behöva några maskiner med annat än svenskt tangentbord. Det är dock för få maskiner för att träffa ett avtal direkt med Apple, så jag är utlämnad till att göra inköpen i detaljhandeln.

 

Det är ju helt absurt att det skall vara omöjligt att hantera en sådan sak härifrån Sverige. Att låta personalen i respektive land köpa maskinerna, skicka dem hit för installation och därefter skicka dem tillbaka igen känns ju ruskigt onödigt, men det verkar ju tyvärr som att det är enda möjligheten.

 

Vem hade trott att det skulle vara svårare att ha att göra med Apple än med Microsoft? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt absurt att det skall vara omöjligt att hantera en sådan sak härifrån Sverige.

 

På vilket sätt är det absurt? Antalet personer som vill köpa en Mac med ett tangentbord som är något annat än svenskt måste ju vara försvinnande litet. Det skulle väl bli för dyrt att lagerhålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På vilket sätt är det absurt? Antalet personer som vill köpa en Mac med ett tangentbord som är något annat än svenskt måste ju vara försvinnande litet. Det skulle väl bli för dyrt att lagerhålla.

Och av dessa så är det ju bara en enda person som kräver att få betala via faktura. ;)

 

Rent pragmatiskt, hur svårt kan det vara för ekonomiavdelningen att skicka kreditkortsfakturan till rätt avdelning för attest? 20-30 maskiner över flera år är väl bara en faktura varannan månad.

Eller låt den som ska ha datorn ta det på sitt kreditkort, så hamnar det automatiskt på rätt avdelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matcar.krusell

Ja, självfallet, för en liten datorbutik på hörnet. Men nu pratar vi om Apple Store, där det går att beställa - men de levererar inte mot faktura såvida man inte skall ha tillräckligt stora volymer för att teckna ett särskilt avtal.

 

När det gäller lagerhållning så är det gissningsvis ganska få återförsäljare som ligger inte med några större lager. Lagerlogistik är inte längre en fråga om att sitta på egna förråd, i de flesta fall (i synnerhet när det gäller IT) gör man beställningar från leverantören först när man fått order på de sista exemplaren i lager, plus eventuellt en liten lagermarginal.

 

Jag har varit på flera företag med verksamhet internationellt men IT-drift i Sverige och nej, det är inte ett marginellt antal det handlar om. Man kan också tänka sig att det lär finnas ett gäng privatpersoner som också hellre skulle ha ett tangentbord på det egna språket (eller åtminstone ett amerikanskt sådant). Den som tror att layouten på tangentbordet är irrelevant har aldrig provat att skriva på ett franskt tangentbord. ;)

 

Så ja, det är absurt att den enda som tillhandahåller maskiner med amerikanskt tangentbord verkar vara Apple Store - men de riktar sig i praktiken enbart till privatpersoner eller storföretag (kortbetalning eller företagsavtal). Man tror ju knappt att det är sant. Men det ligger väl lite i Apples natur - skall man ha med deras produkter att göra får man helt enkelt glömma allt vad flexibilitet och valfrihet innebär.

 

Hursomhelst, jag ställde egentligen en enkel fråga - är det någon som känner till ett företag som säljer Macbook Pro Retina (helst i5/8/256GB) med amerikanskt tangentbord?

 

Eller, för att förtydliga i hopp om att undvika fler icke-svar, något företag som efter att ha fått en dylik order i sin tur kan göra beställningen från sin leverantör. Jag behöver som sagt ha det på faktura och jag behöver en kontakt där jag kan göra inköp av någon eller några maskiner några i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matcar.krusell

Och av dessa så är det ju bara en enda person som kräver att få betala via faktura. ;)

 

Rent pragmatiskt, hur svårt kan det vara för ekonomiavdelningen att skicka kreditkortsfakturan till rätt avdelning för attest? 20-30 maskiner över flera år är väl bara en faktura varannan månad.

Eller låt den som ska ha datorn ta det på sitt kreditkort, så hamnar det automatiskt på rätt avdelning.

 

Men herregud, ännu ett icke-svar? Hur svårt skall det vara att förstå?

 

​Nej, kreditkortsköp är inte aktuellt. Kreditkortsköp är till för utlägg och i undantagsfall löpande utgifter, inte för inventarier. Så är det på de flesta företag och så är det på vårt. Jag tänker inte börja debattera med varken ekonomiavdelningen eller företagsledningen om den saken - det är helt enkelt närmast komiskt att man inte skall kunna göra ett inköp om man behöver färre än ett hundratal maskiner.

 

Så ja, om jag inte skall skippa hela övergången till Mac på klientsidan är uppenbarligen det enda som återstår att antingen få varje berörd person att själv köpa maskinen (på kreditkort) och stoppa den på posten, eller... ja vad tänkte du dig, att jag skulle samla in kreditkortsnummer från alla lokalkontoren och göra beställningarna i annans namn?

 

Skall det vara så svårt att förstå förutsättningarna och kunna antingen svara på frågan eller låta bli att yttra sig?

1. Jag behöver ett antal maskiner över tid, med olika tangentbordslayout.

2. Nej, nej, nej och nej, jag kan inte köpa dem på kort. Varken mitt eget eller någon annans. Är det tillräckligt tydligt?

3. Jag vill helst ha EN partner som jag kan göra mina inköp igenom.

 

Uppenbarligen verkar det vara helt omöjligt att få ens punkt 1 och 2 i den ganska korta listan uppfyllda. Lika uppenbart verkar det vara att få detta forums invånare att avhålla sig från meningslösa kommentarer och att totalt ignorera de förutsättningar som angivits. Jag trodde att detta skulle vara mer av ett faktiskt intresseforum och mindre av en debattgrupp, men jag misstog mig uppenbarligen. Slutsatsen blir väl att jag förmodligen skulle ha större lycka att få ett relevant svar om jag postat frågan på Facebook. ;)

 

Nej, jag får väl helt enkelt omvärdera beslutet att gå över till Mac, det verkar inte vara värt allt jobb för att ens få tag i maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men herregud, ännu ett icke-svar? Hur svårt skall det vara att förstå?

 

​Nej, kreditkortsköp är inte aktuellt. Kreditkortsköp är till för utlägg och i undantagsfall löpande utgifter, inte för inventarier. Så är det på de flesta företag och så är det på vårt. Jag tänker inte börja debattera med varken ekonomiavdelningen eller företagsledningen om den saken - det är helt enkelt närmast komiskt att man inte skall kunna göra ett inköp om man behöver färre än ett hundratal maskiner.

 

Så ja, om jag inte skall skippa hela övergången till Mac på klientsidan är uppenbarligen det enda som återstår att antingen få varje berörd person att själv köpa maskinen (på kreditkort) och stoppa den på posten, eller... ja vad tänkte du dig, att jag skulle samla in kreditkortsnummer från alla lokalkontoren och göra beställningarna i annans namn?

 

Skall det vara så svårt att förstå förutsättningarna och kunna antingen svara på frågan eller låta bli att yttra sig?

1. Jag behöver ett antal maskiner över tid, med olika tangentbordslayout.

2. Nej, nej, nej och nej, jag kan inte köpa dem på kort. Varken mitt eget eller någon annans. Är det tillräckligt tydligt?

3. Jag vill helst ha EN partner som jag kan göra mina inköp igenom.

 

Uppenbarligen verkar det vara helt omöjligt att få ens punkt 1 och 2 i den ganska korta listan uppfyllda. Lika uppenbart verkar det vara att få detta forums invånare att avhålla sig från meningslösa kommentarer och att totalt ignorera de förutsättningar som angivits. Jag trodde att detta skulle vara mer av ett faktiskt intresseforum och mindre av en debattgrupp, men jag misstog mig uppenbarligen. Slutsatsen blir väl att jag förmodligen skulle ha större lycka att få ett relevant svar om jag postat frågan på Facebook. ;)

 

Nej, jag får väl helt enkelt omvärdera beslutet att gå över till Mac, det verkar inte vara värt allt jobb för att ens få tag i maskinerna.

Du kanske ska göra dig besväret att kolla Tellys länk.

 

Eftersom de har företagsförsäljning borde de ha möjlighet till faktura.

 

Kanske göra sig besväret att ringa och fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matcar.krusell

Du kanske ska göra dig besväret att kolla Tellys länk.

 

Eftersom de har företagsförsäljning borde de ha möjlighet till faktura.

 

Kanske göra sig besväret att ringa och fråga?

 

 

 

Självklart. :) De kunde hjälpa mig och det var därmed ett relevant svar för vilket jag är tacksam. Jag såg dock inte det relevanta svaret förrän jag hade svarat på det irrelevanta ditot. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, det var ett relevant svar. :)

 

Pratade med dem precis och de verkar kunna hjälpa mig att lösa mig problem. :)

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...