Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera program som hamna på skrivbordet?


MacbookSeb

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Är HELT ny med Macbook och MacOS. Köpte min dator i förrgår å nu sitter jag och installerar lite olika program. Men ibland fattar jag inte vad som händer. När jag installerat tex spotify har allt fungerat super, installerats ordentlig och lyckats lägga in en snabbikon i skrivbordsraden (Va heter den saken längst ner på en mac?)

 

Men när jag skulle installera Firefox och VLC så la sig installationsfilerna på skrivbordet. Så jag kan inte flytta dessa till program i finder eller ta bort för då avinstallerar det.

 

Lite mosig i huvudet, hoppas jag kunde förklara någorlunda. Det är alltså inte installationsfilen jag laddar ner som lägger sig på skrivbordet utan programmet i sig när jag installerar det.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förmodligen laddat ner skivavbilder som ligger på skrivbordet. Öppna dessa och dra innehållet till Program-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Exakt, tack! Nu fattar jag. Lite osmart system att ha det så eller? Känns smidigare på Windows.

Men TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är enklare med en installerare som sprätter filer runt på disken? Jag finner det klart smidigare att kopiera 1 fil till mappen program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju såklart köra programmet direkt från installationsfilen om du skulle vilja...men då kommer det matas ut varje gång du startar om datorn. bättre att ha programmet i programmappen på hårddisken så vet du vart det ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...