Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobil med kontantkort som billig hemtelefon.


wall7

Rekommendera Poster

Undrar om någon har koll på vilken billig mobil (utan surf, bara ringfunktion) som man kan ha som hemtelefon istället för koppartråd. Vill bara att de som inte söker någon speciell kan få ett telefonnummer som tillhör hela familjen. Är ju mest äldre (lite pratsjuka) släktingar som använder hemtelefonen, ja och alla j@vla reklamringare förstås.

Alltså: billig GSM-telefon och ett kontantkort som man inte behöver fylla på hela tiden. Det ska klara av trakterna kring Sollefteå (och Stockholm).

En fördel (förutom bättre ekonomi) är att "hemma" kan vara lite var man vill, på landet t ex.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta med det nummer du har nu till din hemtelefon så samtalen hamnar i den nya mobilen. Kolla med de operatörer som gärna vill "ta över" de fasta abonnemangen, så kan det ingå i det nya abonnemanget. Annars kostar det någon/några tior i månaden att behålla numret, har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan flytta med det nummer du har nu till din hemtelefon så samtalen hamnar i den nya mobilen. Kolla med de operatörer som gärna vill "ta över" de fasta abonnemangen, så kan det ingå i det nya abonnemanget. Annars kostar det någon/några tior i månaden att behålla numret, har jag för mig.

Fast jag har redan sagt upp abonnemangen, jag hade två, ett på landet och ett i stan.

Så egentligen vill jag bara ha en mycket enkel mobil med kontantkort och bra täckning.

Men tack för snabbt svar. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag denna. I förhållande till priset är den superbra. Jag har den bara att ringa och sms-a med och till det är den perfekt. Den har allt som en "riktig" telefon har men med lägre prestanda så klart. Bra ljud och tydlig skärm. När jag tecknade abonemang på Telia fick jag köpa den för 300:-...... men man fick tjöta om den för den är så billig att de inte gärna vill visa den.

post-363-0-00713500-1472026265_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat några billiga telefoner men ljudet var för dåligt. Den enda egenskapen jag behöver så det gjorde att jag valde Sonyn. Denna Nokian har jag inte kollat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Telefon (billig) verkar ordna sig, men hur är det med sim-kortet? Har Telia eller Halebop ett kort som inte måste laddas stup i kvarten utan kan vara rätt passivt från min sida i alla fall?

Har kollat lite men blir inte speciellt klokare av alla deras varianter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr jag hade Telia kontant kunde telefonen ligga i pricip hur länge som helst. Det hände att jag inte tankade på månader. Gissar att de flesta kontantkort är sådana. Men priset höjdes på samtalen om man inte fyllde på ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NÄr jag hade Telia kontant kunde telefonen ligga i pricip hur länge som helst. Det hände att jag inte tankade på månader. Gissar att de flesta kontantkort är sådana. Men priset höjdes på samtalen om man inte fyllde på ofta.

Låter bra! Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Wifogkontantkort där man kan delta i en massa grejer för att skaffa poäng och ringa gratis. Men man kan också köpa poäng som sedan automatiskt räknas ned med 200 poäng per månad (fler om man ringer och surfar förstås). Därmed räcker kontantkortet så länge man har kvar poäng.

 

https://www.wifog.com/

 

De paket man kan köpa just nu (när man väl har fått sitt kontantkort):

 

post-28798-0-73382300-1472070613_thumb.png

 

Så här ser det ut för mig just nu. Man ser hur mycket man kan ringa, messa och surfa för:

 

post-28798-0-96721400-1472070614_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tele2, och tydligen även 3, erbjuder "fast telefon" genom mobilnätet. Man får en mobillåda där man sätter SIM-kortet, och två vanliga trådlösa Dectlurar. En fördel är att lådan kan placeras där det finns bra mottagning. Lösningen ger också viss känsla av koppartråd. Nackdelen är att mer saker behöver åka med till sommarstuga mm.

Tror att det handlar om den här luren:

http://www.pricerunner.se/pi/10-3016282/Fast-Telefoni/Huawei-F688-produktinformation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Tror det blir en enkel telefon med ett billigt kontantkort typ det Axelman tipsade om. Men, det är tydligt att det finns mycket att välja på för den som vill slippa koppartråden.

Eftersom alla i familjen har sina iPhones med sig hela tiden (Suck!) känns det bra att inte ha så mycket att släpa på till och från storstan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...