Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro kraschar främst när Finder öppnas/används


guru79

Rekommendera Poster

Hejsan, har en MacBook Pro från 2010, bytte till en SSD (affären där jag köpte den bytte åt mig) för några år sedan. De senaste månaderna kraschar datorn dagligen, detta sker allra oftast när jag går in Finder och öppnar nåt dok (kan vara vilket dok. som helst). Datorn kan även krascha när jag bara surfar oxå t. ex., men det händer som sagt främst när jag går in i Finder. i öve. fungerar den perfekt, inte seg eller nåt sånt.

Mkt. tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat om systemet och säkerställt att inte det är något där som krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort utrymme har du ledigt på hårddisken? Under 20 GB ledigt börjar problemen. Under 10 GB ledigt är det bara tur om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om systemet säger jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledigt utrymme på disken är inga problem. Ligger oftast runt 30 ledigt.

Jag har också installerat om systemet, dock via återskapning från time machine. Det kanske gör det hela ogjort. Under denna tid har jag också uppdaterat till senaste OS utan att problemet har försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, har en MacBook Pro från 2010, bytte till en SSD (affären där jag köpte den bytte åt mig) för några år sedan. De senaste månaderna kraschar datorn dagligen, detta sker allra oftast när jag går in Finder och öppnar nåt dok (kan vara vilket dok. som helst). Datorn kan även krascha när jag bara surfar oxå t. ex., men det händer som sagt främst när jag går in i Finder. i öve. fungerar den perfekt, inte seg eller nåt sånt.

Mkt. tacksam för hjälp.

Vad menar du med "kraschar"? Blir skärmen svart, förvrängd bild, hänger sig eller startar om etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledigt utrymme på disken är inga problem. Ligger oftast runt 30 ledigt.

 

30 vad för något? Kilobyte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 gb ledigt brukar jag ha.

när jag skrev kraschar så menar jag startar om, den bli bara svart och bootar om, och ibland kommer det upp att datorn har startat om pga av ett problem, men det står det inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 gb ledigt brukar jag ha.

när jag skrev kraschar så menar jag startar om, den bli bara svart och bootar om, och ibland kommer det upp att datorn har startat om pga av ett problem, men det står det inte alltid.

Ok, kan vara batteriproblem. Händer det oavsett om laddaren är inkopplad eller ej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det är en 15", har du dubbla grafik-kort, min gissning här är nu att när datorn skall växla grafik-kort så krashar den för det ena är defekt.

 

Inte ovanligt att 15" från 2010 och 2011 har defekta grafik-kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, finns det nåt sätt att inaktivera det kortet som är defekt, så att datorn bara använder det kortet som fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hitta det

Var då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slängt Finders plist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, hur gör man det?

Har dock kört en del underhållsprogram, Maintence etc

Den ligger i din Hem-mapps Bibliotek> Preferencer

 

Gå upp i Findernenyn till Gå, håll ner alt-tangenten så kommer din Hem-mapps Bibliotek fram

 

Släng denna

 

post-113-0-69430400-1472327809.jpg

och töm Papperskorgen

 

Det skapas en ny fil

 

Starta om datorn eller logga ut och in igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 15" 2010 som också kraschar, men detta är vid installation av OSX.

 

Skall "reflowa" denna och se om det hjälper.

Återkommer med resultat i veckan som kommer.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...