Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Test av SSD nästan chockerar...


norda72

Rekommendera Poster

Jag körde Black Magic Disk Speed Test på min MacPro mid 2012 eftersom jag tycker den är så långsam för att ha en Samsung 850 EVO 1 terabyte som är installerad i en av de ordinarie hårddiskplatserna. Det är inte S-ATA 6Gb/s, bara 3, men så här långsamt ska det väl ändå inte vara? Att överföra data till externa hårddisken (mekanisk) kan kräva 1 minut för under 100 megabyte ibland. VARFÖR drog jag på mig denna MacPro med prestanda från nån gång, för över 20 papp??!!!? Det var inte direkt nån lysande idé men hade varit än värre om jag behållit Mac Pro från 2008, då hade ingenting fungerat, inte systemet heller, tror jag.

post-3723-0-45853500-1471591405_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut att vara högst rimliga siffror. Det är väl den externa mekaniska disken som sätter begränsningen vid kopiering.

 

Observera att diskens prestanda skrivs i gigabit per sekund och mätningen visar megabyte per sekund. Skillnaden mellan bit och byte är åtta gånger. 3 gigabit motsvarar alltså strax över 350 megabyte i teoretisk hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde Black Magic Disk Speed Test på min MacPro mid 2012 eftersom jag tycker den är så långsam för att ha en Samsung 850 EVO 1 terabyte som är installerad i en av de ordinarie hårddiskplatserna. Det är inte S-ATA 6Gb/s, bara 3, men så här långsamt ska det väl ändå inte vara? Att överföra data till externa hårddisken (mekanisk) kan kräva 1 minut för under 100 megabyte ibland. VARFÖR drog jag på mig denna MacPro med prestanda från nån gång, för över 20 papp??!!!? Det var inte direkt nån lysande idé men hade varit än värre om jag behållit Mac Pro från 2008, då hade ingenting fungerat, inte systemet heller, tror jag.

Det är så bra som det kan bli med SATA 2. Det är inget fel på Evon eller Macen. Som någon skrev så beroende på vilken extern anslutning den mekaniska hårddisken har kan det gå riktigt långsamt fast du har en snabb SSD. USB 2 går inte fortare än ca 60-70 Mbs. Det krävs USB 3 för att få upp farten, men även en väldigt bra mekanisk hårddisk kommer inte upp i mer än 130 Mbs på USB 3. En extern SSD på USB 3 kan klara 350 Mbs men där någonstans når man taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så bra som det kan bli med SATA 2. Det är inget fel på Evon eller Macen. Som någon skrev så beroende på vilken extern anslutning den mekaniska hårddisken har kan det gå riktigt långsamt fast du har en snabb SSD. USB 2 går inte fortare än ca 60-70 Mbs. Det krävs USB 3 för att få upp farten, men även en väldigt bra mekanisk hårddisk kommer inte upp i mer än 130 Mbs på USB 3. En extern SSD på USB 3 kan klara 350 Mbs men där någonstans når man taket.

Bortkastat att jag installerade USB 3.0-kort också när det ändå inte blir snabbare än 2.0? Men det stod ju i marknadsföringen att kortet skulle ge 3.0-hastighet, men den har uteblivit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortkastat att jag installerade USB 3.0-kort också när det ändå inte blir snabbare än 2.0? Men det stod ju i marknadsföringen att kortet skulle ge 3.0-hastighet, men den har uteblivit...

 

Det blir inte snabbare än den långsammaste enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortkastat att jag installerade USB 3.0-kort också när det ändå inte blir snabbare än 2.0? Men det stod ju i marknadsföringen att kortet skulle ge 3.0-hastighet, men den har uteblivit...

Så du har USB3-kort? Klicka på kugghjulsymbolen mitt mellan mätarna, välj extern disk och kör testet så syns det vilken hastighet du kommer upp i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortkastat att jag installerade USB 3.0-kort också när det ändå inte blir snabbare än 2.0? Men det stod ju i marknadsföringen att kortet skulle ge 3.0-hastighet, men den har uteblivit...

Du missförstår mig. En mekanisk hårddisk kan inte transportera fortare än 130 Mbs oavsett till vad du ansluter den till. USB2 har taket kring 70 Mbs och USB3 4-500 Mbs. Kan hårddisken leverera 400 Mbs fungerar det med USB 3 men den halkar ner till 70 Mbs om du ansluter den till USB 2. Oavsett hur snabb hårddisk du har går den inte fortare än 70 Mbs med USB 2.

...

Sen kan det ju inträffa att pga av någon anledning att kortet som ska leverera USB 3 växlar ner till USB 2 fast du har en USB 3 hårddisk. Allt kan hända med en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske dum fråga men är den externa hårddisken gjord för USB 3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en kanske dum fråga men är den externa hårddisken gjord för USB 3?

Jo den är det om inte WD har fel. Det är också en kabel med blåa stift i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är resultatet av testet av den externa hårddisken.

post-3723-0-09289700-1471652910_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag känner till att en hårddisk som har 3.0-hastighet inte kan bli snabbare än 2.0 om den ansluts till en enhet med just 2.0. Men det faktumet har varit för surt för mig att tugga i mig när jag köpte en så dyr dator, så därför hoppades jag att det ändå skulle gå att få den snabbare med det där 3.0-kortet från Sonnet. Naivt av mig. Men de som säljer dessa begagnade silverdatorer på Blocket exempelvis, och där det nyligen fanns en med dubbla processorer, 12-kärnig, som kostade 46 900 kronor, hävdar med bestämdhet att den klarar USB 3.0 eftersom den är så utbyggd. Även på youtube finns det dom som hävdar detta. Här en konversation från en sida där jag pratar om ett nytt grafikkort men även nämner det jag skriver om i denna tråd.

 

Pär Nordqvist
LÄNKAD KOMMENTAR
I need another card in my Mac Pro mid 2012 but the problem is the old technique with only 2.0 in the PCI-E. The computer was extremely expensive, and at the same time already old. Damn! I have also bought an 4K screen which is working okej, but not more. The computer is too old. To do back-ups to he extern hard drive with USB 3.0 is very slow. 1 gigabyte takes 1 minute!!! I am not satisfied with this. And it is whining and blowing...
Svara
photo.jpg
You can change almost everything on this Mac Pro. It's a shame Apple moved to this damn love child of R2D2 and a trashcan... Want Usb 3.0, install it, USB 3.1? No problem! Graphics card with even MORE power then what I have? Get a Titan! Want a new processor? Install a new faster one! (3.46 MHz). This Mac Pro is everything Steve Jobs hated about PC, you can "tinker" the hell out of it.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är resultatet av testet av den externa hårddisken.

USB 3-kortet fungerar nog. Min gissning är att du har en 5400 rpm extern hårddisk eftersom hastigheten mätarna visar är högre än vad USB 2 klarar av men ungefär på gränsen av en mekanisk 5400 rpm-hårddisk fixar. Den går inte fortare pga varvtalet. Byter du till en 7200 rpm klarar den ca 130 Mbs. Vill du ha snabbare hårddiskhantering föreslår jag att du köper en extern SSD eller satsar på RAID om det är stora filer och mycket data. En extern SSD på USB 3 klarar ca 350 Mbs, men eftersom du då har SATA 2 på disken i datorn blir överföringen inte högre än 260 Mbs.

...

Mätningar gjorda på sprillans nya iMacar som har SATA 3 med billigaste hårddiskalternativet mäter ungefär 90 Mbs och de har 5400 rpm-diskar ( vilket är snudd på skandal ) Bifogar bild från Engadget.

https://www.engadget.com/2015/10/13/apple-imac-review-2015-21-5-inch-4k/

post-363-0-24311800-1471687750_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett exempel på en enkel RAID-produkt. Denna klarar med vanliga hårddiskar ca 250 Mbs via USB 3 vilket är samma som din hårddisk i datorn klarar. Två diskar på 2 TB lagring.

 

https://www.macoteket.se/produkt/lacie-rugged-thunderbolt-usb-30-4tb-2x2tb-raid/28113681

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för alla svar! Har ni något att säga om kommentarerna på youtube om att det går att det går att ändra nästan allt i Mac Pro och att man kan köra in både USB 3.0 och 3.1 (!) i den utan problem. Eller menar trådsvararen cylindern? Men det kan jag inte tro när det är en en film om ’’silverpilen’’ jag kommenterade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK för alla svar! Har ni något att säga om kommentarerna på youtube om att det går att det går att ändra nästan allt i Mac Pro och att man kan köra in både USB 3.0 och 3.1 (!) i den utan problem. Eller menar trådsvararen cylindern? Men det kan jag inte tro när det är en en film om ’’silverpilen’’ jag kommenterade...

Du kan byta processor, du kan byta grafikkort, installera en massa olika PCIe-baserade kort som kan göra en massa olika saker som specialanpassning för musik och filmbearbetning. MacPro fram till och med 2012 är en mångsidig burk man ska hålla i. Det görs inga sådana nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga pengar så är det inte lätt. Ser en annan Mac på Blocket som verkar intressant, men dock ej priset, 20 papp. Länk: https://www.blocket.se/goteborg/Mac_Pro_5_1_8_core_3_33GHz_68101857.htm?sa=1

 

Men som sagt, 20 papp över finns inte. Men jag tror den vore bättre än den jag har, kraftigare och med annat grafikkort. Dubbla processorer också. Gav ju kring 20 papp för min i nyskick, denna vet jag inte vad kan ha kostat som ny, men minst det dubbla. Den är nog 4 år, och så mycket pengar. Otroligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blocket datorn är säkerhetsformaterad. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inga pengar så är det inte lätt. Ser en annan Mac på Blocket som verkar intressant, men dock ej priset, 20 papp. Länk: https://www.blocket.se/goteborg/Mac_Pro_5_1_8_core_3_33GHz_68101857.htm?sa=1

 

Men som sagt, 20 papp över finns inte. Men jag tror den vore bättre än den jag har, kraftigare och med annat grafikkort. Dubbla processorer också. Gav ju kring 20 papp för min i nyskick, denna vet jag inte vad kan ha kostat som ny, men minst det dubbla. Den är nog 4 år, och så mycket pengar. Otroligt!

Nu var det det specifika problemet med överföringshastigheten. Som jag skrev är ju de bifogade värdena korrekta. Om du byter till en annan dator går det inte fortare att föra över filer om den externa hårddisken är flaskhalsen.

...

Angående den Macen i länken så är det ju bra att tänka på att det är inte många program som drar nytta av alla kärnorna i en dubbel-Xeonmaskin. Bara för att det finns 12 kärnor i datorn räcker inte. Programmen måste vara anpassade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser en annan Mac på Blocket som verkar intressant, men dock ej priset, 20 papp.

Utgångspriset i en Blocket-annons är oftast säljarens våta dröm om värdet på prylen. Särskilt på elektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utgångspriset i en Blocket-annons är oftast säljarens våta dröm om värdet på prylen. Särskilt på elektronik.

Näe precis. Den är inte värd mer än någon är villig att betala. Modell 2012 är urgammalt 2016....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Blocket datorn är säkerhetsformaterad. :-)

...som innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det det specifika problemet med överföringshastigheten. Som jag skrev är ju de bifogade värdena korrekta. Om du byter till en annan dator går det inte fortare att föra över filer om den externa hårddisken är flaskhalsen.

...

Angående den Macen i länken så är det ju bra att tänka på att det är inte många program som drar nytta av alla kärnorna i en dubbel-Xeonmaskin. Bara för att det finns 12 kärnor i datorn räcker inte. Programmen måste vara anpassade.

Bara 8 i denna va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...