Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Repair HD funkar ej :(


Snoopy72

Rekommendera Poster

Kan ej hitta hit ja reparerar ?

 

Kört omstart cmd + R

Skivverktyg

Men Macintosh Hd går ej välja ??

Ljusgrå markerad .

Vad gör jag åt felet ?

 

 

 

0Owaz0Q.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No panic...

Reparera finns inte längre som separat option i Skivkontrollen. Istället får man följande text vid start av Skivkontroll i Skivverktyg "Skivkontroll kommer att söka efter fel på volymen och sedan reparera den om det behövs". I ditt fall är det redan gjort, fast utan att redovisa fullgott resultat.

 

Skriv tills vidare inget till hårddisken. Kör Skivkontroll några gånger till och se om reparationen lyckats, förhoppningsvis ja. Om inte, är programmet DiskWarrior nästa steg. Det har räddat många system från ny-/ eller ominstallationer, vilket ju sannolikt återstår att göra ifall DiskWarrior inte fixar felet. Du har väl en back up (eller två)?

 

Det finns fler kompetenta diskverktygsappar där ute, men sannolikt kostar de en bra slant allihop.

 

Ett par frågor bara: har du Windows installerat? Kör du kanske skiftlägeskänsligt HFS+ (system)? Kommer din bifogade bild från Skivkontroll på din dators startskiva, eller från Reparationsskivan (cmd + R) och hur tog du skärmdumpen i det senare fallet? Säker att datorn verkligen startade från Reparationsskivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma bekymmer på min iMac från 2010. Macintosh Hd går ej välja - ljusgrå markerad

Jag kan inte ens hitta skivkontroll i skivverktyg. (Det har gått förr - och då har HD:n varit frisk vid varje kontroll).

För en tid sen valde jag kryptering av innehållet på datorn som en option som dök upp på skärmen.

Sen dess är den tröööög. Först bara mjölkvit, sen sent om länge kommer profilbilderna upp (min sambo och jag delar på datorn med varsin inloggning).

Vi är gråvitsvarta, saknar färg, och man kan inte använda musen för att välja person. Pila på tangentbordet går dock men sen tar det väldigt lång tid igen för "strecket" att fyllas (kanske fem minuter) innan det äntligen kommer fram ett skrivbord.

Men då, när jag nu startar Chrome och surfar (segt segt) så rullar bilden och ser ut som den byggs upp hela tiden av "persienn-lameller" bit för bit om och om igen som om grafiken inte hade nog med minne. Jag MISSTÄNKER att jag har för lite minne ledigt och jag vill verkligen ta itu med det här nu - från grunden.

Jag tror inte på småfix längre utan vill ominstallera. Jag har skivorna från när jag köpte datorn men ska väl inte ladda in så gammalt OS?

Och om jag tänker Time machine som har backat upp allt innehåller ju rubbet - finns väl risk att jag återställer rubbet, dvs allt som segar ner datorn när jag bara vill ha kvar bilder, videor, dokument.

Så hur gör man egentligen? (Alla program jag skaffat kan jag vänta med att stoppa in igen, jag vill ha datorn pigg som en ungdom igen, utan laster ;)

Hur selekterar jag vid återinstallationen, från TM?

Tack på förhand om någon orkar ge mig några svar på allt detta..?

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma bekymmer på min iMac från 2010. Macintosh Hd går ej välja - ljusgrå markerad

Jag kan inte ens hitta skivkontroll i skivverktyg. (Det har gått förr - och då har HD:n varit frisk vid varje kontroll).

För en tid sen valde jag kryptering av innehållet på datorn som en option som dök upp på skärmen.

Sen dess är den tröööög. Först bara mjölkvit, sen sent om länge kommer profilbilderna upp (min sambo och jag delar på datorn med varsin inloggning).

Vi är gråvitsvarta, saknar färg, och man kan inte använda musen för att välja person. Pila på tangentbordet går dock men sen tar det väldigt lång tid igen för "strecket" att fyllas (kanske fem minuter) innan det äntligen kommer fram ett skrivbord.

Men då, när jag nu startar Chrome och surfar (segt segt) så rullar bilden och ser ut som den byggs upp hela tiden av "persienn-lameller" bit för bit om och om igen som om grafiken inte hade nog med minne. Jag MISSTÄNKER att jag har för lite minne ledigt och jag vill verkligen ta itu med det här nu - från grunden.

Jag tror inte på småfix längre utan vill ominstallera. Jag har skivorna från när jag köpte datorn men ska väl inte ladda in så gammalt OS?

Och om jag tänker Time machine som har backat upp allt innehåller ju rubbet - finns väl risk att jag återställer rubbet, dvs allt som segar ner datorn när jag bara vill ha kvar bilder, videor, dokument.

Så hur gör man egentligen? (Alla program jag skaffat kan jag vänta med att stoppa in igen, jag vill ha datorn pigg som en ungdom igen, utan laster ;)

Hur selekterar jag vid återinstallationen, från TM?

Tack på förhand om någon orkar ge mig några svar på allt detta..?

:)

Rättelse:

Jag hittade skivverktyg (bulle+R vid uppstart). "Macintosh HD Volymkapacitet 498 876 809 216, Använt utrymme 498 876 809 216"

"ST3500418AS Media Volymkapacitet 500 107 862 016, använt utrymme 500 107 862 016"

och slutligen "Apple disk image Media Volymkapacitet 2 145 857 536, Använt utrymme 2 145 857 536"

Vad nu allt detta innebär...?

Under Apple disk image finns också "OS X Base System 2,01 GB disk image extern fysisk volym OS X Extended med kapacitet 2,01 GB och används: 1,29 GB"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse:

Jag hittade skivverktyg (bulle+R vid uppstart). "Macintosh HD Volymkapacitet 498 876 809 216, Använt utrymme 498 876 809 216"

"ST3500418AS Media Volymkapacitet 500 107 862 016, använt utrymme 500 107 862 016"

och slutligen "Apple disk image Media Volymkapacitet 2 145 857 536, Använt utrymme 2 145 857 536"

Vad nu allt detta innebär...?

Under Apple disk image finns också "OS X Base System 2,01 GB disk image extern fysisk volym OS X Extended med kapacitet 2,01 GB och används: 1,29 GB"

För mej ser det ut som alla dessa siffror säger (skriker?) att hårddisken är fylld, så fylld att det inte finns en enda bite ledigt utrymme kvar, förutsatt förstås att skivverktyget inte luras och ger falska uppgifter. Hur datorn överhuvudtaget går att använda - om än fruktansvärt seg - är ett mysterium... eller ett mirakel.

 

Du/ni måste frigöra utrymme innan det kan bli tal om annat, dvs ev ominstallation, nyinstallation etc. Kanske läge att spara allt (klona?) på en extern disk för att sedan radera den nu aktuella, eller varför inte skaffa en ny, större (snabbare?) och sätta in, sedan uppgradera systemet osv osv, och få datorn att dansa som ung igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att hela hårddisken är fylld med en logisk krypterad volym. Körs FileVault? Om, måste den låsas upp i skivverktyget innan man kan köra skivkontroll på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...