Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Blinkande ? vid start efter diskbyte


-chrille-

Rekommendera Poster

Har bytt disk i Mini late 2012 enligt guide på ifixit.com. Om jag har förstått allt rätt ska det bara vara att start datorn och köra cmd+R för att installera OS via nätet. Dock lyckas jag bara få ett blinkande frågetecken. Vad gör jag för fel? Testade att sätta i originaldisken och då snurrar det på utan problem så datorn fungerar i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med cmd+R startar du från hårddiskens inbyggda recoverypartion (vilket den nya hårddisken saknar)

Med alt+cmd+R startar du från internet recovery. Dock borde datorn ha startat från internet recovery även med cmd+R när interna recoverypartionen saknas men datorn saknar kanske nödvändig internetuppkoppling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Internetuppkoppling finns. Vet dock inte hur jag verifierar att datorn verkligen är uppkopplad? Kör wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du formaterat disken för Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Internetuppkoppling finns. Vet dock inte hur jag verifierar att datorn verkligen är uppkopplad? Kör wifi.

Så vad händer då? Inte ett jäkla något och efter en stund kommer mappen med frågetecken?

Vad används för tangentbord? Trådlöst? Har det kanske tappat parkopplingen?

 

Testa att starta datorn med bara alt-tangenten nedtryckt.

En ruta med rullgardinsmeny ska då dyka upp på skärmen med valbara WiFi-nät. Välj ditt nät, ange lösen.

Därefter bör du kunna starta datorn med cmd+R eller alt+cmd+R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppade i den nya disken igen och nu fungerar det. Misstänker att SATA kontakten fick sig en känga när jag klämde tillbaka kåpan för kylningen, det var presspassning och ligger precis ovan kontakten. Finns ett klämmärke på kontakten, den var verkligen mjuk i infästningen och gick att rucka på. Nu är det installerat och klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är gallerkåpan med runda svarta antenn-pucken på så förstår jag vad du menar. Den är lite knölig att få dit rätt och kan lätt peta SATA-sladden ur sin kontakt på logikkortet.

Skönt att det löste sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...