Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skrämma liv i en gammal Macbook Pro från 2010?


Guldhönan

Rekommendera Poster

 

Har en gammal Macbook Pro 13 tum från 2010: 2.4 GHz, Intel Core 2 Duo, OS X El Capitan med 4GB RAM och en 250 GB HD (ca 50 GB ledigt utrymme). Använder bara datorn till att surfa och sammanställa texter så har egentligen inga höga krav på hårdvara. Problemet nu är dock att datorn blivit ruskigt seg vid framförallt inläsning och scrollning av websidor då det lilla hjulet kan stå och snurra i minuter och inte sällan krashar webläsaren (har testat Chrome, Safari och Firefox). Nu till min fundering: har jag ett mjukvaruproblem eller börjar datorn helt enkelt bli för trött för uppgiften?

 

Om det sistnämnda stämmer tänkte jag ge mig på en uppgradering och sitter då och fundera på 2x4 GB Crucial DDR3 1066 SODIMM samt eventuellt en SSD-drive där jag förstått att Samsung 850 EVO skulle kunna vara ett bra val? Är det någon idé att ge sig på en sådan här uppdatering eller är loppet kört för gamla bettan? Alla synpunkter mottages tacksamt, kanske finns det ett bättre och mer kostnadseffektivt sätt att lösa det på? Eller andra rekommenderade komponenter? Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD:n du nämner är bra och gör underverk. Mer RAM behöver du knappast, givet vad du sysslar med. Mina döttrar har varsin MBP 13" Mid 2009 med 4 GB RAM och SSD plus El Capitan och de flyter på fint. Glöm inte att aktivera TRIM på SSD:n när den dagen kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en gammal Macbook Pro 13 tum från 2010: 2.4 GHz, Intel Core 2 Duo, OS X El Capitan med 4GB RAM och en 250 GB HD (ca 50 GB ledigt utrymme). Använder bara datorn till att surfa och sammanställa texter så har egentligen inga höga krav på hårdvara. Problemet nu är dock att datorn blivit ruskigt seg vid framförallt inläsning och scrollning av websidor då det lilla hjulet kan stå och snurra i minuter och inte sällan krashar webläsaren (har testat Chrome, Safari och Firefox). Nu till min fundering: har jag ett mjukvaruproblem eller börjar datorn helt enkelt bli för trött för uppgiften?

 

Om det sistnämnda stämmer tänkte jag ge mig på en uppgradering och sitter då och fundera på 2x4 GB Crucial DDR3 1066 SODIMM samt eventuellt en SSD-drive där jag förstått att Samsung 850 EVO skulle kunna vara ett bra val? Är det någon idé att ge sig på en sådan här uppdatering eller är loppet kört för gamla bettan? Alla synpunkter mottages tacksamt, kanske finns det ett bättre och mer kostnadseffektivt sätt att lösa det på? Eller andra rekommenderade komponenter? Tack på förhand.

Det är ganska slöa hårddiskar i dessa maskiner som standard och de tappar prestanda redan vid 50 GB ledigt. Du kan få några tips hur man skakar liv i datorn om det bara är lite småstrul. Observera att man alltid måste ta i beräkningen att hårddisken håller på att dö när det strular. Gör backup om du inte har det!

...

En SSD är en bra ide. Det sätter rejäl fart på gamla burkar. Går att ta med till nästa Mac också.

 

...........

 

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Logga in. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

OBS. Finns inte i ElCapitan

https://support.apple.com/sv-se/HT201560

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är också att Apple genomförde ett stort teknikskifte 2011 som gör att det är nästan större prestandaskillnad mellan 2010 och 2011 på de allra flesta Macarna än mellan 2011 och 2016. Den stora skillnaden de sista åren på de bärbara är den dramatiskt förbättrade batteritiden. Så om du känner att det är bättre att satsa på en nyare så vet du nu att det räcker att hoppa upp ett år så är datorn ungefär dubbelt så kraftfull och den klarar alla nya program och OS X lätt som en plätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...