Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dropbox synkning


big peter

Rekommendera Poster

Har nu efter många problem (trasslande hårddisk mm) börjat få till datorerna igen, har problem med synkning av en dator till Dropbox, fråga kan jag använda LAN synkning emellan de två olika datorerna, för att snabbt flytta filerna, i så fall hur gör jag? Har en extern hårddisk där materialet finns hur flyttar jag detta till "molnet" (Dropbox) och inte fyller upp de interna hårddiskarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, hur kopplar jag ihop dem? USB??

LAN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som betyder Ethernetkabel?

JA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om jag kopplar ihop dem med Lan vad händer då med synkningen till "molnet" dvs Dropbox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl en konfiguration som de flesta? En koppling mot internet? Och sen en router? Allt på insidan av din router är ditt "LAN". Och ditt LAN är kopplat mot internet och Dropbox servrar genom routern. Så om du bara kopplar dina datorer till din router, WiFi eller kabel spelar ingen roll, så skall LAN-synken komma igång automatiskt. Såvida du inte varit in och pillat in nån konstig konfiguration någonstans.

 

Läs och försök förstå vad som står på den sidan jag länkade till tidigare. Där står allt du behöver veta och förklarat hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt koppla ihop dem med kabel, bägge är i kryssade LAN synkning inget händer, vänligen fortsätt hjälpa mig 1000 Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt koppla ihop dem med kabel, bägge är i kryssade LAN synkning inget händer, vänligen fortsätt hjälpa mig 1000 Tack!

Systematisk felsökning. Dator 1:ethernetkabeln, sitter den i ordentligt i datorn? från datorn, var är den kopplad sedan? har datorn kontakt med internet?

Dator 2: samma frågor.

Den externa disken du tidigare nämnde, är den fortfarande aktuell? kopplad hur? synlig i en dator?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu efter många problem (trasslande hårddisk mm) börjat få till datorerna igen, har problem med synkning av en dator till Dropbox, fråga kan jag använda LAN synkning emellan de två olika datorerna, för att snabbt flytta filerna, i så fall hur gör jag? Har en extern hårddisk där materialet finns hur flyttar jag detta till "molnet" (Dropbox) och inte fyller upp de interna hårddiskarna?

Dropbox är i första hand en synkningstjänst mellan datorer,telefoner,plattor, inte en molnlagring.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den sitter i ordentligt kopplad till dator 2, ja den är kopplad till internet via wifi, samma svar ang. dator 2, hårddisken syns i den dator den är kopplad till.

Tror nog att Dropbox är en molnlagring eller tycker du Google Drive eller iCoud är bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, nu förstår jag inte din koppling. Ethernetkabel till ditt lokala nätverk men dator 1 och 2 måste ändå gå via wifi för att nå internet? varför går inte datorn via kabeln till ditt lokala nätverk och sedan via routern till internet?

 

Jag använder alla tre molntjänsterna. De är bra på sitt vis alla tre. Dropbox lätt att dela filer till vänner. Icloud bra uppdatering av mac-specifika dokument,foton,adressboken och Google bra för dokument mm gjorda i Googleprogram.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl bara en nätverkskontakt på varje dator, och att använda WIFI borde väl fungera i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det finns väl bara en nätverkskontakt på varje dator, och att använda WIFI borde väl fungera i alla fall?"

Du har ju berättat att det inte fungerar...Från dator 1 går ethernetkabel. Var har du kopplat den sedan?

Jag tror inte din dator samtidigt kan använda trådbunden anslutning till lokalt nätverk och samtidigt låta samma dators wifi-kort ansluta trådlöst till samma nätverk. Du måste välja endera metoden.

När dator 1 och dator 2 har kontakt med samma lokala nätverk och båda har kontakt med internet och båda har dropbox-klient ansluten så synkas din dropbox mapp.

Filerna på din externa disk som du vill ha synkade måste ligga i din dropboxmapp.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger det igen:

Läs och försök förstå vad som står på den sidan jag länkade till tidigare. Där står allt du behöver veta och förklarat hur det fungerar.

Om båda datorerna är kopplade till routern via Wi-Fi och kan prata med varann och internet så skall det räcka för att få igång LAN-synken. Då är Wi-Fi:t ditt LAN och du behöver inte koppla in några extra kablar. Om du vill få maximal fart, stäng av Wi-Fi på datorena och koppla de med ethernetkabel till routern, inte kabel mellan datorerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så jag gjort kabel emellan och WIFI till nätet, lägger ner detta då jag inte lyckas fixa det, väntar på supporten på jobbet som kommer nästa vecka! 1000 tack i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så jag gjort kabel emellan och WIFI till nätet,

 

Vaaa?

Du ska köra ANTINGEN kabel ELLER WiFi från respektive dator till ROUTERN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så jag gjort kabel emellan och WIFI till nätet, lägger ner detta då jag inte lyckas fixa det, väntar på supporten på jobbet som kommer nästa vecka! 1000 tack i alla fall!

Jag tycker du ger upp förhastat. Du svarar inte på frågor som ställs i tråden. Då är det svårt att ge entydigt råd. Nu verkar det som du har ethernetkabel mellan dator 1 och 2. Ta bort den. Kör båda datorerna över wifi. Låt Dropbox jobba, kan ju ta lite tid. Återkom om det inte fungerar när du lagt filerna i Dropbox-mappen.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är så jag gjort kabel emellan [???] och WIFI till nätet, lägger ner detta då jag inte lyckas fixa det, väntar på supporten på jobbet som kommer nästa vecka! 1000 tack i alla fall!

Kabel mellan... vad? Är det från dator<->dator? eller är det från dator<->router<->dator?

 

Vet att jag själv haft svårt med Dropbox LAN-synk då man kört med kabel direkt mellan datorerna, men då jag skaffade en router och kopplade datorerna den vägen fungerade det direkt, helt utan att göra några andra ändringar. Antar att Dropbox vill använda samma väg som den normalt sett gör för internetsynk, så att ha en sidolina funkar inte då.

 

Visst kan man ha både kablel och WiFi, men har du kabel till en router blir WiFi'n överflödig - kaka på kaka. Har du möjlighet att köra kabel, så gör det. Stabilare och säkrare. Och WiFi'n kan man har för andra uppkopplingar, t ex iPrylar, bärbara saker osv. Har inte provat själv, men det borde fungera bra med LAN-synken då med - med t ex en bärbar till t routern via WiFi och Datorn till routern via kabel. Routern är navet, om det är den (med inbyggt el via ett externt modem) som ger internetuppkopplingen.

 

Lite enkel, världsdålig ASCII-grafik - men hoppas det syns.

[internet]
  \ 
   \
    \       | ) ) )
     \      |
    |--------|
    | router |
    |--------|
       |   \
       |    \
       |     \
       |      \
|--------|  |--------|
|Dator #1|  |Dator #2|
|--------|  |--------|


  /-------/   
 / Bärbar/  ) ) )
|--------|
|--------|
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu efter många problem (trasslande hårddisk mm) börjat få till datorerna igen, har problem med synkning av en dator till Dropbox, fråga kan jag använda LAN synkning emellan de två olika datorerna, för att snabbt flytta filerna, i så fall hur gör jag? Har en extern hårddisk där materialet finns hur flyttar jag detta till "molnet" (Dropbox) och inte fyller upp de interna hårddiskarna?

Fråga 1: LAN-synkning Dropbox har diskuterats i tråden.

Fråga 2: Hur flytta extern hårddisk-filer till Dropbox-molnet utan att fylla upp intern-hårddiskar på anslutna datorer (minst 2 stycken datorer)?

Du har inte fått steg-för-steg anvisningar. Det finns något som Dropbox kallar selektiv synkning. Då finns filerna/mapparna i Dropboxmolnet men synkas inte ner till den/de datorer som är undantagna. läs: https://www.dropbox.com/help/175#select

Där skriver Dropbox bland annat:

Selektiv synkning är en funktion i Dropbox-klienten, där du kan välja bara de mappar du vill ska synkas till datorn. Genom att använda selektiv synkning vet du att du har bara de filer du behöver på alla datorer.

 

För att transportera upp filerna i Dropboxmolnet måste de ligga i din Dropboxmapp. Dropboxmappen bör ligga på samma hårddisk där du har ditt operativsystem. I ditt fall bör du ansluta externa disken till den dator som har intern disk så stor att materialet på externdisken får plats där. Kopiera mappar/filer från externdisken till interndiskens Dropboxmapp. Ha bara den datorn ansluten till Dropbox. Låt Dropbox synkronisera datorn och molnet. När det är färdigt avmarkera de mappar du inte vill ha på interndisken. Då kan du ansluta dina andra datorer till Dropbox, avmarkera det du inte vill synkronisera ner från molnet.

 

Jag kan tänka mig att det finns fler sätt att lösa lagring eller flyttning av filer men du kanske har ett specifikt skäl att använda Dropbox. Spontant tänker jag att kopiera eller klona externa hårddisken till en till extern hårddisk som du har med dig dit där du behöver materialet skulle vara smidigt.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...