Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Död Macbook Air


villemz

Rekommendera Poster

Hej!

Min Macbook la plötsligt av, och vägrar starta igen. Har testat att återställa SMC och kört lite andra kommandon, men datorn är heldöd, gör inget ljud ifrån sig.

Något jag noterat är att lampan på MagSafe-sladden aldrig blir grön, utan ständigt är orange. Om jag förstått detta rätt så innebär det att datorn aldrig blir fulladdad? Har haft sladden i över ett dygn och lampan förblir orange. I och med detta så misstänker jag att det är något med batteriet som är förstört. När jag återställer SMC så blir lampan grön under någon sekund, men blir sedan orange igen. Men datorn fungerar inte med sladden i, så kanske är jag ute och cyklar. Är inte särskilt bevandrad inom datorer.

Som sagt, vad tror ni problemet kan vara? Inte spillt eller tappat datorn och skulle säga att den är i bra skick, drygt två år gammal. La bara av och är stendöd. Skulle uppskatta era tips enormt. Vad tror ni problemet är? Och vad tror ni det skulle kosta att laga den? Gäller konsuentköplagen eller får jag pröjsa själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan vara batteriet som knepar sig så datorn inte startar.

Har hänt förr att dött batteri i MacBook Air gör att datorn inte startar.

 

Vänd på datorn.

Antingen behöver du en lite x-mejsel, eller en Pentalobe 1.2 - INGEN annan mejsel, då kan du förstöra skruvarna.

När du vä äl innanför locket - plocka av kontakten till batteriet.

Anslut laddaren och se om datorn går igång.

Nu när batteriet är avkopplat så tar det en stund innan du hör plonget, men fläktarna skall starta så gott som omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör jag göra detta själv, eller bör jag lämna in datorn? Har jag rätt till kostnadsfri reparation eller ny dator, går detta på konsumentköplagen?

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du köpt datorn som konsument/privatperson och datorn är fri från fysiska skador bör du kunna reklamera den.

Det gör du först och främst där du har köpt den men av erfarenhet brukar de flesta butiker vara väldigt tjuriga att göra med gällande reklamationer och då är det möjligt att att Service Providers kan hjälpa dig med reklamationen direkt mot Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...