Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startskivan är full


sandraastrom

Rekommendera Poster

sandraastrom

Hej!

 

Jag är ganska ny i Mac-världen, och har lite trubbel med min Macbook Pro. Jag får upp att startskivan är full...

Papperskorgen rensas regelbundet, papperskorgen i iPhoto rensas regelbundet... Vad mer behöver rensas?

Och vad är det som hamnar under "Annat"

 

Jag har testat OmniDisk - men blir inte så mycket klokare.. är lite feg och vågar ju inte plocka bort hur som helst heller...

Vad jag förstår så hittar den bara 59,8 GB?

 

Och vad innebär detta med MobileBackUps? Är det något som ligger kvar och tar plats på datorn hela tiden, trots att jag regelbundet ansluter till extern hårddisk för Backup. Är det något där som jag kan rensa?

 

Är som sagt nybörjare i denna värld - och tar tacksamt emot tips och råd...

 

post-79606-0-59695200-1469004047_thumb.png

post-79606-0-47537500-1469004058_thumb.png

post-79606-0-05061600-1469004281_thumb.png

post-79606-0-02722700-1469005330_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Time Machine påslaget utan att använda Time Machine? Kolla under äpplet > Systeminställningar > Time Machine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största felet är att hårddisken är på minimala 120 GB vilket inte räcker någonstans idag om man har den som huvuddator. En enkel lösning är att sätta i ett mini/microSD-kort och lagra på som en sorts hårddisk. Se då till att inte köpa en billig som är långsam. Det finns flera olika klasser på SD-kort och de billigaste är riktigt sega. Bifogar en länk på ett exempel.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.544337/smart-extralagring-till-tranga-macar?queryText=sd%20kort

...

Man kan också rensa datorn på onödiga saker som Garageband. Den innehåller kanske 4 GB med alla loopar. Man kan ta bort alla språkversioner som inte behövs med Monolingual. Det kan vara så mycket som 1 GB som aldrig används. Men spara svenska och engelska och evt språk som du vill ha kvar. Alla skrivardrivrutiner som medföljer är helt onödiga och kan tas bort. Spara den som går till din skrivare. Det kan vara ett par hundra MB som försvinner. Dessa åtgärder löser inga problem, men ger lite mer andrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud bildbibliotek med optimerad Maclagring kan frigöra lite utrymme men innan du slår på det får du kolla upp om funktionen är något för dig. Du vill kanske ha dina bilder i fullformat i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort lokal säkerhetskopia och spara ganska mycket utrymme genom att öppna terminalen och skriva:

sudo tmutil disablelocal

tryck enter fyll i Macens lösenord och sedan enter igen

 

Vill du sedan ha tillbaks den igen skriver du

sudo tmutil enablelocal
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

 

Du kan ta bort lokal säkerhetskopia och spara ganska mycket utrymme genom att öppna terminalen och skriva:

sudo tmutil disablelocal

tryck enter fyll i Macens lösenord och sedan enter igen

 

Vill du sedan ha tillbaks den igen skriver du

sudo tmutil enablelocal

Finns det alltså även en lokal säkerhetskopia? Som med största sannolikhet inte behövs om man kör time machine till extern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är för att du ska få med historiken även om du inte är i närheten av din externa disk på ett tag.

 

Men den skapar inga lokala kopior om du inte har Time machine påslaget, eller om du har för lite utrymme på disken.

https://support.apple.com/en-us/HT204015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...