Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äter min hårddisk


Monthen

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas allt är bra med er alla.

Jag ska försöka fatta mig kort.

Det enda jag har installerat på min Macbook Pro är Officepaketet och VLC. That's it. Raderat alla bilder som finns och har enstaka filmer kvar.

 

Dock, under Skivverktyg där jag fint kan se vad som tar upp utrymme på hårddisken finns det en genre som heter "Annat" som tar upp sjukt mkt. Ju mer jag tar bort från datorn, desto större blir den.

 

Vad fan är det och hur tar jag bort detta? Någon slags chace?

 

 

Evigt tacksam för snabbt svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Time Machine påslaget men ansluter sällan extern Time Machine-disk? Kan vara det, att lokala säkerhetskopior tar upp plats, att de väntar på att föras över. En annan sak kan vara korrupt spotlightindexering, och då har du i verkligheten mer utrymme än vad som påstås. Kolla med OmniDiskSweeper. Låt det jobba färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tömmer Papperskorgen?

Omstart, gärna Säker Start, är också bra efter kraftig tömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! Stort tack! Stängde av Time machine och körde OmniDisk. Helt plötsligt fick jag massor av GB :D

 

Stort tack åter igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! Stort tack! Stängde av Time machine och körde OmniDisk. Helt plötsligt fick jag massor av GB :D

 

Stort tack åter igen!

Om du stänger av TM undrar jag hur du löser backupen. Det finns ju som bekant bara två sorters hårddiskar, de som pajjat och de som ska pajja..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Axelman är inne på, man kör TM av en anledning. Sätt på TM igen och se till att ansluta din TM-disk nån gång ibland så är det inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är rubriken den roligaste på en stund... jag tänkte mig så här när jag läste rubriken... :hihihi:

post-363-0-31590800-1468914092.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå backup så skriver TS att hen har "Raderat alla bilder som finns och har enstaka filmer kvar." Jag får intrycket att det inte finns något att göra backup på. Och det finns ju molnlagring för dokument. Vi vet inte hur TS jobbar med backup överhuvudtaget. TS problem verkar vara just att Time Machine var påslaget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig och envis tjötar man vidare när man misstänker att någon glömt en liten sak..... som backup. Man vill ju veta om personen är säker. Hatar trådar som säger:

-Hjälp! Min hårddisk har pajjat och jag har ingen backup. Alla mina ********** ( välj lämpligt innehåll ) ligger där och är helt ovärdeliga!!!

...

Plötsligt är man beredd på att slanta av 10.000:- när 500:- på en backuphårddisk var för dyrt............. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkig och envis tjötar man vidare när man misstänker att någon glömt en liten sak..... som backup. Man vill ju veta om personen är säker. Hatar trådar som säger:

-Hjälp! Min hårddisk har pajjat och jag har ingen backup. Alla mina ********** ( välj lämpligt innehåll ) ligger där och är helt ovärdeliga!!!

...

Plötsligt är man beredd på att slanta av 10.000:- när 500:- på en backuphårddisk var för dyrt............. :superirriterad:

Tips: Gör som Telly82, ha det där om backup i din signatur. Personligen gör jag backup på de tre magiska sätten, eller vad det heter på engelska.. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ:

Va!? Har inte du heller gjort backup!? Idiot! :superirriterad:

 

 

:hihihi: :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bli enklare än med TM?

 

Ser man bara till att ansluta lagringsenheten titt som tätt är det väl inga problem, och har man dessutom saker man absolut inte vill gå miste om så låter man den enhet man lagrar på vara ansluten 24/7.

 

Sedan kan man gå över ån efter vatten och lagra på en uppsjö av andra sätt än just med TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bli enklare än med TM?

 

Ser man bara till att ansluta lagringsenheten titt som tätt är det väl inga problem, och har man dessutom saker man absolut inte vill gå miste om så låter man den enhet man lagrar på vara ansluten 24/7.

 

Sedan kan man gå över ån efter vatten och lagra på en uppsjö av andra sätt än just med TM.

Att döma av TS svar så använder TS inte Time Machine så dina funderingar skjuter bredvid målet. Om att inte använda Time Machine, eller andra backuplösningar meddelst hårddisk, kan man tycka vad man vill om, på goda grunder, men man får nog acceptera att folk vill ha saker och ting på sitt eget sätt. Häromveckan var det en man som frågade om jag hade en tändare, han ville röka. Först sade jag att jag inte hade någon, men så kom jag på att jag hade ryggsäcken med mig där jag har lite av varje, för säkerhets skull, bland annat en tändare. Så jag ropade tillbaka honom och lånade ut tändaren. Personligen avskyr jag cigarettrökning och tycker att det är helidiotiskt. Men han gjorde uppenbarligen inte det och jag gav honom, i hans ögon, hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra poäng Alix, jag tappade topic på vägen. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine behöver en extern hårddisk för att fungera optimalt, det är ju själva idén med det. Har man inte en extern hårddisk på så kommer TimeMachine lagra på den interna hårddisken, detta för att behålla den inbyggda versionshanteringen och därmed ha en oavbruten ström av versioner - allt detta överförs till den externa hårddisken när den kopplas in. Har man en extern TimeMachine inkopplad regelbundet, helst hela tiden, så uppstår inte problemet med TimeMachine som äter upp utrymme på den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...