Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om Mail och inställningar efter att fått ny mail-adress


Orfeus

Rekommendera Poster

Jag undrar lite över hur Mail fungerar.

Saken är den att jag på mitt jobb har fått en ny mail-adress. Min gamla mail ska tydligen vara länkad dit, men de gamla inställningarna har upphört att fungera och tyvärr har jag ännu inte (i dessa semestertider) inte fått igång den nya. Så jag undrar:

1. Nu undrar den efter lösenord precis hela tiden, till den gamla adressen som inte fungerar. Datorn förstår ju inte själv att det inte går, utan frågar typ varje minut. Men jag är rädd om jag bockar av den mailen under "Konton" på den adressen (Jobbmail), så kommer jag inte åt mina gamla mail och jag är rädd att de försvinner. Numer finns ju de bara på datorn. Så gör de det och vågar jag bocka av mail under det kontot?

 

2. När min nya mail kommer, kan jag då fortsätta på mitt gamla konto och bara fylla på min gamla brevlåda? Poängen är ju då att mina gamla mail blir kvar.

 

Tacksam för svar! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ta bort kontot men förhindra att lösenordet efterfrågas genom mail-inställningar-ditt gamla konto-fliken

avancerat-ta bort bocken vid 'inkludera vid automatisk hämtning..'

Då behåller du gamla mailen men pw frågas inte.

 

Ditt nya konto lägger du helt sonika till och har då två konton med dina gamla mail och de som kommer in nya på nya kontot.

Bägge (eller alla) konton samsas om en och samma inbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!
Jag bockade ur "inkludera automatisk hämtning" och nu lugnade datorn ner sig, så det löste problemet perfekt! Stort tack!

Den andra delen av frågan, får jag vänta med att kolla tills jag har fått mina nya kontouppgifter, men det ser lovande ut.

Stort tack för att du tog dig tid! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Back - nu har jag fått mina nya inloggningsuppgifter. Men när jag ska byta ut infon i 'Inställningar'-> 'Kontoinformation' så är fälten ljusgrå och jag kan inte ändra dem. Detta gäller exempelvis mail-adress och användarnamn.

Hur gör jag? Eller ska jag helt enkelt ta bort hela adressen och lägga till en ny?

 

Som en liten parentes så loggade jag in på Office365 via webben och all min gamla mail finns där, så jag behöver nog inte vara rädd för att bli av med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälten blir ljusgrå när man bockar ur 'Aktivera det här kontot' men det ska gå att ändra ändå. Så kan du inte det

beror det knappast pga de är ljusgrå.

 

Det här med olika mailpgm..Det beror på att du antagligen kör ditt mailkonto som imap. Innebärande att dina mail

ligger på mailservern och inte på din mac. Så oavsett vilket mailprogram du använder så syns mailen.

 

När man kör den andra varianten, pop hämtas mailen

från servern, tas bort efter det antal dagar som man angett i mailprogrammet och försvinner

därefter ifrån mailservern. Ett annat mailprogram kan då inte se dessa.

 

Föreslår att du trycker på +-tecknet och lägger till det nya kontot ist f att ändra det gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör ditt mailkonto som imap. Innebärande att dina mail

ligger på mailservern och inte på din mac.

Nja, det ligger på Macen också.

Men det är servern som "bestämmer", och allt ligger på servern. Du kan ha en inställning i Macen eller på telefonen som gör att bara senaste veckans e-post visas (och lagras lokalt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren och förklaringarna!

 

Okej, jag har testat igen, men jag kommer inte åt de ljusgrå fälten - de går inte att klicka på. Jag provade också att bocka ur 'Aktivera det här kontot', men det blir ingen ljusning ändå. Likaså provade jag att bara trycka på plus och lägga till ett nytt konto, men det stod att kontot redan finns. Så kanske måste jag ta bort det gamla kontot först - jag får prova det sen.

 

Vad det är för typ av konto vet jag inte, men jag har tagit Exchange och det har fungerat på det gamla kontot. Men alla mail tycks finnas både på i datorn och på kontot. I paddan finns bara någon månad tillbaka och laddar upp om det behövs. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exchange är Microsofts egen variant på IMAP-server, de följer inte IMAP-standarden utan har en egen men grundidén är densamma - dvs brevlådan i datorn speglar innehållet i brevlådan på mejlservern. Det man gör i brevlådan i datorn påverkar brevlådan på mejlservern och tvärtom.

Tar du bort kontot i datorn så tas inte kontot bort från mejlservern, så det är bara att ta bort det gamla och lägga till det nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...