Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aktiveringslås


Bokka

Rekommendera Poster

Ska sälja min SE och har loggat ut från iCloud samt nollställt telefonen (radera allt innehåll och inst.).

Sedan har jag kollat aktiveringslåset via iCloud.com, där det står Aktiveringslås: AV. Den här enheten kan inte aktiveras av en ny användare.

Kommer den nya användaren inte kunna använda min iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av "Hitta min iPhone".

Den funktionen stängs av när man loggar ut från iCloud, vilket jag har gjort samt nollställt telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hitta min iPhone" måste du stänga av i luren innan du nollställer och raderar all information, annars finns det kvar i bakgrunden och kör ihop det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hitta min iPhone" måste du stänga av i luren innan du nollställer och raderar all information, annars finns det kvar i bakgrunden och kör ihop det.

Ja, precis.

Annars vore det för enkelt: Man stjäl en iPhone och nollställer den så kan den inte spåras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så stängs "Hitta min iPhone" av när man loggar ut från iCloud. Efter det så nollställer man telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så stängs "Hitta min iPhone" av när man loggar ut från iCloud. Efter det så nollställer man telefonen.

Du ska inte bara logga ut från iCloud. Du ska radera kontot.

 

https://support.apple.com/en-us/HT201351

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara felvisande. Är Activation Lock/Hitta min iPhone avstängt så kan en ny användare aktivera telefonen.

Testa logga in på www.icloud.com från en dator, klicka på "Hitta min iPhone" och sen på "Alla enheter" och kolla om telefonen listas bland dina spårbara enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har jag gjort det.

OK. (Det var inte det du skrev. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara felvisande. Är Activation Lock/Hitta min iPhone avstängt så kan en ny användare aktivera telefonen.

Testa logga in på www.icloud.com från en dator, klicka på "Hitta min iPhone" och sen på "Alla enheter" och kolla om telefonen listas bland dina spårbara enheter.

Det är det jag också tror, att det är felvisande. Har sålt en hel del iPhone's och har raderat alla mina telefoner på samma sätt utan problem.

Detta är första gången jag har kollat aktiveringslåset på iCloud.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. (Det var inte det du skrev. :) )

Nej, missade den delen. Men jag har raderat och nollställt telefonen enligt Apple's beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då vet inte jag.

 

Bor du nära en Apple Store? Boka då en tid i Genius Bar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag också tror, att det är felvisande. Har sålt en hel del iPhone's och har raderat alla mina telefoner på samma sätt utan problem.

Detta är första gången jag har kollat aktiveringslåset på iCloud.com.

Min iPhone dyker inte upp i spårbara enheter när jag loggar in på iCloud.com. Så då bör den nya ägaren kunna aktivera och använda min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde du av "hitta min iPhone" i telefonen innan du raderade allt? Tror faktiskt att ditt problem bottnar i att du inte gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stängde du av "hitta min iPhone" i telefonen innan du raderade allt? Tror faktiskt att ditt problem bottnar i att du inte gjorde det.

"Hitta min iPhone" stängs av när man loggar ut från iCloud. När man kollar aktiveringslåsets status på iCloud.com, så står det:

Aktiveringslås: AV. Den här enheten kan inte aktiveras av en ny användare.

Köpte själv en 6s där det stod samma sak, och jag kunde aktivera den utan problem. Tror det är ett litet missvisande fel från Apple's sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al right, I hear ya.

 

De lurar jag avyttrat har jag alltid stängt av hitta min iPhone i luren innan nollställning och har aldrig haft några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Al right, I hear ya.

 

De lurar jag avyttrat har jag alltid stängt av hitta min iPhone i luren innan nollställning och har aldrig haft några problem.

Ok. Alltså du stänger av "Hitta min iPhone", loggar ut från iCloud och sedan nollställer?

Brukar du sedan kolla upp aktiveringslåsets status på iCloud.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att logga in på iCloud.com med engelska inställningar. Det kan faktiskt vara en felskrivning/översättningsmiss!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, detta måste vara fel på svenska versionen av icloud.com/activationlock. Testade just med min gamla extratelefon och det finns ett inte för mycket i texten när aktiveringslåset är AV.

Så här ser det ut med aktiveringslås PÅ
post-692-0-62756400-1468684420.png

och så här med aktiveringslås AV
post-692-0-12254400-1468684409.png

Det var nog det här 99mac-inlägget jag kom ihåg, där kan man jämföra med engelska formuleringen där det står can och inte can´t :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, detta måste vara fel på svenska versionen av icloud.com/activationlock. Testade just med min gamla extratelefon och det finns ett inte för mycket i texten när aktiveringslåset är AV.

 

Så här ser det ut med aktiveringslås PÅ

attachicon.gifAktiverinngslåsPå.png

 

och så här med aktiveringslås AV

attachicon.gifAktiveringslås av.png

 

Det var nog det här 99mac-inlägget jag kom ihåg, där kan man jämföra med engelska formuleringen där det står can och inte can´t :)

Där ser man, det var på det sättet vissa av oss misstänkte. Apple har använt Google Translate :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Testa nollställa den, starta som ny iPhone, frågar den om aktiveringslåset så är det bara att göra om det igen... Frågar den inte så är det bara att avbryta och ge den till någon!

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Alltså du stänger av "Hitta min iPhone", loggar ut från iCloud och sedan nollställer?

Brukar du sedan kolla upp aktiveringslåsets status på iCloud.com?

 

Nej. Jag stänger bara av hitta min iPhone i luren.

Nollställer allt ifrån luren och inget mera.

 

Då är den klar för överlämning till en ny ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla jag pratat med som handlar med iPhones, det enda de vill veta är att "hitta min iPhone" är avstängt. Är det inte det så blir det problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej. Jag stänger bara av hitta min iPhone i luren.

Nollställer allt ifrån luren och inget mera.

 

Då är den klar för överlämning till en ny ägare.

Antar att man blir utloggad från iCloud när telefonen nollställs. För enligt Apple så ska man logga ut sedan radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...