Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej ladda ner bilder från Iphoto till facebook


Gäst baconatte

Rekommendera Poster

Gäst baconatte

Någon som råkat ut för att det inte går att ladda ner bilder till facebook från iphoto. Man klickar på kameraikonen i Fb, får ett val från macen(iphoto) men sedan står det bara och tuggar.

Macen har 10.6.8 Iphoto är 7.1-5.

Enligt facebooks helpdesk ska man bland annat ladda om adobe flash och kolla att alla program är uppdaterade men inget har hjälpt. Felet uppstod för ca 3 månader sedan. Är i photo för gammalt. Föjjdfråga 2 kan man lågga in apples bild på den datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har nog för gammal iPhoto.

 

Tips: Kolla på "Exportera" i Arkiv-menyn i iPhoto. Där kan du exportera dina markerade bilder i den upplösning du vill. Exempelvis borde 1000 pixlar räcka för FB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Finns inget Facebook i exportmenyn på Iphoto. Vart ska man exportera då? Fråga 2 går det att uppgradera Iphoto? 3 Hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget Facebook i exportmenyn på Iphoto. Vart ska man exportera då? Fråga 2 går det att uppgradera Iphoto? 3 Hur?

Lägg bilderna (exempelvis) på skrivbordet och ladda upp dem till Facebook därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Går inte att exportera till Facebook överhuvud taget. Varken från skrivbord eller direkt från Iphoto. Innan felet kom räckte det med att klicka på kameraikonen i en kommentar eller statusruta om man ville lägga till en bild. Då landade men i datorn och kunde välja bild. Och dit kommer man fortfarande. Men när man valt bild så snurrar hjulet igång men inget händer. I övrigt går det att bifoga bilder till exempelvis mail. Fallet gäller en annan familjemedlems dator.

Bildexemplet är taget från min dator (som fungerar felfritt) . Det verkar som Fb inte hittar bilden på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Gäst baconatte

Har testat datorn (min hustrus) Mac OS 10.6.8 snow leopard, via Adobe. Det visar sig att den adobe flash som låg där var för modern för datorn. Jag avinstallerade Flash och har letat efter en version som passar datorn. Men inte hittat någon. Den jag sett funkade inte och man varnade också för att den inte var jättesäker. Testade också den senaste men den går inte att installera.

Frågor. 1.Måste han ha Adobe flash för att kunna ladda bilder från dator till Facebook? Chrome kastar ju ut Flash på grund av säkerhetsbristerna.

Det känns som alternativen för hustru är antingen ny dator eller lämna facebook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som råkat ut för att det inte går att ladda ner bilder till facebook från iphoto. Man klickar på kameraikonen i Fb, får ett val från macen(iphoto) men sedan står det bara och tuggar.

Macen har 10.6.8 Iphoto är 7.1-5.

Enligt facebooks helpdesk ska man bland annat ladda om adobe flash och kolla att alla program är uppdaterade men inget har hjälpt. Felet uppstod för ca 3 månader sedan. Är i photo för gammalt. Föjjdfråga 2 kan man lågga in apples bild på den datorn?

 

 

Jag förstår inte vad det är för kamera ikon du pratar om för det finns ingen sådan när jag är inloggad på FB.

Utan jag ser enbart dessa två "knappar" och ingen av dom gör att iPhoto/Bilder öppnas utan det är enbart ett Finder-fönster som öppnas.

 

post-45175-0-94047300-1474908632_thumb.png

 

Har testat datorn (min hustrus) Mac OS 10.6.8 snow leopard, via Adobe. Det visar sig att den adobe flash som låg där var för modern för datorn. Jag avinstallerade Flash och har letat efter en version som passar datorn. Men inte hittat någon. Den jag sett funkade inte och man varnade också för att den inte var jättesäker. Testade också den senaste men den går inte att installera.

Frågor. 1.Måste han ha Adobe flash för att kunna ladda bilder från dator till Facebook? Chrome kastar ju ut Flash på grund av säkerhetsbristerna.

Det känns som alternativen för hustru är antingen ny dator eller lämna facebook.

 

Eftersom det är ett Finder-fönster som öppnas när man laddar upp bilder till FB är Flash icke nödvändigt.

 

Tycker det låter som det är något krångel med Safari som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

 

 

Jag förstår inte vad det är för kamera ikon du pratar om för det finns ingen sådan när jag är inloggad på FB.

Utan jag ser enbart dessa två "knappar" och ingen av dom gör att iPhoto/Bilder öppnas utan det är enbart ett Finder-fönster som öppnas.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-09-26 kl. 18.48.19.png

 

 

Eftersom det är ett Finder-fönster som öppnas när man laddar upp bilder till FB är Flash icke nödvändigt.

 

Tycker det låter som det är något krångel med Safari som ställer till det.

 

Jag kommer så långt till att jag ska välja att ladda ner från finderfönstret. Sedan klickar jag på välj och sedan börjar hjulet att snurra men det händer inget alls.Ingen bild laddas ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Mac mini sent 2009. System Snow Leopard 10.6.8

 

Klarar ju senaste macOS så det är väl bara att uppdatera? Lite mer minne skadar kanske inte att montera först om den idag bara har 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

 

Klarar ju senaste macOS så det är väl bara att uppdatera? Lite mer minne skadar kanske inte att montera först om den idag bara har 2GB.

 

Har 4 gig och är uppdaterad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har 4 gig och är uppdaterad

 

 

Köp mer minne och montera det.

Öppna AppStore och välj att ladda ner Sierra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klarar ju senaste macOS så det är väl bara att uppdatera?

Det beror helt på vilka program som körs. Det finns många program som inte funkar i senare versioner. Exempelvis PowerPC-program, men även andra.

 

Så testa först på en extern hårddisk så alla program fungerar eller kan ersättas. Det är tyvärr inte alltid fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst baconatte

Problemet fortfarande en gåta. Men häromdagen gjorde jag ett försök. Då kom en bild in. Men senare var det tvärstopp.

Blir en ny dator. Lika bra att göra sig av med gammal skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...