Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk från trasig dator till ny, hur?


mtssktfa

Rekommendera Poster

Hej.

 

Det är så att jag sitter med en trasig Macbook Air som inte går att starta eller använda. Nu behöver jag få tag på all information som finns på denna och föra över det till en annan dator. Hur gör jag det?

 

Kan skruva upp datorn och plocka ut hårddisken. Tänker mig att det borde finnas någon sladd/adapter eller så som man kan ansluta till bara hårddisken och föra över till en annan dator?

 

Eller hur skulle ni göra för att lösa detta problem?

 

Har försökt o googla på detta samt läsa i forum men hittar inget direkt svar som jag känner hjälper.

 

Tacksam för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du ingen backup?

 

Går den inte att starta kan det bero på att hårddisken pajat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stort sett tänker du rätt MTS:

 

Det finns lösa hårddiskkabinett att köpa, alltså tomma lådor där man monterar in en befintlig hårddisk. Kjell & Co har till ex den här .Det finns också adaptrar, mest en sladd med en klump på, för att tillfälligt koppla ihop en hårddisk med en dator. Kabinettet från Kjell är USB 3.0 och kanske onödigt dyrt, ofta finns det billigare (nya) på Blocket och Tradera. Kolla annars in Dustin, Macoteket, Komplett m.fl. Eller "din lokala datorhandare".

 

Hur du sedan öppnar MacBook Air vet jag inte, men om du googlar "open macbook air" eller "remove harddrive macbook air" så finns det säkert många exempel.

 

Som Poca säger så finns det förstås chans att det är just hårddisken som har pajat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Det är så att jag sitter med en trasig Macbook Air som inte går att starta eller använda. Nu behöver jag få tag på all information som finns på denna och föra över det till en annan dator. Hur gör jag det?

 

Kan skruva upp datorn och plocka ut hårddisken. Tänker mig att det borde finnas någon sladd/adapter eller så som man kan ansluta till bara hårddisken och föra över till en annan dator?

 

Eller hur skulle ni göra för att lösa detta problem?

 

Har försökt o googla på detta samt läsa i forum men hittar inget direkt svar som jag känner hjälper.

 

Tacksam för all hjälp :)

Det finns kassetterhållare att köpa som kostar några hundra, där du placerar hårdisken, och sedan ansluter enheten till datorn med en USB-sladd. Innehållet kan sedan ses på samma sätt som vilken annan enhet som helst på den nya datorn. Givetvis förutsätter det att det inte är själva hårddisken som är trasig. Här är ett exempel:

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför tipsas det om kabinett till annan hårddisk än den som sitter i Air??

 

Sitter en unik modell av hårddisk i:

*2008/2009

*2010/2011

*2012

*2013-2016

 

Först måste vi reda ut modell av hd, sedan kan vi tipsa om ev. kabinett.

 

Vilken modell av Air är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vi har ju inte fått information om datorn startar upp över huvudtaget.

 

Kan ju vara så att batteriet har pajat, och därför strejkar datorn till det att man kopplar ifrån batteriet.

Detta har vi sett förrut.

 

Men som sagt, vi har dåligt med fakta än så länge.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag efterfrågade nödvändiga fakta redan i inlägg #2. Inget svar. Det här går inte att lösa utan mer information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ny medlem som inte vart aktiv sedan trådstarten igår.

Kan ju vara så att hen inte vet vilket ös vi har här på forumet.....

 

Klapp på axeln till alla vi som hjälps åt!!

:geros::geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tråkigt när det står still i trådar..... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...