Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rensa datorn utan att ta bort program?


lingah

Rekommendera Poster

Hur rensar jag min macbook utan att ta bort programen jag har på den? jag har gjort det förut en gång och det tog flera timmar för att göra en "säker rensning" men nu kommer jag inte ihåg vart jag gjorde det..provade nyss att repair disk permissions men det var inte det jag gjorde det…anledningen är att datorn är så sjukt seg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur rensar jag min macbook utan att ta bort programen jag har på den? jag har gjort det förut en gång och det tog flera timmar för att göra en "säker rensning" men nu kommer jag inte ihåg vart jag gjorde det..provade nyss att repair disk permissions men det var inte det jag gjorde det…anledningen är att datorn är så sjukt seg

Programmen ligger ju i programfoldern, så de är lätta att låta bli. Förutom Bibliotek (gömd folder) så är det i din hemfolder det du lagrat på datorn själv.

 

Att den är seg kan bero på många saker, som att den stått och gått en längre tid utan att man startat om vare sig program el dator. Att när man stänger ner program att man inte bara stänger fönstren utan stänga av programmen. Annars får man en himla massa program som ligger och kör och tar upp resurser.

 

Om det är webläsaren som är seg... Kör en reset på Safari. Du kan justera längden på historiken med. Har man det satt till väldigt långt kan det sega ner. 2 veckor brukar vara lagom.

 

Men framförallt... Se till att du alltid har gott om ledigt utrymme på disken. Hur mycket RAM-minne sitter i datorn? Om du kan stoppa i mer, så gör det.

 

Använder du TimeMachine? så se till att stänga av lokala backup'er. Det fyller disken på nolltid.

 

Men börja med en “säker start”. Det rensar upp en hel del, cache och sånt... Starta datorn med ⇧ nedtryckt, logga in på skrivbordet, och gör en normal omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur rensar jag min macbook utan att ta bort programen jag har på den? jag har gjort det förut en gång och det tog flera timmar för att göra en "säker rensning" men nu kommer jag inte ihåg vart jag gjorde det..provade nyss att repair disk permissions men det var inte det jag gjorde det…anledningen är att datorn är så sjukt seg

Du menar kanske att nollöverskriva ledigt utrymme (efter att du har tagit bort alla dina filer)? I så fall, följ denna guide: http://osxdaily.com/2016/04/28/erase-free-space-mac-command-line/

 

OBS! Gäller inte om datorn har en SSD!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som iEricF redan påpekat så prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

Om du VERKLIGEN vill rensa din dator på allt utom program så ska du skapa en ny användare, gör den till administratör, logga in som denna nya användare och ta sedan bort den gamla användaren. Då får du frågan om du vill ta bort filerna. Tar du bort filerna så FÖRSVINNER ALLA DINA DOKUMENT OCH INSTÄLLNINGAR.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att TS "säker rensning" är en säker start...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...