Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera från Yosemite till El Capitan?


Susidus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min smått åldrade macbook från sent 2010 blev lite seg och trött när jag bytte från Mavericks till Yosemite för ca 1,5 år sedan. :superirriterad:

Vågar jag uppdatera till El Capitan eller riskerar jag att datorn blir ÄNNU segare och tröttare efter det?

 

Erfarenheter någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hur mycket RAM-minne har du?

 

Detta spelar stor roll för de senare operativsystemen.

Du borde ha minst 6 Gb Ram samt byta till SSD.

 

Då är varken RAM eller hårddisken flaskhalsen utan den urgamla processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min smått åldrade macbook från sent 2010 blev lite seg och trött när jag bytte från Mavericks till Yosemite för ca 1,5 år sedan. :superirriterad:

Vågar jag uppdatera till El Capitan eller riskerar jag att datorn blir ÄNNU segare och tröttare efter det?

 

Erfarenheter någon?

Allt är segt utan SSD numera, inklusive Yosemite. Med det sagt så testade jag min mini med både Mavericks och El Capitan i Geekbench, och den senare fick lite bättre siffror om än marginellt. Yosemite hoppade jag över helt.

 

PS. Mina döttrar har varsin MBP Mid 2009 med SSD och 4 GB RAM och de funkar finfint med El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse är att mer minne gör mer än SSD. Jag bytte från en MBP med 16Gb RAM och vanlig hårddisk till en med 8Gb RAM och SSD. Prestandaskillnaden upplever jag som marginell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min smått åldrade macbook från sent 2010 blev lite seg och trött när jag bytte från Mavericks till Yosemite för ca 1,5 år sedan. :superirriterad:

Vågar jag uppdatera till El Capitan eller riskerar jag att datorn blir ÄNNU segare och tröttare efter det?

 

Erfarenheter någon?

Det tar alltid mer av hårddisken att installera OS X. Nyare är större. Det kan vara så enkelt att du har lite för lite ledigt utrymme på hårddisken. Du bör aldrig gå under 20 GB ledigt. Faktum är att redan vid 50 GB ledigt börjar det gå saktare på äldre hårddiskar. Originaldiskarna från den tiden var ganska små och ganska slöa som nya...

...

Yosemite verkar vara ett nästan färdigt El Capitan. Det blev en del rapporter om småstrul. Det kan vara så enkelt att din dator är bland dem som av någon anledning inte riktigt trivdes med Yosemite. Det kan bli bättre i sådana fall att byta upp sig. Inga garantier så klart men ett tips.

...

Sen som ovanstående skriver så behövs så mycket RAM-minne som man kan få i den.

...

Ett annat tips är att köpa en MacBook Pro 2011 eftersom Apple genomförde ett jätteteknikskifte det året och i snitt är alla Macar från 2011 dubbelt så kraftfulla än 2010. Skiljer mer mellan 2010 och 2011 än mellan 2011 och 2016!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse är att mer minne gör mer än SSD. Jag bytte från en MBP med 16Gb RAM och vanlig hårddisk till en med 8Gb RAM och SSD. Prestandaskillnaden upplever jag som marginell.

Beror ju helt på vad man gör och hur mycket RAM-minne man hade innan. Jag ökade från 4 GB RAM till 12 GB i min iMac och märkte ingen skillnad. Däremot blev det stor skillnad med en SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MBP mid-12 hade 4Gb, jag tryckte in 16Gb och det blev sprutt i burken om man säger så, enorm skillnad. Min nya MBP Retina med 8Gb och SSD är bara lite snabbare, en marginell skillnad - trots SSD istället för hårddisk. Sitter en del med bilder det är väl det tyngsta som jag gör... Om man använder applikationer som tar mycket RAM så mycket att mer RAM inte räcker utan den ändå måste lägga ut på hårddisken, ja då gör SSD mer. Men jag slog inte i RAM-taket med 16Gb så den gick inte ut på hårddisken så mycket, misstänker det är därför som RAM gjorde mer för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse är att mer minne gör mer än SSD. Jag bytte från en MBP med 16Gb RAM och vanlig hårddisk till en med 8Gb RAM och SSD. Prestandaskillnaden upplever jag som marginell.

Överväg att om möjligt reklamera den SSD:n. Kolla dess läs- och skrivhastighet med Black Magic Disk Speed Test. Är det en Samsung 840 Evo kan den ha dålig firmware. Men det finns en fix.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket RAM-minne har du?

 

Detta spelar stor roll för de senare operativsystemen.

Du borde ha minst 6 Gb Ram samt byta till SSD.

 

Då är varken RAM eller hårddisken flaskhalsen utan den urgamla processorn.

 

 

Jag har 2 GB RAM DDR3 i minne.

 

Enligt Apple ska El Capitan gå utmärkt att köra med 2 GB minne, men det stämmer alltså inte?

 

Vilken storlek bör SSD ha om jag nu vill behålla macbooken ett tag till? Bör jag även köpa mer Ram minne, hur mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min upplevelse är att mer minne gör mer än SSD. Jag bytte från en MBP med 16Gb RAM och vanlig hårddisk till en med 8Gb RAM och SSD. Prestandaskillnaden upplever jag som marginell.

 

Aha! Så det kan räcka med endast mer RAM minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar alltid mer av hårddisken att installera OS X. Nyare är större. Det kan vara så enkelt att du har lite för lite ledigt utrymme på hårddisken. Du bör aldrig gå under 20 GB ledigt. Faktum är att redan vid 50 GB ledigt börjar det gå saktare på äldre hårddiskar. Originaldiskarna från den tiden var ganska små och ganska slöa som nya...

...

Yosemite verkar vara ett nästan färdigt El Capitan. Det blev en del rapporter om småstrul. Det kan vara så enkelt att din dator är bland dem som av någon anledning inte riktigt trivdes med Yosemite. Det kan bli bättre i sådana fall att byta upp sig. Inga garantier så klart men ett tips.

...

Sen som ovanstående skriver så behövs så mycket RAM-minne som man kan få i den.

...

Ett annat tips är att köpa en MacBook Pro 2011 eftersom Apple genomförde ett jätteteknikskifte det året och i snitt är alla Macar från 2011 dubbelt så kraftfulla än 2010. Skiljer mer mellan 2010 och 2011 än mellan 2011 och 2016!

 

Jag har 77 GB ledigt utrymme idag, så det borde ju räcka, enligt Apple ska man ha 8 GB.

 

Hmm, låter värt att tänka på att köpa en MBP 2011...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Aha! Så det kan räcka med endast mer RAM minne?

Oja! Datorn kan starta med 2 GB och kanske göra någon liten sak. Men 2 GB räcker inte långt idag. Minimikraven betyder inte mer än minimikrav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Aha! Så det kan räcka med endast mer RAM minne?

RAM-minne och hårddisk är olika saker men påverkar ändå varandra. Så att säga att det bara räcker med mer RAM är oftast inte helt korrekt.

...

RAM-minnet är arbetsbänken. Storleken på den avgör hur mycket du kan göra just nu. Är den för liten måste du springa fram och tillbaka till förrådet/hårddisken hela tiden. Är skafferiet ganska fullt eller trögt tar det extra tid att flytta saker mellan arbetsbänken och förrådet/hårddisken. Mer RAM gör att du behöver mer sällan gå till förrådet. Snabbare förråd gör att det går fort att lämna och hämta saker och väntetiden minimeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...