Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Havsörnen


Semmelman

Rekommendera Poster

Havsörnen, det har gått en programserie på radio om fåglar som har varit mycket underhållande även för en som inte är insatt i fåglarnas spännande värld, idag sista avsnittet handlade det om havsörnen. Våran utrotningshotade gigant som räddats tack vare idogt arbete av frivilliga som värnat dess fortlevnad. Programredaktören jämförde dess vingbredd med ett pardörrar hemma i sin lägenhet, de var exakt 2,4 m höga, jag tog fram tumstocken för att mäta upp 2,40 hemma hos mig, jag nådde inte ens upp för att markera, fick ställa mig på en stol, jag råder er att göra detsamma, 2,40 är nämligen en imponerande vingbredd och svårt att annars föreställa sig, det är en flygande dörr - eller ett flygande djur som är mycket större än en människa, helt fantastiskt. (om än lättare (<7kg))

 

250px-Juvenil_havs%C3%B6rn_i_Ekeby_v%C3%

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Havs%C3%B6rn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det fanns en webbkamera vid ett havsörnsbo i Estland. Det var fascinerande bilder! Möjligen är ungarna utflugna nu, men du kan ju alltid googla på havsörn, webbkamera och Estland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

De är ganska lätta att identifiera enbart på det att de är så stora att det inte kan vara någon annan fågel - förutsatt att man inte befinner sig på en plats där både havsörn och kungsörn förekommer.

 

* Såg en senast förrgår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Havsörnen är ju för övrigt oxå världens slarvigaste fågel...

 

Fel. Det är hafsörnen. Den mindre kända släktingen till havsörnen. Sen tvistar di lärde om inte spillkråkan kan vara värre trots allt.

:laserbok::nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hörde på radion igår om att det är ett bra örnår i år. :yeahbaby:

Lyckat år för landets havsörnar - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio



Förra året el i vintras var det ju på TV om att det var på väg utför igen, döda fåglar, sköra okläckta ägg... Men det ser väl bra ut nu då. :crossfingers:

 

Kul att den är såpass utbredd nu.

 

“På Havsörn Sverige, som jobbar med bevarandet av havsörnarna, säger man att i princip hela landet utom norra Hälsingland och delar av Västernorrland har gått bra.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättekul!

 

De sade idag att det finns 700 häckande par, 2500st havsörnar totalt.

 

På starkt återtåg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...