Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple satsar på nytt filsystem i Mac OS Sierra


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Det är viktigt för oss alla, även om vi inte kan greppa det (jag är bara en amatörnörd). Du kanske kan få svar här.

Läste några postningar och tröttnade. Men om jag fattat rätt så jobbar själva unixkoden med stora och små bokstäver med olika betydelser. Att vi då med vår text har ett undantag ställer till med tolkningsbekymmer beroende på vilket textningssytem vi använder och "översättningen" mellan maskinkod och vår textning. Dvs nördnivå. DVs jag skiter i det.

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Läste några postningar och tröttnade. Men om jag fattat rätt så jobbar själva unixkoden med stora och små bokstäver med olika betydelser. Att vi då med vår text har ett undantag ställer till med tolkningsbekymmer beroende på vilket textningssytem vi använder och "översättningen" mellan maskinkod och vår textning. Dvs nördnivå. DVs jag skiter i det.

:hihihi:

Okej. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör bil oroar jag mig inte över om lambdasonden läser av syrenivån i avgaserna korrekt så katalysatorn fungerar som den ska. Jag kör bil. Någon annan får lajja med sonder och prober.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör bil oroar jag mig inte över om lambdasonden läser av syrenivån i avgaserna korrekt så katalysatorn fungerar som den ska. Jag kör bil. Någon annan får lajja med sonder och prober.

Jag bryr mig så tillvida att jag vill att Apple gör bra lösningar för framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig så tillvida att jag vill att Apple gör bra lösningar för framtiden.

Absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kan inte Apple ändra för så tolkar jag detta?

 

 

 

  • Case Sensitivity: Filenames are currently case-sensitive only.

 

https://developer.apple.com/library/prerelease/content/documentation/FileManagement/Conceptual/APFS_Guide/UsingtheAppleFileSystem/UsingtheAppleFileSystem.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiftlägeskänligt filsystem för vanliga användare är en himla dålig idé. Det är som att be om problem. De kommer att stoppa sina filer i än den ena mappen, än den andra. Och så kommer de att gnälla om att hälften av filerna är borta.

 

Ja, jag tycker faktiskt att skiftlägeskänsligt filsystem är en dålig idé överhuvudtaget. Det fyller inget egentligt behov och ökar risken för fel, även för expertanvändare.

Är det någonting där som är relaterat till skiftlägeskänsligt?

Man får inte glömma att HFS+ kan partitioneras/köras skiftlägeskänsligt. :)

 

post-64246-0-28686600-1465989153.png

 

Det är väl bara det att de blir default i det nya (inbyggt som standard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte glömma att HFS+ kan partitioneras/köras skiftlägeskänsligt. :)

 

attachicon.gifhfs+cs.png

 

Det är väl bara det att de blir default i det nya (inbyggt som standard).

Jo jag har konstaterat det genom åren utan att veta vad det betyder. Och eftersom ingen har sagt att det är en bra ide att köra skiftlägeskänsligt har jag ignorerat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Okay okay okay... Massa orsaker. Det är dåligt, jag förstår nu, det är dåligt!!

 

:dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste några postningar och tröttnade. Men om jag fattat rätt så jobbar själva unixkoden med stora och små bokstäver med olika betydelser. Att vi då med vår text har ett undantag ställer till med tolkningsbekymmer beroende på vilket textningssytem vi använder och "översättningen" mellan maskinkod och vår textning. Dvs nördnivå. DVs jag skiter i det.

:hihihi:

I ASCII motsvaras A av det decimala värdet 65, 1000001 i binärform.

 

A = 65 = 1000001

B = 66 = 1000010

C = 67 = 1000011

a = 97 = 1100001

b = 98 = 1100010

c = 99 = 1100011

 

Så om man läser indata och bara nollar sjätte biten från vänster (en väldigt simpel operation om man är processor) så blir alla bokstäver versaler.

Men samtidigt ändras ` (1100000) till @ (1000000).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/ASCII#Character_groups

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har hört följade, från olika källor:

  • Case-sensitive är dåligt
  • Case-insensitive är dåligt

:stjarnsmall:

 

Det är inte lätt alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört följade, från olika källor:

  • Case-sensitive är dåligt
  • Case-insensitive är dåligt

:stjarnsmall:

 

Det är inte lätt alltså...

Det är rätt självklart att det i grunden är dåligt att filsystemet inte gör skillnad på filer som har stora eller små bokstäver. Jag kan ju vilja ha en mapp som rör personen "Klara" och en annan mapp som rör sådana saker som är "klara". :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ASCII motsvaras A av det decimala värdet 65, 1000001 i binärform.

 

A = 65 = 1000001

B = 66 = 1000010

C = 67 = 1000011

a = 97 = 1100001

b = 98 = 1100010

c = 99 = 1100011

 

Så om man läser indata och bara nollar sjätte biten från vänster (en väldigt simpel operation om man är processor) så blir alla bokstäver versaler.

Men samtidigt ändras ` (1100000) till @ (1000000).

 

https://en.wikipedia.org/wiki/ASCII#Character_groups

Tack för försöket. Men jag vet inte om du försöker förklara, eller säga något om diskussionen och om det är bra eller dåligt eller nåt annat. Du kunde lika gärna ha skrivit på malayiska. Fattar inte. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt självklart att det i grunden är dåligt att filsystemet inte gör skillnad på filer som har stora eller små bokstäver. Jag kan ju vilja ha en mapp som rör personen "Klara" och en annan mapp som rör sådana saker som är "klara". :D

Varför tänker jag då att "Va bra att datorn säger ifrån så jag inte har förväxlingsbara mappar"..... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tänker jag då att "Va bra att datorn säger ifrån så jag inte har förväxlingsbara mappar"..... :dumstrut:

För att du inte gör skillnad på Klara och klara? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt självklart att det i grunden är dåligt att filsystemet inte gör skillnad på filer som har stora eller små bokstäver. Jag kan ju vilja ha en mapp som rör personen "Klara" och en annan mapp som rör sådana saker som är "klara". :D

Då kommer du bara att lägga Klaras saker i klara-mappen och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att du inte gör skillnad på Klara och klara? :totaltgalen:

Men som jag skrev i inlägg 12 så spricker det argumentet så fort jag vill ha tre varianter för då måste jag ju sortera på ett annat sätt i alla fall. Så varför är det så "svårt" att redan nu göra det? Varför framhärda i något som är ett begränsat problem? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer du bara att lägga Klaras saker i klara-mappen och tvärtom.

Eller om någon annan har tillgång till samma mappar och inte tänker på stor och liten bokstav. Kan bara se att det strular till det. Så som användare ser jag -än så länge- ingen fördel även om på kodnivå kan finnas fördelar med skiftlägeskänsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tänker jag då att "Va bra att datorn säger ifrån så jag inte har förväxlingsbara mappar"..... :dumstrut:

För att du tänker rätt (enligt min åsikt). :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller om någon annan har tillgång till samma mappar och inte tänker på stor och liten bokstav. Kan bara se att det strular till det.

Ja, så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så är det.

Tänk på det uppväxande släktet som kör med sina superförkortningar i dataspelen och som varken fattar stor bokstav och inte ens punkt. För att inte tala om hur de stavar........ :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer du bara att lägga Klaras saker i klara-mappen och tvärtom.

Du menar till skillnad från mapparna "Klara1" och "klara2"? :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar till skillnad från mapparna "Klara1" och "klara2"? :D

Och direkt kommer då frågan om mapparna "klara1" och "Klara2". Är det bara jag som ser rörigheten i det? Det blir ju inte ett smack lättare för grundproblemet är detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...