Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple satsar på nytt filsystem i Mac OS Sierra


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

  • Svars 148
  • Created
  • Senaste svar

Det talas dock tyst om att nya APFS kommer att vara icke-skiftlägeskänsligt precis som HFS+. Torvalds:

 

"The case insensitivity is just a horribly bad idea, and Apple could have pushed fixing it. They didn’t. Instead, they doubled down on a bad idea, and actively extended it – very very badly – to unicode."

Jaha, så Apple ångar på med samma, de gräver ned sig ännu djupare, tydligen. :pinch:

 

 

"So what’s the basic problem with HFS+? Both NTFS and HFS+ are case insensitive, which means if you have a folder named 'Linux' or 'linux' they will treat them as the same folder, which understandably causes a lot of problems."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ickenörd fattar jag inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Som ickenörd fattar jag inte problemet.

 

Inte jag heller...

 

Förstår inte varför man skulle döpa två filer/mappar med samma namn från första början - om det så är gemena eller versaler inblandade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min värld är det tvärt om. ( Innan jag tänkt igenom saken...) Det borde vara smartare att sortera på namnet, inte om jag har liten eller stor bokstav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man skulle döpa två filer/mappar med samma namn från första början - om det så är gemena eller versaler inblandade...

Det är inte bara filer och foldrar... Med ett känsligt system får man även programatiska fördelar, t ex: fooprogr -U och fooprogr -u, och att de gör olika saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ickenörd fattar jag inte problemet.

Man måste kompensera för filsystemet, vilket gör att läsningar och skrivningar går långsammare än nödvändigt. Det vägs väl dock numera i praktiken upp av allt snabbare lagringsmedier och snabbare processorer, RAM och bussar, men det är onödigt. Och potentiellt skadligt för filsystemet, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara filer och foldrar... Med ett känsligt system får man även programatiska fördelar, t ex: fubar -U och fubar -u, och att de gör olika saker.

Ok. Fattar. :hihihi::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ickenörd fattar jag inte problemet.

Skapa en mapp på skrivbordet som heter Axelman.

Skapa en mapp på skrivbordet som heter axelman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skapa en mapp på skrivbordet som heter Axelman.

Skapa en mapp på skrivbordet som heter axelman.

Provade. Fattar ändå inte problemet. Varför skulle jag vilja ha två mappar med samma namn? OM jag nu av misstag skulle göra två mappar med samma namn men bomma att ha stor bokstav berättar ju Macen det. Jag ser det som en hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade. Fattar ändå inte problemet. Varför skulle jag vilja ha två mappar med samma namn? OM jag nu av misstag skulle göra två mappar med samma namn men bomma att ha stor bokstav berättar ju Macen det. Jag ser det som en hjälp...

Du vill det antagligen inte, men du har antagligen massor av filer (en mapp är en fil) i datorn som du inte har en aning om att du har eftersom de skapas och namnges automatiskt (men formellt sett av dig).

 

Och hur gör du med kärleksbrevet till Linnea och din avhandling om linnea?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju förstå att unixkoden jobbar med små och stora bokstäver men det är ju inget som angår mig.

...

Huruvida min relation till Linnea påverkas av stor eller liten bokstav vet jag inte. Men om jag nu vill ha en tredje variant så går det ju inte heller. Min räkning till Linnea, hur gör jag med den då? Alltså faller det argumentet. VAd spelar det för roll om jag kan ha två varianter men behöver tre? Eller fyra? Eller åtta? Då lär jag ju ändå sortera på ett annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju förstå att unixkoden jobbar med små och stora bokstäver men det är ju inget som angår mig.

...

Huruvida min relation till Linnea påverkas av stor eller liten bokstav vet jag inte. Men om jag nu vill ha en tredje variant så går det ju inte heller. Min räkning till Linnea, hur gör jag med den då? Alltså faller det argumentet. VAd spelar det för roll om jag kan ha två varianter men behöver tre? Eller fyra? Eller åtta? Då lär jag ju ändå sortera på ett annat sätt.

Tja, varför bråka med fler tecken än nödvändigt? a-z och 0-9 är 35 tecken, 6 bitar kan representera totalt 64 tecken, så vi kan fylla ut med diverse skiljetecken. Då sparar vi samtidigt minnesutrymme (1 bit kräver minst 2 transistorer, gärna fler).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, varför bråka med fler tecken än nödvändigt? a-z och 0-9 är 35 tecken, 6 bitar kan representera totalt 64 tecken, så vi kan fylla ut med diverse skiljetecken. Då sparar vi samtidigt minnesutrymme (1 bit kräver minst 2 transistorer, gärna fler).

Jaha. Menar du att något är bra eller dåligt? Förstår inte din kommentar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite om begränsningarna, ur Wikipedia:

 

Due to the age of HFS Plus, several features that are currently considered staples of modern file-systems like ZFS or ReFS are not present in HFS Plus. One such feature, data checksums, is the most routinely cited missing feature. ...

 

Examples of modern file-system features not supported by HFS+:

 

nanosecond timestamps

concurrent access (let more than one process at the time access the filesystem)

checksumming

snapshotting

longer time frame (February 6, 2040 for HFS+)

sparse file support

real hard links

 

Initially HFS Plus was not designed for OS X (or any UNIX-like system) nor Intel architectures. As a result, all metadata read must be byte swapped, because Macs today use little-endian while Macs at the time when HFS Plus was designed used big-endian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Menar du att något är bra eller dåligt? Förstår inte din kommentar.

Jag menar att vi människor ofta använder oss av fler tecken i vår skrivna kommunikation än vad som är nödvändigt för informationsöverföringen (se exempelvis Apples nyheter i deras meddelandetjänst). Att då inte stödja de mest basala tecknen känns dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple highlighted two big features of the Apple File System. The first is cloning. As you use any operating system, some files are duplicated, and even if the OS can clean all that up for you later, it still hogs resources and disk space while it’s happening. Apple File System clones these files rather than copying them because that’s faster and takes up no extra space beyond the first copy. It can clone files, directories, and hierarchies.

The second big addition is Snapshots. Those are, well, snapshots of a full volume. Snapshots can be mounted, and support reverting to an older version, to let you back up a view of the whole file system at a certain point in time.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

real hard links

Det går att använda riktiga hårdlänkar i OS X, men det är inte inbyggt i systemet. :) Fast man kan skriva ett litet program själv. Såg ett par inlägg som hade med lite exempel som jag byggde och sen provade. Fungerade utmärkt.

 

osx - Creating directory hard links in MacOS X? - Stack Overflow

Mac OS X Internals » Blog Archive » HFSDebug 4.0 and New HFS+ Features

 

- - -

 

Undra vilket annat FS det nya baseras på - vilket de tagit inspiration av. Förutom ZFS, som det började jobba med för ett tag sen, men det lär finnas patent/licens-hinder där - så 2 andra bra trevliga system är XFS och sen F2FS. XFS kör jag själv på mina Linuxburkar. F2FS är riktat mer mot “NAND-based flash memory”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha. Menar du att något är bra eller dåligt? Förstår inte din kommentar.

Den största effekten är inget vi ser el kanske märker av så mycket, utan sker under huven -> vilket ger ett bättre system -> vilket gör att det blir bättre för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skiftlägeskänligt filsystem för vanliga användare är en himla dålig idé. Det är som att be om problem. De kommer att stoppa sina filer i än den ena mappen, än den andra. Och så kommer de att gnälla om att hälften av filerna är borta.

 

Ja, jag tycker faktiskt att skiftlägeskänsligt filsystem är en dålig idé överhuvudtaget. Det fyller inget egentligt behov och ökar risken för fel, även för expertanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite om begränsningarna, ur Wikipedia:

 

Due to the age of HFS Plus, several features that are currently considered staples of modern file-systems like ZFS or ReFS are not present in HFS Plus. One such feature, data checksums, is the most routinely cited missing feature. ...

 

Examples of modern file-system features not supported by HFS+:

 

nanosecond timestamps

concurrent access (let more than one process at the time access the filesystem)

checksumming

snapshotting

longer time frame (February 6, 2040 for HFS+)

sparse file support

real hard links

 

Initially HFS Plus was not designed for OS X (or any UNIX-like system) nor Intel architectures. As a result, all metadata read must be byte swapped, because Macs today use little-endian while Macs at the time when HFS Plus was designed used big-endian.

Är det någonting där som är relaterat till skiftlägeskänsligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att vi människor ofta använder oss av fler tecken i vår skrivna kommunikation än vad som är nödvändigt för informationsöverföringen

Då är det väl utmärkt att datorn läser L likvärdigt med l så det blir mindre med tecken att hålla ordning på.....................?

...

Jag fattar INTE var problemet är. Ursäkta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någonting där som är relaterat till skiftlägeskänsligt?

Nej, jag tog upp andra begränsningar, skiftlägesokänsligheten har jag redan skrivit om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tog upp andra begränsningar, skiftlägesokänsligheten har jag redan skrivit om.

OK. Jag undrade bara om det fanns någon koppling mellan. Jag har förstått att HFS+ är föråldrat enligt artiklar där det nämns i förbigående. Men just skiftlägeskänslighetens vara eller icke vara fattar jag inte. Gissar på att det är på nördnivå som det är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag undrade bara om det fanns någon koppling mellan. Jag har förstått att HFS+ är föråldrat enligt artiklar där det nämns i förbigående. Men just skiftlägeskänslighetens vara eller icke vara fattar jag inte. Gissar på att det är på nördnivå som det är viktigt.

Det är viktigt för oss alla, även om vi inte kan greppa det (jag är bara en amatörnörd). Du kanske kan få svar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...