Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB-C hub/adapter för Macbook (2015-2016)


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Hej.

 

Tänkte höra om någon kan tipsa om bra USB-C hub/adapter för nya Macbook. Köpte denna 4-1-hub från Belkin på Elgiganten men har inte öppnat förpackningen än. Undrar om den stödjer laddning om man ansluter laddaren till USB-C hubben???

 

Annars är den som verkar vara "bäst i klassen" denna från Satechi, jag är egentligen inte så förtjust i lösningen med usb-kontakt som sitter direkt på kroppen av adaptern eftersom ett slag riskerar att skada USB-porten/pinnen. Men annars verkar den erbjuda det mesta inklusive laddning.

 

Tar gärna emot tips på andra hubbar och svar på ovan fråga angående laddning...

 

Man hade kunnat överväga att lägga denna tråd under "Tillbehör" men jag tycker detta ämne är såpass Macbook-specifikt att det hör hemma här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här skulle jag välja, men verkar inte riktigt på marknaden än?
http://www.nonda.co/products/usb-c-hub-for-apple-new-macbook-12-plus

Annars Satechi. Belkin verkar inte ta laddning från strömadapter, bara från datorn "powered by host device" (datorn = host).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Den här skulle jag välja, men verkar inte riktigt på marknaden än?

http://www.nonda.co/products/usb-c-hub-for-apple-new-macbook-12-plus

 

Annars Satechi. Belkin verkar inte ta laddning från strömadapter, bara från datorn "powered by host device" (datorn = host).

 

Ja. Det finns massor med väldigt snygga Kickstarterprodukter och liknande som ser riktigt bra ut. Det där med strömmatning i USB-C produkterna verkar vara en akilleshäl...

 

La en beställning på Satechin, för mig är det nog prio att kunna ladda ändå... Men med tanke på batteritid och att väldigt få saker ta tid om man kör via USB-C så fungerar det ju hyfsat utan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad tror ni om dockningsstationer ? - tror ni exempelvis att nätverksporten och andra portar i denna docka fungerar ?

 

http://store.hp.com/us/en/pdp/hp-elite-usb-c-docking-station

 

 

Portarna funkar säkert - så länge den ansluts till en specifik HP-modell av dator. ;)

Till Mac funkar det säkert inte. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Portarna funkar säkert - så länge den ansluts till en specifik HP-modell av dator. ;)

Till Mac funkar det säkert inte. :(

 

Hmm, fast jag undrar om den verkligen är "låst" till HP eller Windows på något sätt ?

 

Denna docka fungerar tydligen både till deras Windows datorer samt (Linux-baserade) Chrome-OS datorer via usb-c:

 

http://arstechnica.co.uk/gadgets/2016/04/hp-chromebook-13-specs-price-cheaper-chromebook/

 

Jag har själv testat en USB3-nätverksadapter som fungerar felfritt både till Windows/Linux/Mac så jag misstänker (hoppas) på att den kan fungera även till Macbook (?)

 

Nu funderar jag på att slå till även på Chromebook modellen i länken ovan och (förhoppningsvis) använda dockan till båda, så jag får väl köpa den och testa och berätta om det fungerar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

De mest intressanta alternativen som jag hittat medelst Google är:

 

1. Denna; liten men ändå många anslutningsmöjligheter från Minix, har skärmutgång och strömöverföring. Ingen svensk ÅF men finns för 89$ på Amazon.

 

2. En (mycket) dyrare men mer komplett lösning kommer från OWC och säljs på Macpatric för 1890:-.

 

3. Satechi känns som bästa portabla alternativet som stödjer samtidig laddning. Saknar dock skärmutgång, hade man inte kunnat fimpa SD-korten mot en mini-DP? De flesta kameror går ju ändå att ansluta direkt med USB/Pictbridge.

 

4. Köpte denna från Belkin men lämnade tillbaka eftersom den inte stödjer laddning. Tyckte ändå att den såg mycket trevlig ut. Liten, sladd som gick att vika in och juste finish.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Nu funderar jag på att slå till även på Chromebook modellen i länken ovan och (förhoppningsvis) använda dockan till båda, så jag får väl köpa den och testa och berätta om det fungerar :)

 

Ser fram emot ett utlåtande. Modellen från HP ser onekligen trevlig ut... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den från Minix såg ju klart intressant ut, verkar ha allt man kan önska sig :)

 

Dockan från HP anländer imorgon så då kan jag testa den och berätta om/vad som fungerar.

 

Tror inte jag har någon displayport-kabel att testa med, men resten går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade ut HP:s docka idag och har gjort några snabba tester :)

 

På dockan finns följande portar:

 

1st usb-c kabel fast monterad (som ansluts till Macbook:s usb-c)

1st usb-c

1st hörlurs-utgång

4st usb (varav en är märkt med en ström-symbol)

1st nätverk

1st HDMI

1st displayport

1st strömingång

 

Det följer med en 45W strömadapter och med strömadaptern ansluten till vägguttaget och dockan ansluten till Macbook via usb-c så laddas Macbook - man får alltså med extra strömadapter till sin Macbook med denna lösning :)

 

Det var lite läskigt att testa detta efter ha läst följande länk - men det fungerade utan problem.

 

Eftersom man ansluter med usb-c via den fast monterade usb-c kabeln från dockan till datorn har man en usb-c port ledig i dockan :)

 

I dagsläget har jag inget behov av det, men i framtiden kommer vi säkerligen ha många usb-c tillbehör (gissar jag)

 

Vanliga USB såsom usb-minne mm fungerar utan problem i Macbook när man ansluter dem till dockan.

 

En ny nätverksport märkt "USB-LAN 10/100/1000" dyker upp i nätverksinställningarna och verkar fungera utan problem - den får ip-adress när en kabel ansluts.

 

I ljudinställningarna kan man välja "HP-USB" som ljudutgång och då fungerar hörlurar anslutna till hörlursutgången i dockan.

 

Det jag däremot inte har fått att fungera ännu är HDMI-utgången.

 

Jag har en HDMI-kabel i dockan ansluten till en 4K TV och har tagit fram bildskärms-inställningarna i Macbook samt hållit ned "alt-option" tangenten och tryckt på "sök bildskärmar" - men ingenting händer.

 

Displayports-utgången har jag inte testat, men om inte HDMI fungerar så går nog inte den heller.

 

Det kan vara en inställnings-grej - vid en google-sökning hittade jag många som hade problem med Apple:s egna HDMI-adapter också, så jag ska undersöka vidare.

 

Dockan är ganska dyr att köpa, men jag hittade ett exemplar på fyndpris för ca 1200:- och med tanke på att man får en extra strömadapter känns det helt OK.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3462233

 

Jag skulle gärna sett att dockan hade en SD-kort läsare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Fick hem Satechi-huben idag, en riktig besvikelse:

 

+Jättesnygg.

 

- USB-portarna av lågspänningstyp vilket inte framgår av produktbeskrivningen. Klarar ej att driva 2,5"-hårddiskar designade för drift över USB. Detta oavsett om strömadapter är inkopplad eller ej.

-Blir ashet, >50°. Bekräftas av att batteritiden droppar från 96% till ca 50% på lite drygt 1 timma. Detta med endast iPhone inkopplad. Resten avgår som strålningsvärme.

 

Omdöme: Totalt meningslös. Skall returnera omgående.

 

SLUTLEDNING:

 

Inser att det såklart inte är lätt att begära att den laptop som drar mellan 2-29W skall orka dra 2 externa USB-diskar via en liten adapter. Det mörkas dock väldigt väl i de flesta produktpresentationer. Man är dock väldigt noga med att inte visa några inkopplade tillbehör som inte fungerar, ex hårddiskar.

 

Om man har portabelt behov av att docka in telefon, extern mus, USB-minne och dylikt kan dessa små portabla USB-hubarna vara för dig. Annars avråder jag ifrån i största allmänhet.

 

Om man däremot har behov av stationär dockningsstation så känns de rätt dyra och externt strömmatade hubarna från OWC eller ex HP som gäller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med Satehi-huben.



Bara för sakens skull så testade jag att ansluta externa 2.5” diskar (utan egen strömförsörjning) till HP:s docknings-station och de fungerade alldeles utmärkt när den hade strömförsörjning, men inte när strömförsörjningen var borttagen (och docknings-stationen rent teoretiskt kan hämta ström från datorn)



Lite trög som jag är så fattade jag inte vad strömsymbolen på ett av usb-uttagen fyllde för funktion, men det är tydligen endast på detta uttag som man kan ladda (exempelvis) sin mobil när docknings-stationen får ström.



Jag har testat att köra Bootcamp på Macbook med docknings-stationen ansluten och i Windows fungerar allting som det ska - inklusive HDMI-port och displayport.



Har fortfarande inte listat ut varför HDMI och displayport inte fungerar i Mac OS - signalen når TV:n men jag får inte bild. Det är ju antagligen ett mjukvaru-problem så det kan säkert lösa sig med en uppdatering.



Med tanke på hur många som verkar missnöjda med Apple:s egna HDMi-adapter - länk - så är det väl inte helt omöjligt att det är på gång.



Jag hittade en pryl med usb-c hemma - AppleTV4 - anslöt den till docknings-stationen och den dök i iTunes utan problem :)



En liten rättning - strömadaptern man får med till HP är på 65W (inte 45W som jag skrev ovan) - jag hade en HP strömadapter hemma sedan tidigare på just 45W och även den fungerar utmärkt till docknings-stationen :)


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, nu fungerar allting med HP:s dock :)

 

Fick ett tips från ett annat forum om att testa drivrutiner från displaylink för Mac OS:

 

http://www.displaylink.com/downloads/osx

 

Då fungerar både HDMI och displaylink :)

Kul att få veta, för det trodde jag inte skulle funka med Mac och HPs docka. :yeahbaby:

Tur att HPs och Displaylinks hårdvara är tillräckligt lika. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag var tveksam själv, men tyckte ändå att det borde fungera :)

 

Eftersom usb-c är en standardlösning öppnar det upp för att använda (exempelvis) andra laddare än Apple:s egna - finns ju både för och nackdelar med det.

 

Nu är jag riktigt nöjd med denna lösning men känner samtidigt att det är någonting som Apple egentligen borde ha skickat med från början.

 

Det är ju "bara" en förlängning för att få ordentliga inkopplings-möjligheter och med tanke på att datorn inte är helt billig i inköp så skulle man egentligen fått med denna förlängning från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju "bara" en förlängning för att få ordentliga inkopplings-möjligheter

Det är minsann inte så "bara". Den är säkert helt full med elektronik. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja - jo, det är ju sant ;)

 

Men om vi säger såhär: Apple säljer en dator med "bara" en usb-port - då borde de skickat med en dockningsstation med fler portar.

 

Speciellt med tanke på att datorn kostar (minst) 14.000:- i dagsläget. (2016 modellen)

 

Däremot är jag inte emot idén med en liten smidig dator som saknar alla portar (som man oftast inte använder ändå på resande fot) men att man får tillgång till allting när man kopplar in den hemma :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

 

Däremot är jag inte emot idén med en liten smidig dator som saknar alla portar (som man oftast inte använder ändå på resande fot) men att man får tillgång till allting när man kopplar in den hemma :)

 

Håller med till fullo. Kritikerna av Macbookens portlöshet är ute och cyklar.

 

Bra med HP-hubben. Jag har ännu inte riktigt så mycket behov av anslutning till skärm att det skall vara värt pengarna.

 

Här kommer en bubblare som borde dyka upp på marknaden snart...

 

Dell WD15:

Länk 1

 

Länk 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...