Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brutala Mailinställningsproblem


Willespappamarcus

Rekommendera Poster

Willespappamarcus

Köpte iMac för ett tag sedan. Funkar bra FÖRUTOM mail! Har inte fått inställningarna att funka. Kör mail på telefon och padda men vill ha i mac en.

 

I inställningar är Aktivera det här kontot urbockat dvs ej aktivt. Trycker jag på det så ser man att den tar emot mail men visar inga i inkorgen.

 

Tror alla inställningar är som de ska men hur vet jag det exakt? Har även testat fram och tillbaka och lägga till ett mailkonto till men då kommer det upp att mailadressen redan finns

 

Vad är TLS-certifikat? Och vad ska det stå i den rutan? Just nu står det com.apple.idms plus en massa till. Det står på första sidan under kontoinformation

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

där är mail inte ifyllt. Men när jag ska klicka i den rutan kommer det upp att jag ska välja en iCloud-adress. Vill inte ha det utan vill köra på min vanliga @live.se adress

 

Måste man ha en iCloud-adress?

 

Ovanför står i detaljerna står det att det är mitt namn och min vanliga e-mailadress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Inte jag heller vad jag vet. Men verkar som att för att få rutan mail ibockad måste jag ha en icloudmailadress.

 

Jag kan bara välja namnet. @icloud är redan ifyllt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där är mail inte ifyllt. Men när jag ska klicka i den rutan kommer det upp att jag ska välja en iCloud-adress. Vill inte ha det utan vill köra på min vanliga @live.se adress

 

Måste man ha en iCloud-adress?

 

Ovanför står i detaljerna står det att det är mitt namn och min vanliga e-mailadress

Se nedan i dumparna.

 

post-28798-0-82187000-1465236513_thumb.png

post-28798-0-72224200-1465236514_thumb.png

post-28798-0-69210500-1465236515_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Gör jag som Alix beskrev så kommer det upp att Det här kontot finns redan registrerat eller något liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jag som Alix beskrev så kommer det upp att Det här kontot finns redan registrerat eller något liknande

Har du något epostkonto angivet i vänstra kolumnen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Bara symbolen iCloud och undertill står det iCloud och 8 andra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara symbolen iCloud och undertill står det iCloud och 8 andra...

En skärmdump skulle underlätta. Jag förstår inte vad du menar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

En skärmdump skulle underlätta. Jag förstår inte vad du menar.

Hur tar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar man det?

Skift + cmd + 4 och sedan mellanslag, därefter klickar du på fönstret du vill avbilda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du ska lösa detta med Mail. Tydligen blir det en konflikt mellan att registrera en live-adress som Apple-ID och att sedan få det att fungera som epostadress. Jag har dock inga problem med det med min Gmail-adress. Du kan söka lösningen utanför Mail genom att i stället använda Thunderbird, ett separat epostprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Jo det är nog som du säger, en konflikt på något sätt. Nu är det ju inget jätteproblem men vill ju kunna använda mac:en fullt ut.

 

Får kanske ta kontakt med Apple och höra

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade din bild i inlägg 13 eftersom den innehöll mailadress och för och efternamn. Tänkte att du inte ville ha the Dark Side of The Internet jagande dig...... Se till att redigera bort ALLT som kan identifiera dig på en bild eller text.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Redigerade din bild i inlägg 13 eftersom den innehöll mailadress och för och efternamn. Tänkte att du inte ville ha the Dark Side of The Internet jagande dig...... Se till att redigera bort ALLT som kan identifiera dig på en bild eller text.

 

Axelman moderator

Tack så mycket! Jättesnällt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jo det är nog som du säger, en konflikt på något sätt. Nu är det ju inget jätteproblem men vill ju kunna använda mac:en fullt ut.

 

Får kanske ta kontakt med Apple och höra

 

Tack för hjälpen!

 

Hej!

Jag har samma problem som du beskrivit ovan.

Har du hittat någon lösning?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Willespappamarcus

Välkommen i klubben ?

 

Tyvärr inte. Har suttit stundtals med det och pillat lite. Lutar åt att kontakta Apple...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Willespappamarcus

JAAAAA Äntligen!!!

 

På något sätt lyckades jag!

 

Jag gick in och loggade ut mig ur internatkonton och sedan la jag till nytt epost, loggade in igen på internatkonto och därefter loggade in i iCloud och på något sätt gick det!

 

Blev lite svettigt stundtals när jag fick frågor och "om du loggar ut försvinner xxxx från iMac…" typ

och även när jag skulle logga in igen på iCloud och rutan för epost fortfarande inte va ibockad! Men nu funkar det!

 

Och nu är det en ny rad under iCloud i internatkonto som ses i inlägg #13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...