Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tvingar Apple mig att uppdatera ios? Vet inte om jag vill.


Storkis

Rekommendera Poster

Hej,
Jag är inte alls säker på om det är i mitt intresse att uppdatera. Efter senaste uppdateringen så blev det problem med min terrängorienterings-app. Den klarar dåligt att ladda hem kartorna nuförtiden. Det blir ofta bara rutnät på delar av skärmen.

Trodde att kanske inte min mobil orkar med uppdateringarna? Tror ni att det är sant?

Men å andra sidan verkar det om om Apple inte ger mig något val. Det tjatas ju hela tiden om att jag ska uppdagera till ios 9.3.2. Jag kan välja att jag vill göra det senare. Inte tacka nej. Ska jag låta bli så måste jag klicka bort deras propåer precis hela tiden.

Hur ser ni på det här?
Jag vill ju helst ha kvar min mobil ett bra tag till. Inte behöva köpa en ny. Är rädd att jag behöver göra det om jag laddar hem operativsystem som blir för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Apple tvingar dig inte. Men de kan vara litet tjatiga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet är så smart så den kan bara tanka hem ett iOS som fungerar på din mobil. Du behöver alltså inte köpa en ny mobil bara för att den laddar hem ett nytt iOS, den dagen som din mobil inte kommer att klara senaste iOS så kommer du inte att få ett erbjudande om att ladda hem det.

Själv så har jag inte haft några problem med senaste iOS så. Att du har problem med en applikation kan tyda på att den applikationen behöver uppdateras för att fungera bra med nyare iOS. Det kan absolut hända att tredjepartproducenter är långsamma med uppdateringar, eller i värsta fall inte uppdaterar alls för de har stängt ner sin business. Det förekommer, jag har själv råkat ut för det och då har det bara varit att fimpa applikationen och hitta en annan lösning.

Så problemet du upplever verkar helt klart relaterat till din terräng-app, inte till mobilen i sig. Kolla med producenten av den, kanske de har ett supportforum - många har det. Kolla även i App Store om det finns en uppdatering av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet är så smart så den kan bara tanka hem ett iOS som fungerar på din mobil. Du behöver alltså inte köpa en ny mobil bara för att den laddar hem ett nytt iOS, den dagen som din mobil inte kommer att klara senaste iOS så kommer du inte att få ett erbjudande om att ladda hem det.

 

Själv så har jag inte haft några problem med senaste iOS så. Att du har problem med en applikation kan tyda på att den applikationen behöver uppdateras för att fungera bra med nyare iOS. Det kan absolut hända att tredjepartproducenter är långsamma med uppdateringar, eller i värsta fall inte uppdaterar alls för de har stängt ner sin business. Det förekommer, jag har själv råkat ut för det och då har det bara varit att fimpa applikationen och hitta en annan lösning.

 

Så problemet du upplever verkar helt klart relaterat till din terräng-app, inte till mobilen i sig. Kolla med producenten av den, kanske de har ett supportforum - många har det. Kolla även i App Store om det finns en uppdatering av det.

Det vore bra då om programuppdateringen kunde känna av om man har appar som inte är kompatibla, så man får frågan om man ändå vill uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det vore också trevligt om telefonhelvetet inte upprepade uppdateringsfrågan flera gånger per dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore också trevligt om telefonhelvetet inte upprepade uppdateringsfrågan flera gånger per dygn.

Oj! Har man Android får man vara glad om man får frågan ens en handfull gånger under hela mobilens livstid...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Oj! Har man Android får man vara glad om man får frågan ens en handfull gånger under hela mobilens livstid...

Jag har inte uppdaterat till senaste versionen (kom för någon vecka sedan) och senaste tiden har jag blivit tillfrågad minst två gånger om dagen. Frågan kan inte ignoreras och det mest avvisande svaret (Påminn mig senare) leder till en uppmaning att knappa in lurens kod så att den kan uppdatera kommande natt, om jag läst rätt. Längst ner på den skärmen finns en avbryt-knapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore också trevligt om telefonhelvetet inte upprepade uppdateringsfrågan flera gånger per dygn.

Min säger till högst en gång per ny version. Och jag bara klickar på "nej tack" eller liknande och så är lugnt till nästa version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min säger till högst en gång per ny version. Och jag bara klickar på "nej tack" eller liknande och så är lugnt till nästa version.

 

 

Håller med dig. Uppmaningen ska bara komma en gång och har man svarat nej får man göra det manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag har en iPhone 5 med 9.3.1.

 

Idag klockan 17.49 kom ett meddelande upp på skärmen, ​Programuppdatering iOS 9.3.2 är tillgänglig för din iPhone och är klar att installeras.

Svarsalternativen var Installera nu, Senare och Detaljer, Jag valde Senare och fick då upp en vanlig uppläsningsskärm med texten Ange lösenkoden om du vill uppdatera inatt iPhone uppdateras om den är ansluten till en strömkälla mellan 02.00 och 05.00.

Alternativen var att ange koden eller att trycka på Påminn mig senare längst ner på skärmen, vilket jag gjorde.

14 minuter senare, nästa gång som jag pillade på luren, hände samma sak igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det för att de inte vill bli stämda av folk vars telefoner blivit hackade pga dålig säkerhet eller nåt? Senaste systemen brukar ju alltid innehålla viktiga säkerhetsuppdateringar, och kanske telefoner är extra känsliga. Vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...