Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur petig skall man vara med passsformen på en ny MBP?


hallar

Rekommendera Poster

Hej, köpte i dagarna en ny Macbook pro. När jag stänga locket och känner på stängningen är det en minimal förskjutning mellan underdelen och skärmen. Det går knappt att se men känns lite. Det rör sig säkert inte mer än om 1/2 mm men ändå. Är det jag som är extremt petig? Eller kan man inte förvänta sig att de är helt exakta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte med MacBook Pro, men i andra sammanhang är en sådan här liten förskjutning ofta avsiktlig för att det ska vara lättare att vika upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnet flyttat till rätt avdelning. Rubriken moddad till begriplighet.

 

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte med MacBook Pro, men i andra sammanhang är en sådan här liten förskjutning ofta avsiktlig för att det ska vara lättare att vika upp igen.

För att förtydliga. Det är på ena kortsidan. Tror inte det är avsiktligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga. Det är på ena kortsidan. Tror inte det är avsiktligt.

Den ena men inte den andra? Har de olika dimensioner, alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag hade sådan skarv på min gamla MBP. Över och nederdel sitter något snett i förhållande till varandra. Det medför att locket sticker ut lite på ena sidan i framkant och vice versa på andra sidan - inte sant?

 

Jag minns det också som att det kändes mer tydligt i ena kanten än den andra beroende på att de är lite olika avfasade...

 

Det roliga är att jag inte minns hur det löste sig med den biten. Jag tror faktiskt att jag fick det åtgärdat fast det blev inte helt 100.

 

På en en dator för >>10000 SEK som saluförs som "design wonders" ska man definitivt inte behöva stå ut med det. Du har 90 dagar fri Apple Care. Ring dem eller ta den direkt till auktoriserad verkstad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook Pro har inga förskjutningar i locket. Alla kanter ligger jämnt mot varandra. Det finns ju en liten urgröpning framtill i underdelen för att man ska kunna få in ett par fingrar där och lyfta locket. Några andra ojämnheter ska det säkert inte finnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sliter med frågan. Det är så lite. De i butiken kommer tycka att jag är en fullständigt galen perfektionist (vilket iofs stämmer när jag köpt något nytt). Jag kommer få hem ett hardshell snart och skall klicka på det. Om det inte märks då släpper jag nog frågan annars så lämnar jag nog in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förskjutning? Alltså en halv mm för långt åt ena hållet på både vänster och höger sida?

 

Eller är locket en halv mm för brett/smalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sliter med frågan. Det är så lite. De i butiken kommer tycka att jag är en fullständigt galen perfektionist (vilket iofs stämmer när jag köpt något nytt). Jag kommer få hem ett hardshell snart och skall klicka på det. Om det inte märks då släpper jag nog frågan annars så lämnar jag nog in den.

Försök att posta en bild med någon pil eller något som visar problemet. Gärna med en tändsticksask som referens. Betalar man 12-14.000:- har man rätt att vara kräsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag sliter med frågan. Det är så lite. De i butiken kommer tycka att jag är en fullständigt galen perfektionist (vilket iofs stämmer när jag köpt något nytt). Jag kommer få hem ett hardshell snart och skall klicka på det. Om det inte märks då släpper jag nog frågan annars så lämnar jag nog in den.

 

Om inte annat så är ett vanligt knep att få den reklamerande kunden att känna sig obekväl och konstig. Men strunta i det, det är du som är kunden och du känner dig inte helt nöjd. Du känner dig besvärad av skarven och det skulle nog vem som helst göra...

 

Du har rätt till öppet köp om varan inte fyller dina förväntningar och du kommer troligen tänka på det länge om du inte går tillbaka och klagar. Det är det inte värt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut. Gick och tittade på min gamla mbp och den hade liknande minimal förskjutning. Det har jag inte märkt på de fem åren jag hade den.

post-79473-0-46198200-1464977303_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut. Gick och tittade på min gamla mbp och den hade liknande minimal förskjutning. Det har jag inte märkt på de fem åren jag hade den.

Jag hade nog inte brytt mig. Det verkar som om du inte gjorde det heller förut. Vill du verkligen reklamera det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Det går att justera skärmen sidleds och längsleds.

Inget man kanske gör med ny dator.

Har du Apple-verkstad i närheten, be dem justera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte brytt mig. Det verkar som om du inte gjorde det heller förut. Vill du verkligen reklamera det?

 

Nä vi får se. Min gamla MBP hade som sagt samma asymmetri och det märkte jag inte. Kommer nog kunna släppa det här med tiden. För mig är det i alla fall med nya produkter att jag letar fel och stör mig på dem ett tag. Har släppt en ojämnhet i en soffa ifrån mio nu efter det par månader.

 

Jag sätter på hardshell när jag får det och då lär det inte ens kännas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser det ut.

Där ser man att underdelen sticker ut upptill/höger på bilden.

Sticker överdelen ut nedtill/vänster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nä vi får se. Min gamla MBP hade som sagt samma asymmetri och det märkte jag inte. Kommer nog kunna släppa det här med tiden. För mig är det i alla fall med nya produkter att jag letar fel och stör mig på dem ett tag. Har släppt en ojämnhet i en soffa ifrån mio nu efter det par månader.

 

Jag sätter på hardshell när jag får det och då lär det inte ens kännas.

Att jag kanske hade struntat i det betyder inte att du ska också. Det är din bedömning som gäller och som du säger betalar man dyrt för en designad dator kan man absolut ställa höga krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...