Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med toning i Illustrator (bandningseffekt)


Litetokig

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har gjort en bild i illustrator med många toningar. På de toningar som inte är så stora ser jag inget problem, men där objekten är lite större syns tydliga hack/bandningar. När jag importerar filen till Photoshop kvarstår hacken i toningen.

Jag ska trycka upp detta och är verkligen oroad över att det kommer bli tydliga fula hack i trycket. Jag kan tyvärr inte göra ett provtryck först...

Någon som vet om det är en inställning jag råkat komma åt (för i illustrator ska väl inte det här problemet uppkomma egentligen...?). Filen är inte superstor, hela bilden är ca 30x30 cm och objektet med toningen jag visar på bilen är 22.5 x 13 cm stor, alltså inte ett mastodontprojekt på något vis.

Verkligen tacksam för svar!
/Linda

post-79171-0-46119700-1464545427_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg illis för övrigt! Jag skulle inte bry mig om det, ingen annan som ser om du inte hade sagt det. Men ögat är väldigt bra på att se såna saker, inte säkert det går igenom ända till tryck, eller så kan det bli förstärkt, vem vet.

Men det kan vara så att tryckeriet kan konvertera det till vad nu för format de vill trycka med på ett bättre sätt med bättre inställningar än du, vet ej. Du kan be dom fixa det de bör väl veta om de är ett bra tryckeri.

Alternativt kan du markera området (minus speglingen av bladet) i photoshop å lägg på en ganska mycket gaussisk oskärpa, då går de jämna bandkanterna bort och ersätts av uppluckrat brus s a s, kan du kanske leverera båda, eller alla tre filerna och beskriva ditt problem å se vad tryckeriet säger. Då har du gjort vad du kan alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!
Nej jag har en känsla av att det är min skärm som spökar.

Tyvärr kan jag inte fråga tryckeriet direkt, det här kommer att bli ett tyg (ja, det lilla man ser av det i alla fall, ha ha). Tygtillverkare håller stenhårt på sina tryckerier, det enda jag vet om det är att det ligger i Litauen. Alltså inget jag kan ha en direkt kommunikation med tyvärr.

Gaussisk oskärpa hjälper väl vid bandning, men i de fall problemet uppstått på grund av för hård retuschering? Den här filen är ju inte ens en pixelfil (än) och jag ser bandningen i illustrator. Vilket jag tycker är oerhört irriterande.

Men.. som sagt, jag tror att detta mer har med skärmen att göra. När jag tittar på färgvärderna precis där det är ett tydligt streck så skiljer det endast 2 procent. Jag har även testat att skriva ut bilden på en bra skrivare och nja, man kan väl se lite steg i toningen, men nu stirrar jag ju enbart efter det i typ förstoringsglas om du förstår vad jag menar. Någon annan hade förmodligen inte reagerat. Så jag tror och hoppas att jag kan sova om natten även efter att detta har gått till tryckeriet... (ahhh... !)

Tack så hemskt mycket för ditt svar! :)
/Linda

 

Snygg illis för övrigt! Jag skulle inte bry mig om det, ingen annan som ser om du inte hade sagt det. Men ögat är väldigt bra på att se såna saker, inte säkert det går igenom ända till tryck, eller så kan det bli förstärkt, vem vet.

Men det kan vara så att tryckeriet kan konvertera det till vad nu för format de vill trycka med på ett bättre sätt med bättre inställningar än du, vet ej. Du kan be dom fixa det de bör väl veta om de är ett bra tryckeri.

Alternativt kan du markera området (minus speglingen av bladet) i photoshop å lägg på en ganska mycket gaussisk oskärpa, då går de jämna bandkanterna bort och ersätts av uppluckrat brus s a s, kan du kanske leverera båda, eller alla tre filerna och beskriva ditt problem å se vad tryckeriet säger. Då har du gjort vad du kan alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
jaghetermilenko

Hej!

Jag har gjort en bild i illustrator med många toningar. På de toningar som inte är så stora ser jag inget problem, men där objekten är lite större syns tydliga hack/bandningar. När jag importerar filen till Photoshop kvarstår hacken i toningen.

Jag ska trycka upp detta och är verkligen oroad över att det kommer bli tydliga fula hack i trycket. Jag kan tyvärr inte göra ett provtryck först...

Någon som vet om det är en inställning jag råkat komma åt (för i illustrator ska väl inte det här problemet uppkomma egentligen...?). Filen är inte superstor, hela bilden är ca 30x30 cm och objektet med toningen jag visar på bilen är 22.5 x 13 cm stor, alltså inte ett mastodontprojekt på något vis.

Verkligen tacksam för svar!

/Linda

Hej Linda, kan du skicka mig en fil? Jag vill hjälpa dig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...