Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför startar de flesta nerladdade videoklippen en bit in i filmerna


Focus75

Rekommendera Poster

Hello.

 

Jag använder Vimeo rätt mycket för nerladdningar av egna alster jag gör i Blender bland annat. Det jag inte förstår är att de flesta filmerna börjar en bit in i videoklippen i stället för från start, vilket ser väldigt amatörmässigt ut för dem som besöker klippen.

 

 

Titta på bifogad skärmdump så ser ni att översta filmen börjar efter 0.04 sekunder

och den undre bilden börjar på 00.00 som det borde vara och som ser proffsigt ut. (Jag lade själv klippet på 00.00 för att visa)

 

Jag har en egen fundering. Att Vimeo gör detta medvetet för oss som (Bara) betalar för Plus. Dom som betalar för svindyra Pro kanske slipper denna irriterande felmarginal.

 

Finns det något Vimeoproffs i forumet som kan ge en rimlig förklaring och kanske vet hur man löser problemet.

 

 

 

 

 

 

Tack.

post-78308-0-12011300-1464517844_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla klipp jag tittat på startar vid 00:00 och jag betalar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ser det också och då undrar man ju varför bara mina YouTub Videos börjar några millisekunder in i filmerna. Jag tror inte att det skulle hjälpa om man sätter renderingens början några frames tidigare. Jag hoppades på att andra som råkat ut för problemet kunde berätta hur de gjorde för att få filmen att börja där den borde börja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag ser det också och då undrar man ju varför bara mina YouTub Videos börjar några millisekunder in i filmerna. Jag tror inte att det skulle hjälpa om man sätter renderingens början några frames tidigare. Jag hoppades på att andra som råkat ut för problemet kunde berätta hur de gjorde för att få filmen att börja där den borde börja.

 

Jag trodde det gällde Vimeo och inte YouTube

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag trodde det gällde Vimeo och inte YouTube

Ursäkta Vimeo menar jag naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här en nygjord Blenderanimering som visar sista delen av animeringen i stället från början efter att jag laddat ner den i Vimeo.

 

Den skall börja visa Blender sedan gå över till Anmimering.

 

https://player.vimeo.com/video/168564077

Så här kommer den filmen upp hos mig.

post-11001-0-13536300-1464583975.png

 

Skulle tro att 00:08 betyder speltiden, för den är ju (cirka) 8 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma beteende för mig på både OS X och Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack grabbar. Det innebär att ni får samma problem när ni spelar upp min film. Men om ni kör andras filmer från Vimeo så finns inte problemet, det är det jag undrar över och vad dom gör för att undvika problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack grabbar. Det innebär att ni får samma problem när ni spelar upp min film. Men om ni kör andras filmer från Vimeo så finns inte problemet, det är det jag undrar över och vad dom gör för att undvika problemet.

Nej, vi får inte samma problem. Filmen spelas upp från början. Såg du inte att uppspelningsmarkören var i början på tidslinjen i bilden jag postade?

 

post-11001-0-96877100-1464593422_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Telly 82 ser jag inte att min film hos dig börjar på exakt 0 och din sista länk ser man "Animation" som är slutdelen av filmen. Filmen börjar med Blender.

Det finns en uppsjö av bildlagringsprogram som Photobucket, Flick'r med flera.

Filmlagringsprogram finns tydligen bara Vimeo och YouTube. Om det finns några andra kanske det vore värt att testa dem. Har du något förslag.

 

Om du kan köra min Vimeofilm utan problem, varför kan inte jag göra det då. Jag har för mig att min mac ( iMac mid 2011 El Capitan ) är av senare datum än din om du fortfarande kör på 10.6 som du alltid berättat i de trådar jag följt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Telly 82 ser jag inte att min film hos dig börjar på exakt 0 och din sista länk ser man "Animation" som är slutdelen av filmen. Filmen börjar med Blender.

 

Förhandsbilden (nyckelbilden, tumnageln eller vad man kallar den) är mycket riktigt "Animation". Själva filmen börjar med "Blender" och slutar med "Animation". Uppspelningsindikatorn står i början av tidslinjen, som du ser på båda skärmdumparna.

 

Kan det vara så att du förväxlar förhandsbilden med början av själva filmen? Eller inte valt filmens första "frame" som förhandsbild?

 

Kör med 10.9 numera när jag är hemma. Sitter nu på jobbet med Windows 10. :sick:

Ser likadant ut på båda plattformarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de tio år jag haft Vimeo och laddat ner flera hundra Blenderprojekt till mitt Vimeoalbum så har jag för det mesta fått dessa problem att dom inte börjat spela upp från 0, utan några millisecunder in i filmerna. Jag har aldrig sett att man får flera alternativ att välja på, eller någon inställning där man kan välja. Helt i sin ordning för vem vill att filmerna börjar visas en bit in i filmerna.

Har jag kanske något fel på min iMac. Månne, eftersom ingen annan har problem med detta.

 

Jag har då aldrig under de tio år jag haft Vimeo sett någonting om att (Visa första frame i förhandsbild) Det är en film/Video jag laddat ner och det som visas är den konverterade råfil från Blender som Vimeos processorer får fram som slutprodukt. Då får man väl anta att Vimeo laddar ner allt som Blenderrenderaren processat fram. Alltså allt från frame 1 till 250.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du försöker gå runt problemet. Om jag laddat ner ett Blenderprojekt på Vimeo som alla börjar på frame 1 så räknar jag självklart med att filmerna startar på frame 1 och inte en bit in i filmen. Tumbnails är en bild på en specifik (Frame) i filmen (OM du vill vill visa en speciell bild och det är jag inte ett dugg intresserad av i detta sammanhang och därför är tumbnails helt onödig om filmen börjar på frame 1 Löjligt.

När jag klistrar in länken till vilken film som helst i Vimeo så kräver jag att hela filmen visas upp från frame 1 till frame 250 såvida jag inte själv bestämt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du försöker gå runt problemet. Om jag laddat ner ett Blenderprojekt på Vimeo som alla börjar på frame 1 så räknar jag självklart med att filmerna startar på frame 1 och inte en bit in i filmen. Tumbnails är en bild på en specifik (Frame) i filmen (OM du vill vill visa en speciell bild och det är jag inte ett dugg intresserad av i detta sammanhang och därför är tumbnails helt onödig om filmen börjar på frame 1 Löjligt.

När jag klistrar in länken till vilken film som helst i Vimeo så kräver jag att hela filmen visas upp från frame 1 till frame 250 såvida jag inte själv bestämt annat.

För mig börjar filmen på frame 1 (såvitt jag kan se).

Den filmen du länkade till har den sista bilden (frame 250) som thumbnail, därav min länk att sätta thumbnail.

 

Om filmen börjar på annan frame hos dig så vet jag inte vad det beror på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig börjar filmen på frame 1 (såvitt jag kan se).

Den filmen du länkade till har den sista bilden (frame 250) som thumbnail, därav min länk att sätta thumbnail.

 

Om filmen börjar på annan frame hos dig så vet jag inte vad det beror på.

 

Mina Vimeofilmer under de tio år jag använt Vimeo kommer från de råfiler jag fått efter renderingarna i Blender och samtliga har börjat på frame 1.

Under renderingen i Blender ser man klart och tydligt hur den renderar frame 1-2-3-4 upp till 250. Då kräver jag att filmen börjar på frame 1 i Vimeo också. För mig är det det enda suntförnuftmässiga slutsatsen som man inte borde behöva skriva en hel novell om.

Så jag förstår absolut inte problemet. Vi lägger ner tråden för annars är risken att det blir rundgång och att jag blir den som anklagas för problemet. Jag ville bara veta varför sinnessjuka Vimeo inte lägger filmerna på frame 1 när filmerna är renderade från frame1. Enkla frågor borde få enkla svar.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webläsare använder du? Min teori är att det är webläsar- och cacheberoende. Orsakas av trög webläsare eller hårdvara.

 

När jag kollade länken i min normalläsare på iPhonen (Dolphin) så tog det ett litet tag innan filen började spela och då hamnade jag mitt i där "Blender" löst upp sig. Men efterföljande uppspelningar i samma fönster börjar från början där "Blender" är intakt (då finns ju filmen i webläsarens cacheminne).

 

Jag fick samma resultat i Crome på iOS i inkognito-läge, däremot inte i vanligt läge (tömde cache innan). I Safari på IOS fungerade det på första försöket från början. Detta på en iPhone 5s.

 

Testade nu på en iMac och där börjar uppspelningen från början både i Safari, Chrome och Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webläsare använder du? Min teori är att det är webläsar- och cacheberoende. Orsakas av trög webläsare eller hårdvara.

 

När jag kollade länken i min normalläsare på iPhonen (Dolphin) så tog det ett litet tag innan filen började spela och då hamnade jag mitt i där "Blender" löst upp sig. Men efterföljande uppspelningar i samma fönster börjar från början där "Blender" är intakt (då finns ju filmen i webläsarens cacheminne).

 

Jag fick samma resultat i Crome på iOS i inkognito-läge, däremot inte i vanligt läge (tömde cache innan). I Safari på IOS fungerade det på första försöket från början. Detta på en iPhone 5s.

 

Testade nu på en iMac och där börjar uppspelningen från början både i Safari, Chrome och Firefox.

Absolut ett intressant tips som borde undersökas.

Jag har alltid kört på Safari och varit noga med att vara uppgraderad. Den nuvarande heter 9.1.1

 

Jag har också Firefox och Chrome liggandes i programmappen men du vet man kör med det man känner igen och det gjorde jag inte riktigt med de andra. Kanske jag i fortsättningen när jag kollar på mina Vimeofilmer borde använda Crome.

Men vänta nu ett tag, det är andra som vill se mina Vimeoklipp som skall mötas av filmer som börjar på frame 1 eftersom jag bifogar dem på olika sidor/forum och vill att dom ser proffsiga ut.

 

Någon gång i något annat sammanhang blev jag tipsad om att det kunde vara vissa forumsidor som spökade och var orsaken. Skall testa med Crome.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oberoende om det är Safari eller Windows startar alla dom klipp jag tittat på från början. Spelar ingen roll om det är länkade eller klipp på Vimeo.

Varför det inte fungerar för TS är ett mysterium.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig börjar filmen på frame 1 (såvitt jag kan se).

Den filmen du länkade till har den sista bilden (frame 250) som thumbnail, därav min länk att sätta thumbnail.

 

Om filmen börjar på annan frame hos dig så vet jag inte vad det beror på.

Det borde väl tydligt framgått att jag inte lagt någon tumnail i frame 250 som klagar på just detta. Alla kör med någon form av default sättning och det borde väl om man inte är dum i huvudet vara frame 1 eftersom det är vad alla vill ha, förutom de som vill göra ett specialarrangemang. Även jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Telly 82 ser jag inte att min film hos dig börjar på exakt 0 och din sista länk ser man "Animation" som är slutdelen av filmen. Filmen börjar med Blender.

 

 

 

Det borde väl tydligt framgått att jag inte lagt någon tumnail i frame 250 som klagar på just detta. Alla kör med någon form av default sättning och det borde väl om man inte är dum i huvudet vara frame 1 eftersom det är vad alla vill ha, förutom de som vill göra ett specialarrangemang. Även jag.

Det var faktiskt du som påpekade att filmen har fel tumnagel, inte jag.

För min skärmavbild visar tumnageln, innan uppspelningen börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken webläsare använder du? Min teori är att det är webläsar- och cacheberoende. Orsakas av trög webläsare eller hårdvara.

 

När jag kollade länken i min normalläsare på iPhonen (Dolphin) så tog det ett litet tag innan filen började spela och då hamnade jag mitt i där "Blender" löst upp sig. Men efterföljande uppspelningar i samma fönster börjar från början där "Blender" är intakt (då finns ju filmen i webläsarens cacheminne).

 

Jag fick samma resultat i Crome på iOS i inkognito-läge, däremot inte i vanligt läge (tömde cache innan). I Safari på IOS fungerade det på första försöket från början. Detta på en iPhone 5s.

 

Testade nu på en iMac och där börjar uppspelningen från början både i Safari, Chrome och Firefox.

 

 

Hej IngoX.

 

Jag öppnade Chrome och loggade in på mitt Vimeo-konto och där ser jag till min stora fasa när jag scrollar ner genom videofilmerna att (ALLA) ser ut som man spelat dem bra länge och helt plötsligt pausat dom och alla har stannat på olika tider. Om det skulle funnits en förinställd tumnail, då skulle alla filmerna stannat vid samma frame.

Pinsamt om man skulle vilja använda en video från Vimeo som signatur i mail om det skulle ligga ett missfoster till film som ser ut som den är pausad på mitten när besökarna vill öppna filmen. Det är sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det skulle funnits en förinställd tumnail, då skulle alla filmerna stannat vid samma frame.

Nu talar du om tumnaglar. Läs då länken som Telly82 redan gett dig.

https://vimeo.com/help/faq/managing-your-videos/video-settings#how-do-i-change-the-thumbnail-of-my-video

 

You've got three options for picking your perfect image:

  • Clicking the “Choose” icon will allow you to scroll through the entirety of your video to select a specific frame. When you find the image you like, click it to select it and then click Use this frame.
  • We'll generate eight thumbnails for you when you click the "Random" icon. If you don't see anything you like, just click See more options and we'll cook up eight new images for you to peruse. Once you find the frame you like, click Use this thumbnail.
  • Want to upload your own thumbnail image? Go for it! Clicking the "Upload" icon will allow you to choose a JPG, GIF, or PNG file from your computer. We recommend uploading an image with the same resolution as your video for optimal awesomeness.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej IngoX.

 

Jag öppnade Chrome och loggade in på mitt Vimeo-konto och där ser jag till min stora fasa när jag scrollar ner genom videofilmerna att (ALLA) ser ut som man spelat dem bra länge och helt plötsligt pausat dom och alla har stannat på olika tider. Om det skulle funnits en förinställd tumnail, då skulle alla filmerna stannat vid samma frame.

Pinsamt om man skulle vilja använda en video från Vimeo som signatur i mail om det skulle ligga ett missfoster till film som ser ut som den är pausad på mitten när besökarna vill öppna filmen. Det är sjukt.

Hur ser det ut om du INTE loggar in?

 

Hur ser det ut om du skapar en ny Macanvändare, loggar in på Macen som den användaren och sedan kollar på dina filmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...