Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Föra över data via USB-kabel?


norda72

Rekommendera Poster

Jag har just köpt en begagnad MacBook Pro 17". Jag beställde en USB-kabel i tron att jag skulle kunna överföra data till den bärbara från min stationära bara genom att koppla kabeln från USB-uttaget på den bärbara till USB-uttaget på den stationära och att datorerna skulle få kontakt, men det går väl inte? Usch nu känner jag mig som en riktig nybörjare... Pinsamt! Jag har wifi så det går att föra över filer den vägen men inbillade mig att det skulle vara snabbare via USB...

 

M v h

Pär N.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet du säkert...kopplar du bägge datorerna med kabel till din router så går det snabbare ån med trådlöst (och använd gärna flyttassistenten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Snabbast borde vara ethernet; 1 Gbit/s.

 

Antingen kopplar du en kabel direkt mellan dem eller så ansluter du båda datorerna till din router, om du har en.

 

USB går inte att använda för att koppla ihop två datorer med varandra. Men du skulle kunna använda Firewire 800 på de modellerna du nämner. (17-tums Macbook Pro och Mac Pro från 2012). Men om du inte har en sådan kabel redan så kostar det ju mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju extern hårddisk, men den är endast avsedd för att göra back-up med Time Machine. Det verkar inte gå att göra back-up manuellt eller föra över filer från den till annan dator. Den verkar låst. Det är en WD My Passport for Mac 2 TB (mekanisk). Är det en nackdel att ha en sån med vilken man inte kan göra något själv? Eller kan man det? Allt finns ju på den.

 

En annan sak: Den bärbara datorn blir så varm, på gränsen till het. Fläktarna drar igång och det susar av och till. Batteriet håller inte heller särskilt länge. När jag hade strömkabeln i hela tiden gick det bättre, då susade det inte. Dåligt batteri? Laddaren var också dålig vid köpet, men säljaren kompenserade för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är testresultatet. Verkar inte vara något fel?

post-3723-0-80078600-1464837223_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vad den susar och väsnas. Hettan är längst in på vänster sida av bottenplattan, mot kanten där skärmen är monterad. Den nya laddaren (ej original) är glapp. När man rör L-kontakten slocknar laddningslampan ibland. Originalet är också lika glappt. Måste väl in på verkstad med denna. Men då lämnar jag in den på Mid@t här i stan, skickar inte till något Apple-center. Mid@at borde kunna lokalisera felet trots att de inte är ett Apple-center. Laddaren är också varm. Men det är väl normalt?

 

Det blev grisen i säcken denna gång också. Köpte en moped i vintras som skulle vara i mycket gott skick enligt säljaren. Den var i stora renoveringsbehov, uppskattningsvis för 5 000 eller 6 000 spänn.

 

Förra ägaren till den här datorn har inte märkt några rusande fläktar eller överhettning. Det var nytt för honom. Självklart! Nej nu knäpper jag av innan det tar eld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som batteri inte laddas. Om detta beror på dåligt batteri eller dålig laddare vet inte jag. Men du har testade två olika laddare ? Då är det nog batteriet.

 

Ja, det är normalt att laddaren blir varm.

 

Min mbp -12 låter inte alls, varken på batteri eller med ström. Visar aktivitetskontroll, klicka på processer, någon process som tar mycket resurser ?

post-48757-0-75126600-1464842469.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fläktarna rusar, ta en skärmdump på aktivitetskontroll och visa oss vilka processer som belastar datorn mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...