Hoppa till innehåll

Just nu i M3-Nätverket
Foto

Ny iPad frågor

Bästa svaret Raphael , 28 maj 2016 klockan 08:52

Med iPad Pro kör du applikationer för iOS-operativsystem. Den fungerar med program för iOS. 

Pixelmator finns för iOS, kostar 50 kr. Det är dock annorlunda i uppbyggnad och funktionalitet jämfört med Pixelmator för Mac. Filformaten är dock kompatibla, så det du gör i en iPhone / iPad med Pixelmator kan du fortsätta att arbeta på i Macen och tvärtom. 

Affinity Photo finns inte till iOS. Har inte sett något om att det skulle komma heller, men vem vet vad som händer i framtiden. Idag är Affinity Photo exklusivt Mac, men det jobbas på en Windowsversion (finns en beta har jag för mig). 

Om du med "Namnmangler" menar "Name Mangler" så finns det inte heller till iOS, bara Mac OS X. 

När det gäller filer och fullt format. Jag antar att du menar bildfiler nu och inte andra filer? Det beror på programmen du använder, men du importerar dem i fullt format och sen kan du ju arbeta vidare på dem och spara på olika sätt. Om du kör med programmet Bilder så kan du ju spara dem i iCloud, och där finns en inställning där du optimerar lagringen dvs sparar visningskopian i iPad med lägre upplösning men har full upplösning på iCloud (för att spara utrymme i iPad). Du kan dock ladda ner i full upplösning om du skulle vilja. och du kan också slå av denna optimeringsfunktion och därmed ha större filer på iPad. 

Gå till inlägget

9 svar till detta ämne

#1 big peter

big peter
  • Medlem
  • 672 inlägg
  • Appleprylar: Imac 24" macbook air 11"

Postad 27 maj 2016 klockan 23:58

Har köpt mig en ny iPad med 128 gb minne, undrar nu om jag kan använda Pixelmator, Affinity Photo och Namnmangler? Köpte ochså en kabel med Lightning och SD kort, hur kommer filerna att se ut är de i fullt format eller är de skalade om ja vilken strl blir de då? 1000 Tack som vanligt!

• 0

#2 Raphael

Raphael
  • Medlem
  • 10 648 inlägg
  • Appleprylar: MacBook Pro 2.4Ghz

Postad 28 maj 2016 klockan 08:52   Bästa svaret

Med iPad Pro kör du applikationer för iOS-operativsystem. Den fungerar med program för iOS. 

Pixelmator finns för iOS, kostar 50 kr. Det är dock annorlunda i uppbyggnad och funktionalitet jämfört med Pixelmator för Mac. Filformaten är dock kompatibla, så det du gör i en iPhone / iPad med Pixelmator kan du fortsätta att arbeta på i Macen och tvärtom. 

Affinity Photo finns inte till iOS. Har inte sett något om att det skulle komma heller, men vem vet vad som händer i framtiden. Idag är Affinity Photo exklusivt Mac, men det jobbas på en Windowsversion (finns en beta har jag för mig). 

Om du med "Namnmangler" menar "Name Mangler" så finns det inte heller till iOS, bara Mac OS X. 

När det gäller filer och fullt format. Jag antar att du menar bildfiler nu och inte andra filer? Det beror på programmen du använder, men du importerar dem i fullt format och sen kan du ju arbeta vidare på dem och spara på olika sätt. Om du kör med programmet Bilder så kan du ju spara dem i iCloud, och där finns en inställning där du optimerar lagringen dvs sparar visningskopian i iPad med lägre upplösning men har full upplösning på iCloud (för att spara utrymme i iPad). Du kan dock ladda ner i full upplösning om du skulle vilja. och du kan också slå av denna optimeringsfunktion och därmed ha större filer på iPad. 

• 0

#3 big peter

big peter
  • Medlem
  • 672 inlägg

Postad 29 maj 2016 klockan 07:54

Usch, det låter inget vidare, ska testa Pixelmator för iOS, jättetråkigt med Name Mangler, men ett jättetack iallafall Raphael!

• 0

#4 ronny

ronny
  • Medlem
  • 64 152 inlägg
  • Plats: Stockholm (Östermalm)
  • Appleprylar: Just nu Mac Pro 3,7 GHz Sierra

Postad 31 maj 2016 klockan 10:49

jag har kikat lite på vad  Name Mangler har för funktioner

och om det bara är att döpa om bild och ljud filer

så kan du väl göra det på MacBook air

sedan importerar du dem med hjälp av iTunes 

• 0

Är stolt medlem i 56789-klubben
flera av forumets frågar kan du besvara

själv genom att använda mac hjälpen

du finner den längst upp till höger om fönster

#5 big peter

big peter
  • Medlem
  • 672 inlägg

Postad 16 april 2017 klockan 13:17

Har precis köpt en iPad 4 var hittar jag Fitefox Pixelmator mm?

Redigerat av big peter, 16 april 2017 klockan 13:22.

• 0

#6 KMN

KMN
  • Medlem
  • 2 414 inlägg
  • Appleprylar: iMac

Postad 16 april 2017 klockan 13:23

App Store.
  • 0

#7 lappen71

lappen71
  • Medlem
  • 8 294 inlägg
  • Plats: Falun
  • Appleprylar: MacBook White 13" 2008 MacBook Unibody 13" 2009 MacBook Pro 13" 2011 MacBook Pro 13" 2014 MacBook Air 11" 2012 Pod Touch 2Gen iPhone 3GS iPhone 4. iPhone 5 iPhone 6 iPhone 7+ 128GB iPad 2 Mac Mini iPad Mini 4 Retina

Postad 16 april 2017 klockan 15:29

Har du glömt att du redan ställt en likvärdig fråga?

https://forum.macwor...y-ipad-fraagor/

Redigerat av lappen71, 16 april 2017 klockan 15:29.

• 0

#8 sevensleeper

sevensleeper
  • Moderator
  • 4 066 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: iMac (27”, 2017), 4,2 GHz i7, 40 GB RAM, 512 GB SSD, Radeon Pro 580 med 8 GB  iPhone 7 (128 GB)  iPad Air 2 (64 GB)  MBA (13”, 2014), 1,4 GHz i5, 4 GB Ram, 128 GB SSD

Postad 17 april 2017 klockan 18:06

Slog ihop trådarna då de berörde samma frågor. // sevensleeper

• 0

Min nya singel som släpptes på midsommarafton finns nu på digitala musiktjänster:
https://open.spotify...jtJ1p2icqbnb895

Min EP som kom i januari hittar du bla här:
https://open.spotify...GcoY1h2mA8yFt1w

#9 KMN

KMN
  • Medlem
  • 2 414 inlägg
  • Appleprylar: iMac

Postad 17 april 2017 klockan 18:45

Slog ihop trådarna då de berörde samma frågor. // sevensleeper

Var det premiär för modererandet?

Grattis i så fall!

• 0

#10 sevensleeper

sevensleeper
  • Moderator
  • 4 066 inlägg
  • Plats: Stockholm
  • Appleprylar: iMac (27”, 2017), 4,2 GHz i7, 40 GB RAM, 512 GB SSD, Radeon Pro 580 med 8 GB  iPhone 7 (128 GB)  iPad Air 2 (64 GB)  MBA (13”, 2014), 1,4 GHz i5, 4 GB Ram, 128 GB SSD

Postad 17 april 2017 klockan 18:56

Var det premiär för modererandet?

Grattis i så fall!

Vilken koll, det stämmer. Tack.  :D

• 0

Min nya singel som släpptes på midsommarafton finns nu på digitala musiktjänster:
https://open.spotify...jtJ1p2icqbnb895

Min EP som kom i januari hittar du bla här:
https://open.spotify...GcoY1h2mA8yFt1w

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Hetast just nu

Aktuella jobb