Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hitte-på-datakunskap?


Simeon

Rekommendera Poster

I en deckare (Baldacci: Den skyldige, sidan 247) sägs, att man kan se om en fil har blivit kopierad från en dator:

"Några tryck på tangenterna så får man veta om en fil har blivit nerladdad från någon annan lagringsenhet."

 

I bokens handling rör det sig om ett foto som används i utpressningssyfte, så det är alltså inte en internetbild som avses (om nu det skulle vara någon skillnad).

 

Nu undrar jag om det ändå kan vara sant, det som bokens författare säger?

 

Kan man alltså se om en bild kommer från en annan dator, en CD eller ett USB-minne, eller är detta "hitte-på-datakunskap"?

 

:dumstrut:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte se det på filen.

 

Jag har svårt att tänka mig att själva kopieringen/överföringen skulle finnas i några loggar. De skulle i så fall snart fylla hela disken.

 

Så det är "hitte-på".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul fråga ?

Googlade lite och mycket riktigt som Telly82 säger går det inte att se i varken Windows eller OS X.

Men om du kopierar,flyttar en fil till/från en NAS så finns det en logg som sparas på själva NAS:en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är roligt när man skriver fiction. Bra fiction är som ett trolleri. Man ska imponera, så folk går på det med visslingar och applåder och det känns som om det är på riktigt. Men synar man det i sömmarna ramlar det ihop som ett korthus. Det finns ju dem som måste ha varenda skruv rätt och så kan man ju också göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag laddade ner din avatarbild och körde mdls på den i Terminal. Hittade inget om det där, men det borde inte vara omöjligt att spara filers ursprung som metadata. Sedan kan man fundera på hur data ska sparas, inne i varje fil eller i någon databas.

 

Lite info om din avatar:

kMDItemCreator = "Adobe Photoshop 7.0"
kMDItemDateAdded = 2016-05-27 22:04:31 +0000
kMDItemDisplayName = "av-4536.jpg"
kMDItemFSContentChangeDate = 2016-05-27 22:04:24 +0000
kMDItemFSCreationDate = 2016-05-27 22:04:24 +0000
kMDItemFSCreatorCode = ""
kMDItemFSFinderFlags = 0
kMDItemFSHasCustomIcon = (null)
kMDItemFSInvisible = 0
kMDItemFSIsExtensionHidden = 0
kMDItemFSIsStationery = (null)
kMDItemFSLabel = 0
kMDItemFSName = "av-4536.jpg"
kMDItemFSNodeCount = (null)
kMDItemFSOwnerGroupID = 20
kMDItemFSOwnerUserID = 501
kMDItemFSSize = 38328
kMDItemFSTypeCode = ""
kMDItemHasAlphaChannel = 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag misstänkte då!

"Några tryck på tangenterna …" låter typiskt misstänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...