Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spelar router någon roll...?


rydboholm1

Rekommendera Poster

rydboholm1

Hej!

 

Har funderat lite över min router. Bor i Comhem-hus och har 100mbit. Routern har jag också fått från Comhem, en Netgear CG3700.

 

Kollade runt lite och vet inte om det bara är säljarsnack men fick uppfattningen att Airport Extreme skulle kunna öka hastigheten rejält. Stämmer det? Blir det snabbare? Värt att investera i? Eller spelar routern ingen roll?

 

Lite info: Bor i lägenhet, 2:a. Har inte så många prylar kopplade till nätverket, max två telefoner, två datorer, och ps4.

 

Finns säkert som vanligt många som har koll här och är kunniga så tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det spelar roll vilken router du använder.

Vilken som är bäst får andra ge råd om men Googla på tester så ser du snabbt att det skiljer mellan modell och märke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har funderat lite över min router. Bor i Comhem-hus och har 100mbit. Routern har jag också fått från Comhem, en Netgear CG3700.

 

Kollade runt lite och vet inte om det bara är säljarsnack men fick uppfattningen att Airport Extreme skulle kunna öka hastigheten rejält. Stämmer det? Blir det snabbare? Värt att investera i? Eller spelar routern ingen roll?

 

Lite info: Bor i lägenhet, 2:a. Har inte så många prylar kopplade till nätverket, max två telefoner, två datorer, och ps4.

 

Finns säkert som vanligt många som har koll här och är kunniga så tacksam för svar :)

Både ja och nej... :) Det spelar lite roll vad den ställer det emot. Just för hastigheten mot internet så spelar det ingen roll alls, det är mer hur du vill/behöver (inter)agera lokalt med och mellan de olika datorerna och telefonerna.

 

Netgearroutern... Det är väl en N-router? Dvs routern's snabbaste WiFi är “802.11/n” medans Airport Extreme är en AC-router (“802.11/ac”)? Jo, det är en rätt stor skillnad, men inte mot internet. Du har 100Mbit/s från ComHem, och N ligger väl på 150 &/eller 300. AC på 6-800 och uppåt.

 

Så för att skyffla filer och backup'er lokalt mellan telefoner och datorer, och om du använder WiFi, så blir det mkt snabbare. Har du möjlighet, så kör kabel på datorerna om du kan. Det är 1000 på båda routrarna - så ingen skillnad där.

 

Men... det är ju bara ena biten. Sen beror det ju på vad som sitter i själva datorerna - vilken WiFi-standard de har. Har du AC i datorerna eller telefonen? Om det bara är N, så så gör en ny AC-router varken från eller till. Har du en (1) dator med AC på, så blir ju i a f den snabbare - om den använder WiFi. :)

 

Lite hastigheter...

 

Mbit -> MB = Mbit / 8

 

Kabel: 1000Mbit/s (Gigabit-lan)

1000/8 = 125MB/s. Mostvarar ungefär en SATA-disk (SATA III/6G). Ayy kopiera saker mellan datorerna med kabel känns ungf som att kopiera mellan 2 interna diskar.

 

750/8 ≈ 93.5MB/s. Ungf som en disk med SATA II/3G

600/8 = 62.5MB/s.

300/8 = 37.5MB/s. Ungf som en gammal IDE-disk.

150/8 = 18.75MB/s.

 

Alla värden är bara teoretiska.

 

 

Sista flaskhalsen är själva datorerna och telefonernas diskar/lagring. Ex: Man kör med kabel 1000Mbit/s (125MB/s) men i datorn sitter en disk som bara kan skriva t ex 80-90MB/s. Det kan aldrig kopieras över snabbare än vad disken/datorn kan skriva. Lite överkurs kanske, men man glömmer ofta den biten och bara tittar på vad maxvärdena är.

 

- - -

 

Här är lite mer om hastigheter:

How Fast Is a Wi-Fi Wireless Network?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremen har en av de starkaste sändarna vilket är en fördel ibland. Men med dagens ökande trådlösa överföring röstar jag på att köra med kabel så mycket som möjligt. Kabel är okänsligare, stabilare och snabbare. Den störs inte om grannen kör igång micron eller något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Tack för alla svar! Påverkar det inte snabbheten på nätet så är det ingen större mening för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Påverkar det inte snabbheten på nätet så är det ingen större mening för mig.

Vad får du för hastighet om du mäter med: http://www.bredbandskollen.se ?

 

Testa flera gånger i olika delar av lägenheten.

 

Om du når 100Mbit/s i hela lägenheten, så kommer du inte kunna surfa snabbare med en ny router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Lite olika men kan det inte även bero på att comhem inte levererar de utlovade 100 mbit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite olika men kan det inte även bero på att comhem inte levererar de utlovade 100 mbit?

Ja, det är absolut en möjlig förklaring. Du kan testa med kabel mellan Comhem routern och datorn för att se hur snabb anslutningen verkligen är. Om du mäter några gånger och får samma resultat med kabel, men resultatet varierar när du är koppla trådlöst, så är problemet med största sannolikhet WiFi-nätet.

Ser du något samband mellan avstånd från routern och resultat i bredbandkollen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Ja, det är absolut en möjlig förklaring. Du kan testa med kabel mellan Comhem routern och datorn för att se hur snabb anslutningen verkligen är. Om du mäter några gånger och får samma resultat med kabel, men resultatet varierar när du är koppla trådlöst, så är problemet med största sannolikhet WiFi-nätet.

Ser du något samband mellan avstånd från routern och resultat i bredbandkollen?

 

Hastigheten är ungefär den samma både med router och kabel. Spelar ingen roll var i lägenheten jag befinner mig men kan delvis bero på att jag bor i en förhållandevis lite lägenhet med inte särskilt tjocka väggar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten är ungefär den samma både med router och kabel. Spelar ingen roll var i lägenheten jag befinner mig men kan delvis bero på att jag bor i en förhållandevis lite lägenhet med inte särskilt tjocka väggar :)

Ja, mot nätet ja. Det är om du vill/behöver xtra fart mellan de olika datorerna (lokalt) som du kan tjäna mer på en ny router. Från dator till dator får du inte samma hastighet om du anv kabel el WiFI, spec med en N-router. Byter du till en AC-router så måste du också kolla så datorerna/enheterna också har det, om du skall kunna utnyttja farten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Ja, mot nätet ja. Det är om du vill/behöver xtra fart mellan de olika datorerna (lokalt) som du kan tjäna mer på en ny router. Från dator till dator får du inte samma hastighet om du anv kabel el WiFI, spec med en N-router. Byter du till en AC-router så måste du också kolla så datorerna/enheterna också har det, om du skall kunna utnyttja farten.

 

Yes, men det är jag inte i behov av. Kopplar i princip aldrig upp några enheter mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, men det är jag inte i behov av. Kopplar i princip aldrig upp några enheter mot varandra.

Ja, och hemma har man ju som regel mer “gott om tid”. Men det kan ju bli lite segdraget om man skall backa upp en hel dator, eller om man har en nätverksdisk. Det känner man bäst själv om man vill/behöver uppgradera sina saker då. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rydboholm1

Ja, och hemma har man ju som regel mer “gott om tid”. Men det kan ju bli lite segdraget om man skall backa upp en hel dator, eller om man har en nätverksdisk. Det känner man bäst själv om man vill/behöver uppgradera sina saker då. :crossfingers:

Precis :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...