Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte lägga Macintosh HD på skrivbordet


Yempa

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal Macbokk Pro, från typ 2008, som fungerar fint fram till nu. (Det är väl dags att byta :) )

 

Men nu vill den inte öppna, laddningsindikatorn går ca 2 cm och stannar sedan där alternativt stänger av sig. Jag har försökt göra "säker start", men det blir bara samma sak. Jag har öppnat skivverktyget med cmd + R och felsökt och fått svaret att "Macintosh HD" är felfri samma svar får jag i fsck, men det går inte att lägga "Macintosh HD" på skrivbordet. Så jag kan inte installera om OS eller komma åt disken. När jag försöker starta om blir det samma sak -- indikatorn går drygt 2 cm och stannar sedan eller stänger av.

 

Jag har inte stött på det här problemet tidigare. Någon som vet råd?

 

/Yempa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men nu vill den inte öppna, laddningsindikatorn går ca 2 cm och stannar sedan där alternativt stänger av sig. Jag har försökt göra "säker start", men det blir bara samma sak. Jag har öppnat skivverktyget med cmd + R och felsökt och fått svaret att "Macintosh HD" är felfri samma svar får jag i fsck

Skivverktyget kontrollerar bara filträdet. Det vet inget om det fysiska skicket på hårddisken. Så paradoxalt kan disken vara på väg mot totalt mekaniskt haveri fast filträdet blomstrar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det heter väl montera...

Det är mycket möjligt att det heter "montera", men i felmeddelande står det så här:

 

"Kunde inte lägga på skrivbordet

Skivan 'Macintosh HD' kunde inte läggas på skrivbordet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att det heter "montera", men i felmeddelande står det så här:

 

"Kunde inte lägga på skrivbordet

Skivan 'Macintosh HD' kunde inte läggas på skrivbordet"

Jag vet, jag tänkte bara högt, vi hade en diskussion om hur det ska benämnas i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Axelman! Dessvärre verkar det inte fungera.

 

/Yempa

 

Skivverktyget kontrollerar bara filträdet. Det vet inget om det fysiska skicket på hårddisken. Så paradoxalt kan disken vara på väg mot totalt mekaniskt haveri fast filträdet blomstrar.....

Hej igen!

Jag har joxat lite i fsck och ser nu att jag förutom meddelandet att "Macintosh HD verkar OK" får meddelande "disk0s2 I/0 error". Är det ett fel som går att göra något åt med Skivverktyget eller i fsck?

 

Hälsningar

Yempa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det är möjligt att kraftfullare som DiskWarrior eller Tech Tool Pro kunde fixat det.

Men de kostar lika mycket som en ny disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Jag har joxat lite i fsck och ser nu att jag förutom meddelandet att "Macintosh HD verkar OK" får meddelande "disk0s2 I/0 error". Är det ett fel som går att göra något åt med Skivverktyget eller i fsck?

 

Hälsningar

Yempa

disk0s2 I/0 error

Så vitt jag vet är disken rökt. OM du har TUR och måste komma år innehållet kan du prova Target Mode.

https://support.apple.com/kb/PH10725?locale=sv_SE

Du kan också försöka att sätta din hårddisk i ett kabinett och se om innehållet är åtkomligt. Disk Warrior kan fungera också men det är osäkert.

...

Datorn vill starta upp OS X och av någon anledning går inte det. Det kan vara ett större fel på filträdet som inte kan fixas. Det kan vara en fysisk skada på skivan eller elektronikfel. Risken är stor att det är kört, men det betyder inte definitivt att innehållet inte är åtkomligt. Hindret är OS X men kör man hårddisken som en vanlig hårddisk behöver den ju inte starta upp något och om man har nedförsbacke och vinden i ryggen vem vet om man inte kan lyckas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Någon som vet råd?

Ja, byt hårddisk, helst till en SSD, så får du dessutom en lite snabbare dator. SSD till lagom storlek och pris hittar du här. Guide för byte (beroende på exakt modell) hittar du här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en gammal Macbokk Pro, från typ 2008, som fungerar fint fram till nu. (Det är väl dags att byta :) )

 

 

Ett tips är att köpa en nyare begagnad MacBook Pro. Apple gjorde ett stort tekniklyft 2011 och skillnaden är klart större från 2008 till 2011 än från 2011 till idag. En 2011 med SSD och max RAM är fullt modern och användbar. 2011 kom dubbelt så snabb hårddiskbuss, Thunderbolt för extremt snabba externa hårddiskar bland annat förutom rejält potenta processorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd! Ska se om jag kan öppna hårdisken med Target Mode, och hur som helst blir det en ny dator! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...