Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljudnivån på nya Macbook Pro oacceptabel?


macdoc

Rekommendera Poster

Aldrig har jag varit så missnöjd med en appleprodukt som med mitt senaste inköp för ett par dagar sedan. En macbook pro, i7 2,5 GHz, 512 Gb SSD, 16 RAM.

 

Prestandan i sig är det inget fel på, men ljudnivån på fläktarna!?

 

Seriöst?, om jag tittar på en youtubefilm, eller bara surfar och lyssnar på Spotify samtidigt så går fläktarna upp i maxhastighet inom en minut. I aktivitetshanteraren är processorbelastningen då knappt 5-10%, men ändå blir datorn jättevarm och fläktarna låter påtagligt.

 

Kan lägga till att min gamla macbook pro är från 2013, och den kan göra ganska mycket med innan den blir så pass varm.

 

Skall det verkligen vara så här? Jag kan inte sitta och jobba flera timmar vid en dator som för en sådant oväsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, har testat men ingen påtaglig skillnad... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara Spotlight som arbetar. Låt det få ha sin gång så lugnar det ner sig.

 

Jag misstänker att du inte ser alla processer som är igång. För blir den varm så ska det synas.

Alternativt att du fått en defekt maskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Misstänker också spotlight. Att indexera data från en intern SSD som är så snabb belastar CPU rätt hårt. Men å andra sidan borde indexeringen gå klart rätt snabbt... Annars får du prata med ÅF tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa SMC-reset en gång till. Har läst inlägg om att det inte "tog" förrän vid andra försöket.

 

Kolla på "Alla processer" i Apples Aktivitetskontroll. Sortera på CPU-procent. Något som ligger högt som inte borde ligga där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa SMC-reset en gång till. Har läst inlägg om att det inte "tog" förrän vid andra försöket.

 

Kolla på "Alla processer" i Apples Aktivitetskontroll. Sortera på CPU-procent. Något som ligger högt som inte borde ligga där?

Har testat igen. Snackade också med applesupporten, som föreslog samma åtgärd, samt att återställa NVRAM. Dessutom blev jag ombedd att uppdatera OSX (från 10.11.3 till 10.11.5).

 

Ingen skillnad.

 

Kan tillägga att min nya MBP har grafikkortet AMD Radeon R9 M370X med 2 GB GDDR5-minne. Men det kan väl knappast dra upp temperaturen så pass när det knappast belastas?

 

Har dessutom testat att ställa upp datorerna bredvid varandra och köra ett par projekt i Logic Pro X. Ett projekt som exempelvis belastar processorn med 30% på den gamla macbooken, belastar den nya med under 20% i aktivitetshanteraren.

 

Skillnaden är att den gamla datorn tuggar på hur länge som helst utan att jag ens hör fläktarna, och datorn blir knappt ljummen. På den nya går fläktarna upp över 4000 rpm bara jag laddar projektet, och när jag spelar upp det drar de iväg bortåt 6000 rpm. Hela tangentbordet blir varmt. Min gamla MBP är också en i7 med SSD, samt endast 8GB ram.

 

Apple erbjöd sig att ta tillbaks maskinen och ersätta den med en ny, men jag blir allt mer tveksam. De snackade en hel del om att "det är ju subjektivt hur man uppfattar ljud och vad man tycker är för högt fläktljud etc etc..." Men min gamla dator låter ju inte alls, trots relativt mkt belastning. Har läst en del på diverse forum och tycks inte bara vara jag som upplever att nyare MBP låter betydligt mer än de äldre. För en dator som kostar nära på 30.000:- är det minst sagt märkligt. Med tanke på att datorn används i studio är det a och o för min del att den är tyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju räkna med att en maskin med power under huven blir varm och måste kylas. Men vid 20%? Nå't är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tycker också det verkar märkligt.

 

Du kan ju fått en med trasig tempsensor som kallar på kyla alldeles för fort.

Gör ett byte.

Vore ju otroligt om nästa skulle uppträda likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju räkna med att en maskin med power under huven blir varm och måste kylas. Men vid 20%? Nå't är fel.

 

Absolut, det räknar jag med. Men räcker att jag slänger upp ett fönster med Youtube för att den ska dra igång fläktarna ordentligt.

 

Tycker också det verkar märkligt.

 

Du kan ju fått en med trasig tempsensor som kallar på kyla alldeles för fort.

Gör ett byte.

Vore ju otroligt om nästa skulle uppträda likadant.

 

Har också funderat i de banorna. Men maskinen blir ju faktiskt riktigt varm utanpå, det känner man direkt. Det är ju inte så att sensorerna larmar "felaktigt".

 

Blir väl till att skicka tillbaks och ta en ny.

 

Hur är det egentligen med ångerrätt och sådant i det fallet. Har haft datorn ett par dagar. Om jag skickar tillbaks den så lär det ta ett tag innan jag får en ny, och då har det snart gått 2 veckor sedan jag köpte den, och således är väl ångerrätten förbrukad?

 

Jag funderar på OM den trots allt ska bete sig såhär "normalt", så lämnar jag hellre tillbaka den och köper nåt helt annat. Tyvärr är det ganska många timmar till närmsta applehandlare så kan inte direkt åka till butik och bilda mig en vettig uppfattning. Skulle nästa dator inte vara mkt bättre kan jag väl inte reklamera den senare än 2 veckor, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ångerrätt om du köper via internet. Men denna produkten är ju felaktig. Det är liksom en annan sak. Men alla fel måste rapporteras så fort som det bara är möjligt till inköpsstället eller till tillverkaren. Om Apple erbjudit sig så byt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ångerrätt om du köper via internet. Men denna produkten är ju felaktig. Det är liksom en annan sak. Men alla fel måste rapporteras så fort som det bara är möjligt till inköpsstället eller till tillverkaren. Om Apple erbjudit sig så byt.

 

Jo, men som jag försökte förklara så funderar jag på hur det blir om jag får en ny på garantin och sedan vill ångra köpet på den. Om det nu är så att det inte blir bättre. I det fallet har det ju gått över 2 veckor sedan jag köpte den. Ångerrätten är ju tidsbegränsad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag hade definitivt bytt, du har ju kvar din gamla MBP som du kan använda så länge. Hade Apple inte varit sååå extremt fula med att löda fast minnen så hade du ju aldrig haft problemet utan du hade kunnat uppgradera din gamla till 16 gb ram. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade definitivt bytt, du har ju kvar din gamla MBP som du kan använda så länge. Hade Apple inte varit sååå extremt fula med att löda fast minnen så hade du ju aldrig haft problemet utan du hade kunnat uppgradera din gamla till 16 gb ram. ;)

Ja fruktansvärt irriterande. Köpte den förra macbooken i USA, var inställd på att köpa 16 ram, men det var ju leveranstid på det. Så fick helt enkelt ta vad de hade i affären. Något jag ångrar bittert idag. Dessvärre räcker inte 8 gig ram till de projekt jag kör i Logic längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera den och skicka tillbaks. Produkten är tydligen felaktig. Jag har en MBP 13" med 256 Gb SSD och 8Gb RAM. Oavsett vad jag gör med en eller hur mycket jag än har igång samtidigt så är den väldigt tyst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera den och skicka tillbaks. Produkten är tydligen felaktig. Jag har en MBP 13" med 256 Gb SSD och 8Gb RAM. Oavsett vad jag gör med en eller hur mycket jag än har igång samtidigt så är den väldigt tyst...

Det är iofs skillnad på en 13" och en 15". Men det ska inte väsnas vid 20% processorbelastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo, men som jag försökte förklara så funderar jag på hur det blir om jag får en ny på garantin och sedan vill ångra köpet på den. Om det nu är så att det inte blir bättre. I det fallet har det ju gått över 2 veckor sedan jag köpte den. Ångerrätten är ju tidsbegränsad.

 

Om inte Apple kan ge dig en fungerande maskin (med identiska specifikationer) på tre försök har du rätt att häva köpet. Ångerrätten är ju dessutom aldrig aktuell om det är ett fel som går på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...