Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD byte med problem på köpet...


roglin

Rekommendera Poster

Hej där!

köpte en ny SSD-disk då min Intel SSD 120GB börja bli full.

satte nya Corsair SSD Force LE 240GB i USB-dockan och

kopia av gamla disken med CarbonCopy och när jag sen satte nya disken

i Powerbooken startar och grå skärm med äpplet och svart ribba som

växer till runt mitten för att där stanna....;-@

sätter jag nya disken i externa dockan och startar på gamla disken =

inga problem...in och väljer startskiva och där tar jag nya disken och

startar om...allt går super och nya disken är startskiva och jag kan trycka

gamla disken i papperskorgen om jag vill...uppgraderade nya disken till

ElCapitan utan problem men sätta den i Powerbooken och starta om kan

jag tydligen glömma....hela starta ribban fylls i svart men sen stannar den där....

 

Kan den vara att gamla disken hade SATA 3Gb/s och nya har SATA 6Gb/s??

 

Tacksam för ett bra svar från mina Macvänner ;-D

 

/RL :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya disken borde vara bakåtkompatibel. Knepigt. Jag skulle testa att sätta i nya disken och försöka installera El Capitan eller annat OS på den. Om det gär bra kan sedan importera din gamla user från gamla disken med flyttassistenten.

Förresten..Du har väl formatterat den med Guid partitionskarta och som OSX Extended innan du körde CCC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just kombinationen Corsair SSD Force LE 240GB och "Powerbooken" (jag utgår från att du menar datorn i din profil, alltså en "Macbook pro 2010") har jag inte sett förut. Jag har googlat men inte hittat något. Det är inte nödvändigtvis så att de faktiskt är kompatibla, även om de borde vara det på papperet. SSD har olika typer av kontrollerkort, och hur de lirar med äldre Macar är svårt att säga. Jag hade valt en Samsung 850 EVO alla dagar i veckan. En aning dyrare, men betydligt snabbare (om det är SATA 3 i alla fall) och problemfri vad jag har sett.

 

PS. Att SSD:n funkar via USB visar att det är problem med SATA-gränssnittet, menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya disken borde vara bakåtkompatibel. Knepigt. Jag skulle testa att sätta i nya disken och försöka installera El Capitan eller annat OS på den. Om det gär bra kan sedan importera din gamla user från gamla disken med flyttassistenten.

Förresten..Du har väl formatterat den med Guid partitionskarta och som OSX Extended innan du körde CCC?

Tack för svaren...ska testa era tips ikväll ;-) /RL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på Corsairs hemsida. Under specs för din disk står det att Mac OS supportas men om just din hw supportas är en annan sak.

Compatibility

  • SATA 3 6Gb/s
  • Backward compatible with SATA II and SATA I
  • Windows 7, Vista, and XP, Mac OS X, Linux
  • 2.5" or 3.5" hard drive bay
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Alix säger så finns inga garantier. En tråd beskriver trassel med Corsair SSD..

https://discussions.apple.com/thread/4207026?tstart=0

 

Kolla med tillverkaren. Kolla oxå om det finns firmwareuppdateringar.

 

Nya disken borde vara bakåtkompatibel. Knepigt. Jag skulle testa att sätta i nya disken och försöka installera El Capitan eller annat OS på den. Om det gär bra kan sedan importera din gamla user från gamla disken med flyttassistenten.

Förresten..Du har väl formatterat den med Guid partitionskarta och som OSX Extended innan du körde CCC?

Bytte till en Samsung EVO 250GB igår...har installerat original-DVDn och uppgraderar från detta läge...STORT tack för allas tips! Grattis till Er som hjälpte till att finna ett fel ;-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bytte till en Samsung EVO 250GB igår...har installerat original-DVDn och uppgraderar från detta läge...STORT tack för allas tips! Grattis till Er som hjälpte till att finna ett fel ;-D

:ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att Corsair disken inte fungerar. Jag har en Corsair Force 3 120GB i min MBP 2012. Men min disk är ju en äldre modell så det kanske förklarar saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...