Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flashplayer-uppdatering


xeric

Rekommendera Poster

Adobe Emergency Update Patches Flash Zero Day | Threatpost | The first stop for security news
- Adobe Security Bulletin

Adobe har släppt en ny uppdatering, inkl en patch för en 0day (25 bugfixar totalt).

The vulnerability affects Flash Player versions 21.0.0.226 and earlier on Windows, Mac OS X, Linux and Chrome OS.

“Successful exploitation could cause a crash and potentially allow an attacker to take control of the affected system,” Adobe said Tuesday in an advisory.

https://threatpost.com/emergency-flash-update-patches-public-zero-day/118055/


- - -

Ett alternativ till att uppdatera, är att avinstallera, såklart. :ThumbsUp:

(Borde vara ett ganska logiskt val eftersom Flash inte finns längre.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ett alternativ till att uppdatera, är att avinstallera, såklart. :ThumbsUp:

(Borde vara ett ganska logiskt val eftersom Flash inte finns längre.)

 

Exakt och bara köra med HTML5 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om flash inte finns längre hur kan det då komma en uppdatering? :fundersam:

För att det är ett annat program: Flash player. Flash som program (Adobe Flash) finns inte längre. Har officiellt gått i graven. Ersättaren heter Adobe Animate. Så, det kan ju vara bra att tänka på att webisdor som kör med Flash, gör det med en gammal/nedlagd/förlegad teknik (Är lite som att fortsätta utveckla program till Win XP, trots att den inte finns längre). :)

 

Tycker att Adobe borde i samband med avvecklingen också talat om att fr om nu finns brara Flash player i N antal månader till - sen är det slut-patchat. Har inte sett nåt sånt, än. Risken blir ju att det bli en ny IE6 av det. En sk*tprodukt man patchar in i absurdum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är ett annat program: Flash player. Flash som program (Adobe Flash) finns inte längre. Har officiellt gått i graven. Ersättaren heter Adobe Animate. Så, det kan ju vara bra att tänka på att webisdor som kör med Flash, gör det med en gammal/nedlagd/förlegad teknik (Är lite som att fortsätta utveckla program till Win XP, trots att den inte finns längre). :)

 

Tycker att Adobe borde i samband med avvecklingen också talat om att fr om nu finns brara Flash player i N antal månader till - sen är det slut-patchat. Har inte sett nåt sånt, än. Risken blir ju att det bli en ny IE6 av det. En sk*tprodukt man patchar in i absurdum.

Jahaja. För egen del upphör flash att finnas den dag det inte längre finns med i Chrome. ^_^
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag hade mer än gärna spolat Flash (har provat) men tyvärr är så många sidor ännu baserade på Flash att jag insett att det blir för smärtsamt att göra sig av med. Visst, om fler slutar använda det så går processen att bli av med det snabbare, men det kommer ändå ta sin tid och fram tills dess blir det för bökigt för mig utan Flash.

 

Man tänkte ju att det borde hjälpa processen framåt att Safari i iOS saknar Flash, men det verkar ju inte ha hjälpt ett skit. Så jag har inga förhoppningar om en Flash-fri vardag i närtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade mer än gärna spolat Flash (har provat) men tyvärr är så många sidor ännu baserade på Flash att jag insett att det blir för smärtsamt att göra sig av med. Visst, om fler slutar använda det så går processen att bli av med det snabbare, men det kommer ändå ta sin tid och fram tills dess blir det för bökigt för mig utan Flash.

 

Man tänkte ju att det borde hjälpa processen framåt att Safari i iOS saknar Flash, men det verkar ju inte ha hjälpt ett skit. Så jag har inga förhoppningar om en Flash-fri vardag i närtid.

Är det så många sidor då? :fundersam: De enda som jag stöter på som kör med Flash, och där det ibland kan vara problem, el rättare sagt sidor man får klara sig utan, är: TV4 envisas stenhårt med Flash, men SVT, Expressen, Aftonbladet osv ... de kör med html5, förutom då det är Livesändningar. Och små/mindre lokaltidningar kör ofta med Flash i sina mediespelare på deras sidor.

 

Ofta när man lägger in en spelare på sidan och använder sig av html5, så lägger man in Flash som en fallbacklösning för de webläsare som inte har stödet (vilket alla har idag). Har sett på en del att de gör tvärt om, vilket är lite märkligt - att har man Flash, är det förvalet. När jag avinstallerade min, var det flertalet sidor som visade sig ha bra stöd för html5.

 

Visst kan det vara “smärtsamt”, och lite störande/krångligt, men för mig är det viktigare att få vara Flash-fri, än att få se alla klipp.

 

Det som däremot är riktigt störande är när de säger att de inte kan - att det måste vara flash för kodningens skull, och man samtidigt vet att de har en lösning för mobiler där det inte förekommer ngn Flash. Jag tar nog det som att de inte vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde Borås Tidning hade flash på sin hemsida eftersom det inte funkar med deras webb-tv i Firefox för Android. Men det går bra att se det i Chrome för Android... Jag får f-n roota mobilen och installera Adaway snart... Firesux... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde Borås Tidning hade flash på sin hemsida eftersom det inte funkar med deras webb-tv i Firefox för Android. Men det går bra att se det i Chrome för Android... Jag får f-n roota mobilen och installera Adaway snart... Firesux... :superirriterad:

Fel av mig! Det visade sig vara själva annonsblockeraren som hindrade videon i Firefox.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det är ett annat program: Flash player.

 

Så egentligen ska rubriken till tråden lyda "Flash Player uppdatering" eller nåt liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så egentligen ska rubriken till tråden lyda "Flash Player uppdatering" eller nåt liknande?

Ja, gör det inte det? x_whistle.png^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, gör det inte det? x_whistle.png^_^

Så går det ibland när man läser för fort ;)

 

Offtopic: Tycker det är ganska uselt att ett Macforum inte klarar av visa dom smiliisar som iOS har inbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Är det så många sidor då? :fundersam:

Nej, inte jättemånga. Men tillräckligt många för att jag ska tycka att det blir jobbigt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Kontaktade TV4 för någon vecka sen och försökte så vänligt som möjligt att be dom byta till html5 eftersom jag ville se något nyhetsinslag dom hade lagt ut just då...

 

Orsaken dom då gav mig var att dom inte kan byta till html5 eftersom deras reklam är baserat på flash att dom måste gå efter deras önskningar (läs: pengar)...

 

- Men helt ärligt, om man då tänker efter... Vi som har adblock och liknande installerat ser ju inte flash-reklam ändå på alla andra sidor på webben... Så inte för att jinxa (sorry) - men borde inte alla annons-skapar-firmor också uppdatera till html5 för att få världens alla adblocks förvirrade och då visa deras reklam helt enkelt för att dom inte är flash längre...??

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontaktade TV4 för någon vecka sen och försökte så vänligt som möjligt att be dom byta till html5 eftersom jag ville se något nyhetsinslag dom hade lagt ut just då...

 

Orsaken dom då gav mig var att dom inte kan byta till html5 eftersom deras reklam är baserat på flash att dom måste gå efter deras önskningar (läs: pengar)...

 

- Men helt ärligt, om man då tänker efter... Vi som har adblock och liknande installerat ser ju inte flash-reklam ändå på alla andra sidor på webben... Så inte för att jinxa (sorry) - men borde inte alla annons-skapar-firmor också uppdatera till html5 för att få världens alla adblocks förvirrade och då visa deras reklam helt enkelt för att dom inte är flash längre...??

 

:fundersam:

 

HTML5 är inte lika flashigt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

HTML5 är inte lika flashigt :D

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

 

HTML5 är inte lika flashigt :D

 

Touché! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google Chrome har flash inbyggt och det uppdateras automatiskt. Senare i år kommer Google att fasa ut flash till förmån för html5. Om flash krävs specifikt (alternativ gives ej) kommer Chrome dock att fråga om det är okej att köra flash. Vill man redan idag inaktivera flash i Chrome går man till adressen

chrome://plugins/

och väljer Inaktivera, se dump nedan.

 

post-28798-0-91333900-1463738421_thumb.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...