Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ger en ATV4 egentligen?


Magnus76

Rekommendera Poster

Köpte mig nyss en ATV4 för att kolla vad den kunde göra. Har en ATV3 så jag ville kolla skillnaden.

 

Främst var jag intresserad av att kunna ladda ner appar. Provade appen infuse för att kolla film från en disk som är kopplad till routern. Det var ingen trevlig upplevelse, med småhack här och där. Kollade filmer som är filmad med iPhone 6 (1080p). Om jag däremot tittar på samma filmklipp genom min iPad så flyter filmen som smör.

 

Så varför hackar det med ATV4? Allt är dessutom med kabel, men genom ipaden är ju allt trådlöst men ändå fungerar det bättre...

 

Vet sen innan att köra airplay mellan ATV3 och macbook inte heller var speciellt bra. Filmer hackar då också. Tyvärr likadant med ATV4.

 

Som ni förstår är jag mest brydd över hur ATV4 hanterar film. Gillar apple och har många sådana prylar, men ändå så blir det inte bra.

 

Min gamla PS3:a hanterar filmerna från nätverket perfekt (ja förutom att PS3 inte hanterar MOV-format).

 

Har fiber 100mbit, och en ganska kraftig och kompetent router (asus ac3200).

 

Så, hur ska jag få filmerna från nätverket att flyta på bra genom en ATV4? På alla andra maskiner fungerar det så vad är felet?

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror inte på själva ATV4:an utan att Infuse för ATV4 är i mina ögon en USEL spelare.

 

Sen så tycker jag frågan i rubriken är missanpassad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vilket program är bäst på att spela upp mediafiler från ens nätverk? Apple tvingar en att köra tredjepart eftersom iOS inte har en egen filhanterare.

 

Börjar trötta lite på Apple och iOS. Varför kan de inte ge oss en filhanterare? Eller åtminstone en funktion för dlna. Det är ju alltid ett himla krångel.

 

Så du menar att infuse bär skulden för att det fungerar dåligt på ATV? På iOS fungerar det hör o häpna ganska bra. Vad ska men egentligen ha en atv4 till? Det är ju bara som en gigantisk iPad. AirPlay fungerar ju fortfarande uselt mellan Mac och ATV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men vilket program är bäst på att spela upp mediafiler från ens nätverk? Apple tvingar en att köra tredjepart eftersom iOS inte har en egen filhanterare.

 

Börjar trötta lite på Apple och iOS. Varför kan de inte ge oss en filhanterare? Eller åtminstone en funktion för dlna. Det är ju alltid ett himla krångel.

 

Så du menar att infuse bär skulden för att det fungerar dåligt på ATV? På iOS fungerar det hör o häpna ganska bra. Vad ska men egentligen ha en atv4 till? Det är ju bara som en gigantisk iPad. AirPlay fungerar ju fortfarande uselt mellan Mac och ATV.

 

Haha du är den första jag hör som klagar på att Apple tillåter en att installera appar på en ATV.

 

Det är inte meningen att det ska finnas en filhanterare på en ATV4,vill du ha får du installera en från AppStore. Finns en flera stycken så det är bara att leta runt och testa.

 

Ja det är Infuse som fungerar dåligt på ATV4 så du får klaga hos utvecklarna FireCore.

Att den fungerar bättre på iOS beror på att den har funnits mycket mycket längre och dom har fått bort buggarna. Tro mig när jag säger att det var lika uselt i början när den kom till iOS också.

 

Vad man ska ha en ATV4 till kan bara du själv svara på eftersom det är du som köpt den.

Att AirPlay fungerar som det gör mellan OS X och ATV beror helt hur du spelar upp materialet.

Spelar du upp det från Youtube eller annan webbsida fungerar det annorlunda mot om du spelar upp i VLC eller iTunes. Skillnaden får du Googla på,jag orkar inte förklara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det, googla och kolla upp hur det ska fungera bra. Det ska ju fungera utan krångel när man tittar på en film från en hårddisk i QuickTime movieplayer. Vilket det gör fram till man vill se filmen med AirPlay i QT spelaren. Allt är ju Apples grejer i den kedjan, så varför måste googla upp det?

 

Såna här saker hände i androidvärlden förr, men som det är nu verkar Apple vara sämre på sin egen mjukvara till deras egna program.

 

Sen klagar jag inte på att man har AppStore i ATV. Men hittills är den verkligen inte värd nästan två tusen kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Airplay från Mac:en - Nada problem. Har varit överraskad över hur bra det fungerat då jag läst att många har problem. Däremot har sökfunktionen i AppStore en hel del att önska....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det, googla och kolla upp hur det ska fungera bra. Det ska ju fungera utan krångel när man tittar på en film från en hårddisk i QuickTime movieplayer. Vilket det gör fram till man vill se filmen med AirPlay i QT spelaren. Allt är ju Apples grejer i den kedjan, så varför måste googla upp det?

 

Såna här saker hände i androidvärlden förr, men som det är nu verkar Apple vara sämre på sin egen mjukvara till deras egna program.

 

Sen klagar jag inte på att man har AppStore i ATV. Men hittills är den verkligen inte värd nästan två tusen kr.

 

Att spela upp material som QuickTime klarar av och välja AirPlay fungerar alldeles utmärkt.

Gör du det däremot med VLC fungerar det på ett annat sätt och då heter det AirPlay mirroring och det fungerar mycket sämre. Eftersom då speglas hela dator skärmen upp på tv´n.

 

Ja det är ju ditt problem att du köper en pryl utan att tagit reda på om den uppfyller ett behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa MrMC funkar perfekt för att spela upp från en NAS, Infuse är bara snyggt skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen NAS utan använder disk inkopplad till routern.

 

Har nu provat med flera streamappar men ingen hanterar apples videoformat MOV bra.

 

Tex genom apparna infuse och VLC som jag installerat på ATV4 fungerar full hd med mp4 perfekt (som jag filmat med samsung note4). Men när jag ska titta på mina filmer från iphonen hackar det en hel del.

 

Det är ju en helt kass produkt egentligen, sett till streaming möjligheter. Varför fungerar MP4 och inte MOV? Man köper ju en ATV4 för att man antar att den lirar superbt med tex en iPhone. Men det går ju inte ens se på filmerna. Visst med airplay. Men vem kan lagra alla inspelade filmer på en telefon, det krävs ju extern disk för sånt.

 

Eller utgår apple att man konverterar alla MOV filer till tex Mp4?

 

Hjälp mig att hitta en lösning. Den lösningen som finns är ju att skaffa massor av utrymme i iCloud och titta därigenom, men det kostar ju en slant.

 

Hur gör ni för att beskåda era egeninspelade filmer från extern disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis.se

Hur gör ni för att beskåda era egeninspelade filmer från extern disk?

 

 

Jag lägger in allt i iTunes, sen är det bara att köra. Hur smidigt som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger in allt i iTunes, sen är det bara att köra. Hur smidigt som helst.

Du lägger alla egen inspelade filmer i iTunes? Hela familjens? Hmm. Får du enkelt upp det på atv4 sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger alla egen inspelade filmer i iTunes? Hela familjens? Hmm. Får du enkelt upp det på atv4 sen?

 

 

https://support.apple.com/sv-se/HT202190

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är min ssd bara på 256gb på min mbp. Så det alternativet går inte.

 

Allt hade ju varit frid o fröjd om bara apple tvn kunde strömma .mov i full HD från min externa disk. Detta stör mig. Blev faktiskt paff över att MP4 i full HD flyter perfekt och inte .mov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre är min ssd bara på 256gb på min mbp. Så det alternativet går inte.

 

Allt hade ju varit frid o fröjd om bara apple tvn kunde strömma .mov i full HD från min externa disk. Detta stör mig. Blev faktiskt paff över att MP4 i full HD flyter perfekt och inte .mov.

 

Mov går alldeles utmärkt om du använder iTunes och hemmadelning för då använder du tvOS naitive videoapp.

Att andra appar inte klarar av det bra beror helt på utvecklarna av dessa appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mov går alldeles utmärkt om du använder iTunes och hemmadelning för då använder du tvOS naitive videoapp.

Att andra appar inte klarar av det bra beror helt på utvecklarna av dessa appar.

Låter helt suveränt. Problemet är ju bara att mina filmer inte får plats. Visst kan man damma av en gammal PC och använda den som iTunes server, men det hade jag helst sluppit.

 

Om man fick drömma lite så vore ju en "Finder" bra att ha i TVos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter helt suveränt. Problemet är ju bara att mina filmer inte får plats. Visst kan man damma av en gammal PC och använda den som iTunes server, men det hade jag helst sluppit.

 

Om man fick drömma lite så vore ju en "Finder" bra att ha i TVos.

 

Det verkar som du inte riktigt har begrepp om hur en ATV4 fungerar.

 

Precis som iOS finns det en inbyggd standard mediaspelare i tvOS som klarar av dessa format.

 

 

  • H.264 video, up to 1.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Low-Complexity version of the H.264 Baseline Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

  • H.264 video, up to 768 Kbps, 320 by 240 pixels, 30 frames per second, Baseline Profile up to Level 1.3 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

  • MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48 kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

 

Det är mig bara veterligen Plex som använder standard spelaren,andra appar såsom VLC,InFuse använder egna spelare därav den skilda kvaliten på uppspelningen.

 

Jag har redan gett dig rådet att installera en filhanterare då kan du browsa runt i ditt nätverk och spela upp filmer. Hur det blir beror helt på utvecklarens förmåga att koda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filhanterare för appletv? Finns det?

 

Kom på en möjlig bov i mitt fildrama. Min iPhone är inställd på 1080p 60fps. Klarar ATV bara 30fps? Att det är därför filmerna hackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filhanterare för appletv? Finns det?

 

 

Hur många gånger ska jag skriva det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kom på en möjlig bov i mitt fildrama. Min iPhone är inställd på 1080p 60fps. Klarar ATV bara 30fps? Att det är därför filmerna hackar?

 

Nej ATV4 klarar 60fps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många gånger ska jag skriva det?

 

Då kan du säkert tipsa om någon bra kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan du säkert tipsa om någon bra kanske?

 

Nej jag kan inte tipsa om någon bra för jag använder ingen så mycket att jag kan avgöra det.

Men jag tipsa om någon som finns.

 

http://www.stratospherix.com/products/filebrowsertv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert fler men enklast är att Googla istället för att söka i AppStore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som f-n lappen. Provade en gratis filebrowser och det fungerade perfekt. Äntligen flyter "iphonefilmerna".

 

Ska undersöka detta vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gratis filebrowser fungerar ok. Den tar däremot inte mina gamla hemmafilmer med avi format. Man måste ha betalversionen för att få allt.

 

Men ATV4 är ju relativt ny så det poppar nog upp nya appar så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...