Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går inte att starta upp MBP mid 12


urbanpix

Rekommendera Poster

Hej,

Min har en MBP mid 12 (tror jag) Kan inte kolla det eftersom jag inte kommer in i datorn.

Om man startar datorn så hörs start ljudet med en lång signal. När jag kommer till inloggningen och loggar in med lösenord så stänger datorn av sig, det blir svart på skärmen.

Detta händer med och utan strömsladden istoppad.

Jag har provat att starta i felsäkert läge men det hjälper inte heller. Är det någon som vet vad det kan vara? Detta är min 10 åriga sons dator och han är helt ifrån sig...

Tack på förhand för er hjälp - HA en bra dag

mvh

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Starta från recoverypartionen, alternativt internet recovery och kör en kontroll/reparation av filsystemet.

Hittades fel? Om, gick det att reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från recoverypartionen, alternativt internet recovery och kör en kontroll/reparation av filsystemet.

Hittades fel? Om, gick det att reparera?

Kommer inte så långt - har ingen skiva till datorn.. tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Kommer inte så långt - har ingen skiva till datorn.. tyvärr..

Någon skiva behövs inte. En mid2012 borde ha levererats med minst 10.7 Lion och har då tillgång till recovery partion eller internet recovery. Håll inne Cmd och R när du startar datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skiva behövs inte. En mid2012 borde ha levererats med minst 10.7 Lion och har då tillgång till recovery partion eller internet recovery. Håll inne Cmd och R när du startar datorn.

God morgon

 

Aha stort tack - skall testa detta. En liten parantes, jag kommer in på gästinloggning och kan t ex surfa på nätet, finns det något man kan göra den vägen o inte det andra skulle funka... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon skiva behövs inte. En mid2012 borde ha levererats med minst 10.7 Lion och har då tillgång till recovery partion eller internet recovery. Håll inne Cmd och R när du startar datorn.

God morgon,

Tack för tipset. Det var inga fel på filerna men det blir samma igen. När jag loggar in så stängs datorn av.

Finns det något annat man kan göra?

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detsamma och lycka till!

Tack tack..

Tack för tipset. Dessvärre hände inget som förbättrar inloggningen utan datorn stänger av, dessvärre.

Finns det något annat man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Så här ser det ut efter att jag reparerat filerna på SSD:n men det går som sagt inte att logga in för då stängs datorn av.. det blir svart på skärmen direkt efter inlogg och datorns tänger ned...

post-57681-0-36790800-1462600009_thumb.jpg

post-57681-0-59159700-1462600022_thumb.jpg

post-57681-0-91223500-1462600258_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Disken är fullständigt Bombfull - Finns det något sätt att gå in och dumpa minne, slänga filer eller är det ominstallation radering som gäller.. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kan du koppla den till en annan Mac, via firewire så kanske det går.

Finns det backup på en större disk?

 

Felet ligger ju i att disken är proppfull

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser att Disken är fullständigt Bombfull - Finns det något sätt att gå in och dumpa minne, slänga filer eller är det ominstallation radering som gäller.. ?

Ja, anslut sonens Mac till en annan Mac i hårddiskläge:

https://support.apple.com/sv-se/HT201462

Sonens Mac dyker då upp som en extern disk på den andra Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kallas Target Disk Mode när man kopplar så.

 

Kanske läge att sätta i större hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Tryck på "Namnlös" i din första bild och kör en kontroll av den. En utgråad partion kan tyda på korrupt filsystem men kan även vara pga filevault så du måste kanske låsa upp partionen innan kontroll och reparation kan utföras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, anslut sonens Mac till en annan Mac i hårddiskläge:

https://support.apple.com/sv-se/HT201462

Sonens Mac dyker då upp som en extern disk på den andra Macen.

Låter som en bra idé - hur gör man det? USB eller Den andra jag har är en gammal som inte har <Thunderbolt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallas Target Disk Mode när man kopplar så.

 

Kanske läge att sätta i större hårddisk.

Trodde det skulle räcka med en 128 GB om man bara har systemfiler på.. Har bara OS, Office, Imovie och Lightroom på denna dator. resten i molnet och separat hårddisk externt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på "Namnlös" i din första bild och kör en kontroll av den. En utgråad partion kan tyda på korrupt filsystem men kan även vara pga filevault så du måste kanske låsa upp partionen innan kontroll och reparation kan utföras.

Så här ser det ut när jag gjort detta...

post-57681-0-77858700-1462605171_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra idé - hur gör man det? USB eller Den andra jag har är en gammal som inte har <Thunderbolt?

OBS! Kolla sista meningen nedan först...

 

Det går via FireWire om den andra datorn har det. Det finns adapter för Thunderbolt>FireWire (och adapter&kablar för FW800>FW400). USB går inte. Ett alternativ är att du skruvar ut hårddisken ur den drabbade Macen och sätter den i ett externt kabinett. Då går förstås USB bra.

 

Annars kan du först testa att starta och logga in på sonens Mac i säkert läge. Det kanske funkar utan att datorn dör. Och då kan du rensa den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Kolla sista meningen nedan först...

 

Det går via FireWire om den andra datorn har det. Det finns adapter för Thunderbolt>FireWire (och adapter&kablar för FW800>FW400). USB går inte. Ett alternativ är att du skruvar ut hårddisken ur den drabbade Macen och sätter den i ett externt kabinett. Då går förstås USB bra.

 

Annars kan du först testa att starta och logga in på sonens Mac i säkert läge. Det kanske funkar utan att datorn dör. Och då kan du rensa den vägen.

Halloj,

Har kollat att köra i säkert läge men det går inte utan att datorn släcks ned.

Får köra den med den andra datorn och på så sätt rensa. Stort tack - nu vet jag hur jag gör...

HA en riktigt bra dag alla som hjälpt mig :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

Har kollat att köra i säkert läge men det går inte utan att datorn släcks ned.

Får köra den med den andra datorn och på så sätt rensa. Stort tack - nu vet jag hur jag gör...

HA en riktigt bra dag alla som hjälpt mig :-)

Lycka till!

 

PS. Hoppas du inte får nya problem med "Namnlös" för det ser skumt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! Kolla sista meningen nedan först...

 

Det går via FireWire om den andra datorn har det. Det finns adapter för Thunderbolt>FireWire (och adapter&kablar för FW800>FW400). USB går inte. Ett alternativ är att du skruvar ut hårddisken ur den drabbade Macen och sätter den i ett externt kabinett. Då går förstås USB bra.

 

Annars kan du först testa att starta och logga in på sonens Mac i säkert läge. Det kanske funkar utan att datorn dör. Och då kan du rensa den vägen.

Godkväll - jag har köpt kablage nu och kopplat in men sonens dator dyker inte upp som en HD på min dator. ... Frågan är vad jag gör för fel?? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkväll - jag har köpt kablage nu och kopplat in men sonens dator dyker inte upp som en HD på min dator. ... Frågan är vad jag gör för fel?? Någon som vet?

Håller du nere "T" medan sonens dator startas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...