Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilpott som försvann


DruttenSE

Rekommendera Poster

DruttenSE

Hej

Jag har en Iphone 6 plus och dom senaste 1 och ett halvt år har jag haft 0,5Gb och det har räckt men dom senaste två månader har mobilpotten försvunnit, så att april månad från ungefär den 17 april tog min surfpott slut, för första gången på länge.

Så frågan vad f-n är på gång.

För att gå i botten med problemet så har gjort det följande.

 

Jag har börjat med att blåsa om telefon och la in bara det jag behöver.

Går in och stänger av en massor av notiser samt bakgrunds uppdateringar och stäng av ett gäng med program som vill använda mobildata.

 

Men likt förbannat har telefonen haft 316 Mb mobildata.

 

Och den största posten är något som heter Dokument och synkronisering.

 

Se bilden nedan.

 

Så om någon vet hur man stänger av den posten, eller helst gör så att väljer trådlöst nätverk för att synka så är jag jätte glad.

 

Tacka på förhand

 

post-19277-0-15300600-1462300188.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hedenhös

Prova att stänga av "Använd mobildata" längst ned på sidan i Inställningar => iCloud => iCloud Drive.

 

Vet inte om det är lösningen men värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Hej

Tack för tipset men den är redan avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Inne i "Cellular" finns en inställning längst ner som heter "Wi-Fi Assist" som har som uppgift att automatiskt gå över till 4G/3G ifall en wifi-signal blir svagare än normalt...

- Vet inte om det hjälper, men testa stänga av den iaf för säkerhetskull om den inte redan är av...

 

(Kolla Bifogade bilder nedan)

 

post-74999-0-61948900-1462306760_thumb.png

 

post-74999-0-42714100-1462306773_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Hej

Tack för tipset men Wi-Fi Assist har bara användt 9,2 Kb, så den kan det inte vara men tack ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Hej

Jag tror att jag hitta det.

Under Iclud finns det en funktion som synkar och backa upp dokument, den slog jag ifrån.

Vi får se om det är den som drar mobildata.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hedenhös

Det var ju den jag pratade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Till dags datum så har den använt 902 mb, vilket är jätte konstigt.

Jag ska kolla om det är abonnemanget eller dom det är system som är orsaken till den stora mobildata trafiken.

Hur gör man det, kan man fråga.

 

Jo, jag har en Sony xperia z2 med CyanogenMod och kör med den i några dagar.

Blir det bara några mb per dag så vet jag att abonnemanget är det inte något fel utan den är något i Os på Iphone som spökar.

 

Jag skulle gärna vilja ha reda på vad under rubriken Inställningar>MobilNät>Systemtjänster>Dokument och Synkronisering gör för något eftersom det den som använder mest mobildata.

 

Vi får se vad jag kommer fram till, kanske jag måste lägga undan Iphone för den äter upp alla mobildata.

Det vore synd, för 512 mb har räckt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som räckte igår betyder inte att det räcker i morgon.

 

Dokument och Synkronisering har med iCloud att göra.

Allt det här drar data.

 

iphone6-ios9-settings-icloud-find-my-iph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Hej

Det roliga i det hela är att jag stängt av det mest under iClud så det enda som jag har på är Kalendern, Hitta min Iphone, Påminnelse och Nyckelringen.

Så vi får se om några dagar hur det står till med Mobiladata då, kan bli så att jag är tvungen och installera om allt från början, inge.

Vi får se vad som händer.

Mysteriet fortsätter. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan varför du ska ha en smartphone när du stänger ner alla funktioner som gör den värd att ha :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är frågan varför du ska ha en smartphone när du stänger ner alla funktioner som gör den värd att ha :)

Folk använder sina mobiler på olika sätt, inte enbart enligt någon slags "lappen71-norm". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk använder sina mobiler på olika sätt, inte enbart enligt någon slags "lappen71-norm". :)

 

Nu är det inte jag som satt normen utan det är Apple och Google.

Om man inte vill använda dessa funktioner finns det billigare sätt att lösa det på genom att köpa en sån här :) :) :)

9284081254430.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte jag som satt normen utan det är Apple ...

Eftersom funktionerna uppenbarligen går att stänga av har Apple satt normen även för det, eller hur? Många har sin mobil för att ringa, smsa och kanske köra mobilt bank ID. Min bror har en Iphone för just de ändamålen ("brorsan, hur stänger man av all skit som drar data!?!"). Det behöver det egentligen inte ordas om, men om man gör annorlunda än du är det förstås avvikande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom funktionerna uppenbarligen går att stänga av har Apple

 

Ja tänk vilket gnäll det skulle bli på dig om det inte gick att stänga av :) :) :)

 

Nej det är inte avvikande men ett onödigt köp av en smartphone som man gör till en dumphone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Nej det är inte avvikande men ett onödigt köp av en smartphone som man gör till en dumphone.

Och hur hade du tänkt att man ska kunna köra mobilt bank ID på Nokian ovan? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur hade du tänkt att man ska kunna köra mobilt bank ID på Nokian ovan? :D

 

Varför ska man det när det bara drar data :) :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man det när det bara drar data :) :) :)

Jag kan garantera att det drar blygsamt med data. Annars hade brorsan hört av sig... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan garantera att det drar blygsamt med data. Annars hade brorsan hört av sig... :D

 

Beror på hur ofta man betalar räkningar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Min herrar, bakgrunden till min fråga är att från att ha en mobildata förbrukning på max 10 mb per dag så har helt plötsligen stigit till över 100 mb per dag.

Har man bara 500mb per månad så är hela potten förbruka innan dag 6.

 

Så min fråga var, varför denna ökning.

 

Har nu under 2 daga kört med Z2, men vi börjar på tre dagar sedan, lördagen 7 maj, då jag hade Iphone.

Då gick det åt 181 mb.

Sedan växla jag till Z2, och söndagen den 8 maj gick det åt bara 5.1mb data och i dag har det gått 9.7mb.

Så att iphonen dra en jäv--a massa mobil data är konstigt och det är därför jag skriver den här tråden.

 

Frågan om det har smugits sig in något på telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It's a feature, not a fault. Det är väl budskapet, som jag tolkar lappen71. Har du stängt av all synkronisering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Frågan om det har smugits sig in något på telefon.

 

Virus kan du glömma. Finns inga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så att iphonen dra en jäv--a massa mobil data är konstigt och det är därför jag skriver den här tråden.

 

 

Och vilka appar är det som drar data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DruttenSE

Hej

Den som drar mest är något som heter dokument och synkronisering.

Men jag vet inte mera vad det är under den rubriken.

Har stängt av att den ska säkerhetsbackup till iCloud, utan ska bara göra det när kopplar in den via iTunes.

Har stängt av alla typer som kan tänkas använda mobil data.

 

Men lik förbannad så är posten dokument och synkronisering under systemtjänster som dra en jä--a massa mobildata.

 

Det här problemet börja i slutet att April och har blivit värre.

 

Jag får nog sluta och använda iPhone och köpa en Samsung Galaxy s7 istället.

 

 

 

NOT. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...